Gør “første gang” ondt?
Hej med jer!
Jeg er en kristen pige, som lige for nylig har snakket med nogle kristne veninder om det at være jomfru. Det er jo selvfølgelig fint nok nu, MEN, der kommer jo forhåbentlig (!) en dag, hvor man skal giftes osv. OG så kommer spørgsmålet så: Hvor fedt er det lige, at man skal ligge og lide på bryllupsnatten? Det gør vel vildt ondt, når man skal have sex første gang?
En af mine veninder har også fået at vide, at hun ikke kunne få lavet en gynækologisk undersøgelse (folkeundersøgelsen) fordi hendes jomfruhinde var for tyk, og hun sagde, at bare den lille undersøgelse gjorde ret ondt. Så hun tør ikke tænke på sin bryllupsnat engang.
Er der mulighed for, at man måske kan få fjernet jomfruhinden hos lægen for at få en god bryllupsnat, eller er det en helt unødvendig tanke? Man hører jo også om dem, der får sat en ny jomfruhinde op for at være jomfruer igen, da det er en stor “ting” for deres mænd på bryllupsnatten, men det er vist mere i andre sammenhænge, end kristne, at det bliver brugt.
Ja, det var et intimt spørgsmål, men håber alligevel at I vil svare på det ...
På forhånd tak, og fedt, at I har lavet sådan en hjemmeside!!!:-)
kh Girl

SVAR:
Kære Girl!
Jeg kan godt forstå, du gør dig nogle tanker om bryllupsnatten og “den første gang”, og jeg synes, det er rigtig godt, du spørger til det.
Forventningspres – præstationsangst
Jeg tror, at en del af de “historier” du hører, hænger sammen med, at der et meget stort forventningspres på seksuallivet, bl.a fordi der er så meget fokus på det i vores kultur. I mange film fremstilles sex (også første gang) som fuldstændig ukompliceret, og i al fald meget hedt, nemt og fantastisk. Det er ikke underligt, hvis man kan gå og spekulere på, om man nu kan leve op til det – og få det ud af det, som det ser ud til, de får på film.
Utryg “første gang
En anden baggrund for en del af de bekymrende historier, man kan høre, kan være, at mange unge har fået nogle negative erfaringer, fordi deres seksualdebut foregik under nogle dårlige omstændigheder. De følte sig måske presset, var ikke parate, havde ikke rigtig lyst eller var utrygge i situationen eller anspændte af præstationsangst – måske bange for graviditet eller kønssygdomme – eller for at blive sammenlignet med nogen, der er bedre end de selv. Desværre er der mange, der på den baggrund får en meget blandet oplevelse af “første gang”.
Tryghed vigtig for “første gang”
Du skriver, at du er kristen, og at “din første gang” bliver på bryllupsnatten. Det er der al mulig grund til at glæde dig til. Når du er nået frem til dit bryllup er det fordi du og din mand hviler i en gensidig tillid og kærlighed til hinanden. I ønsker at være der for hinanden, altid, og i vielsen har I givet hinanden løftet og modtaget Guds velsignelse. Det er i den ramme, Bibelen udtrykker, at samlejet hører hjemme. Fordi samlejet udover at være en fælles nydelse også er et fællesskab på et meget dybt plan, det Bibelen kalder at blive “ét kød”. Første gang du har samleje, indleder du et fællesskab med din elskede på et dybt plan, hvor I deler en nærhed og ømhed og hengivenhed for hinanden, som I på det tidspunkt begge har set frem til.
Glæd dig
Derfor har du efter min mening et meget godt udgangspunkt for at glæde dig til første gang, fordi du har besluttet dig for at vente med sex, til du er blevet gift, og da handler første gang ikke om at bevise gode evner, og ingen af jer er på prøve, I har begge den indstilling, at I vil nyde og udforske jeres seksualitet – til at glæde hinanden, og sammen nyde den gave sex er. Sandsynligvis har I nogle gode og uforstyrrede rammer – og I er begge indstillet på det.
Jomfruhinden
Med hensyn til jomfruhinden er det meget sjældent et problem. Nogle piger kan mærke deres jomfruhinde, hvis de stikker en finger op i skeden. Jomfruhinden skal ikke forstås som en hinde, der er spændt ud over hele skedeindgangen. Det er bare en fortykket slimkant, der sidder et par cm oppe i skeden. Den revner og flosser ved samleje, men det kan også nemt være sket, mens man stadig er jomfru, fx under sport eller ved brug af tampon. Det behøver du ikke engang have opdaget. Nogle er endda født uden. Hvis man har en jomfruhinde, revner og flosser den normalt, når manden stikker sin penis ind i skeden. Det er vigtigt, at parret tager sig god tid til forspillet, så skeden er fugtig, og at det sker stille og roligt, så kvinden kan sige til, hvis det gør ondt. Det kan også gøre ondt, hvis kvinden har svært ved at slappe af og spænder.
Hvis det bløder, når jomfruhinden revner, er det kun få dråber. Jeg tror, at der for de allerfleste er tale om en meget lille smerte, som faktisk ikke betyder noget i forhold til de dejlige følelser og fornemmelser, som sex mellem to elskende giver.
I de meget sjældne tilfælde, hvor jomfruhinden er meget sej, kan man få sin læge eller en gynækolog til at løsne kanten lidt ved et lille indgreb i lokalbedøvelse. Det opdager man selvfølgelig først, når man første gang forsøger at have samleje, eller hvis man får lavet en gynækologisk undersøgelse inden. Men det er som sagt sjældent, at jomfruhinden giver problemer, og da sex er meget andet, end at manden stikker penis op i skeden, kan man godt have en dejlig bryllupsnat alligevel – også hvor begge får orgasme og oplever en fantastisk lykke over at være sammen.
I de fleste gode ægteskaber bliver sex bare bedre og bedre gennem årene, så bryllupsnatten er bare den første af mange – forhåbentlig – dejlige gange.
Jomfruhinde og gynækologisk indgreb
I nogle kulturer er det vigtigt at kunne vise blod på lagenet efter bryllupsnatten for at bevise, at de virkelig var jomfruer. De kan blive forkastet eller udstødt af familien, hvis de har haft sex inden deres bryllup. Derfor vælger nogle at få et indgreb hos en gynækolog , hvor man får genetableret den kant, der gør passagen i skeden snæver. Det er ikke alle, der vil udføre det indgreb, og man må i de fleste tilfælde betale for det.
Men som det forhåbentlig fremgår af ovenstående, kan man sagtens være jomfru uden, at det bløder ved første samleje!
Glæd du dig bare, til din tid kommer!
De bedste hilsner
Lisbeth
Lisbeth Boeskov Kristensen
Skrevet af:
Lisbeth Boeskov Kristensen
sundhedsplejerske
adamogeva.dk