Godt øje til pige jeg ikke kender - hvad gør jeg?
Hej adamogeva.
En aften var jeg på vandpibe cafe med nogle af mine venner. Der var en masse piger, men jeg lagde mærke til, der var en, jeg havde øjenkontakt med et par gange. Jeg vidste godt, hvem hun var, og hvad hun hed, men vi snakkede ikke sammen. Jeg tænkte ikke på hende eller noget, men nogle dage efter tjekkede jeg hendes facebook profil ud og syntes faktisk, hun så rigtig godt ud.
Jeg kan virkelig ikke få hende ud af hovedet. Nu vil jeg rigtig gerne i kontakt med hende, men hvordan? Tror ikke, hun kan huske mig, så ved bare ikke, om hun vil synes, det er mærkeligt, hvis jeg skriver til hende.
Mvh anonym 15 årig dreng

SVAR:
Kære anonyme på 15
Tak for din mail.
Vi tror, mange vil kunne nikke genkendende til dit spørgsmål. Man ser en person en aften, som man får et godt øje til - og hvad er det så lige, man gør bagefter? Hvordan får man etableret en kontakt, uden at det virker akavet, påtrængende eller, som du selv skriver, "mærkeligt"? Det er jo det store spørgsmål. Vi kan ikke give dig svaret på, hvad du skal gøre, men måske det følgende kan hjælpe dig på vej.
Kortene på bordet
Du skriver, at du virkelig ikke kan få hende ud af hovedet. Den tanke vil nok blive ved med at være der, indtil du får en afklaring. Man kan også spørge "Hvad har du at miste?" Selvfølgelig er det ikke rart med en direkte afvisning - det kan gøre ondt, men som en gammel talemåde siger: Hvem der intet vover, intet vinder. Sagt med andre ord - man skal turde vove noget for at vinde noget.
Hvis man vil vove, hvordan gør man så det? Du kan evt. skrive til hende, at du så hende den aften (forklar sammenhængen), og du gerne vil lære hende bedre at kende - evt. mødes på samme café. Du kan være ærlig og sige, at du selv synes, at det er en lidt underlig situation bare sådan at skrive til en fremmed.
Hvis man vover - så skal man også være forberedt på et nederlag - du ved jo f.eks. ikke, om hun er sammen med anden. Men uanset, om det ender som en sejr eller et nederlag - så får du en afklaring, som du kan forholde dig til.
Hent evt. mere inspiration i artiklerne under temaet Fra venner til kærester - bl.a. denne om at tage et trin ad gangen: Ét trin ad gangen er det mest sikre.
Håber at svaret kan være en hjælp.
Kh Simon og Else