Gode venner eller kan det blive til mere?
Hej! Jeg er forelsket i en pige siden 8. klasse, nu går jeg i 9. Hun går i min parallelklasse. Jeg er ikke usikker på mine følelser men hendes!
Jeg har altid skrevet til hende, fordi hun aldrig har startet en chat med mig! Jeg har prøvet at være meget sød imod hende! Fx: "Du er ubeskrivelig!" Så svarer hun fx "Hvor du sød:)" men jeg ved stadig ikke, hvor tæt vi er ved hinanden - venskab eller om der skal ske noget?
I 8. klasse sagde jeg, at jeg var vild med hende! Dengang havde hun en kæreste, som jeg ikke vidste om! Hun skrev, at hun ikke troede, at jeg havde det sådan med hende, og at vi kun var gode venner :/
Nu i 9. klasse er hun single, og jeg vil gerne prøve igen! Engang imellem hilser hun kun på mig, når der er andre drenge til stede, ellers smiler hun, når der er flere drenge. Så er jeg i tvivl igen om hendes følelser! Når jeg ser hende eller skal til at snakke med hende, bliver jeg mundlam og snakker lidt mærkeligt :( Mit hjerte hamrer, og jeg kan ikke styre det. Mit stjernetegn er (krebs). Hendes (tyr) hvis det skulle hjælpe noget! :)
Glæder mig til at få hjælp af jer!
Mvh Lover! 15 år

SVAR:
Kære Lover
Det er lang tid, denne pige har givet dig uro i sindet, og jeg forstår godt, at det begynder at føles rigtig hårdt! Jeg synes, du allerede har været modig og vovet dig derud, hvor man bliver sårbar - du har tydeligt sagt til hende, at du synes, hun er noget helt særligt.
Hendes svar tilbage til dig lyder til at være venligt, men uden stærk glød. Det ser ud til, at hun ser jer som venner - det var det, hun skrev til dig.
Og nu bliver du nødt til at spørge dig selv, om du vil respektere hendes svar? Forelskelse og kærlighed kan ikke tvinges frem. Og det at presse på, tror jeg, kan virke modsat, så hun kun kan være venlig, når der er andre til stede, som ”beskytter”, så det ikke bliver pinligt. ”You can't hurry love!”
Men hvad kan du så stille op?
• Kan du magte at udbygge et venskabsforhold til hende? Hvor fokus er på at gøre nogle ting sammen som venner? Hvor godt kender du hende og hun dig? Kunne du fortælle om dig selv, din familie, dine interesser? Kunne du spørge hende mere om, hvem hun egentlig er? Hvad går hun op i?
• Kunne du se dig om på skolen, om der er andre, det er rart at være sammen med? Kunne du bruge energi og tanker på skole og fritidsaktiviteter? Så vil du udvikle dig som menneske, få oplevelser, holdninger og værdier, som gør det spændende at tale med dig. Det er spændende at tale med mennesker, der brænder for noget, som vil noget med deres liv. Kunne du bruge energi på den slags tanker og aktiviteter?
• Kunne du lade tiden gå og sige, at nu må det være op til hende at tage kontakt, hvis der skal være mere?
• Det er muligt, du har det sådan, at du er nødt til at gøre et sidste forsøg for at få endelig afklaring. Så må du åbent sige til hende, hvordan du har det, f.eks. at hun giver dig hjertebanken, fordi du faktisk er forelsket i hende. Men så må du love dig selv og hende, at du respekterer det svar, hun giver, og i tilfælde af et afslag få givet slip på hende i dine tanker og komme videre.
Held og lykke med, hvad end du vælger. Godt, at du får skrevet! Selv om valgene er dine, håber jeg, det er blevet mere tydeligt for dig, hvad du kan vælge imellem.
Du kan måske også have glæde af at læse svar til en anden i lidt samme situation:
Forelsket - hvordan tage det første skridt?
Mange hilsner fra
Margit