Glider fra min kæreste - gør jeg det forbi ved at finde en ny?
Hej, hvem I nu er. Jeg er 19 år gammel og har haft min nuværende kæreste i snart 2 år. Jeg føler selv, at det er ved at dø lidt ud, og jeg synes ikke, at vi har så meget at sige hinanden, dog holder jeg stadig ret meget af hende. Jeg har ikke, for så vidt lyst til at gå fra hende heller, men jeg får en del tilbud fra forskellige piger (jeg er Dj - og synes ikke selv, jeg er "uattraktiv"), så der bliver tit lagt op til lidt af hvert.
Jeg har endnu ikke "dummet mig", men jeg er i en meget forvirret tilstand. Jeg står altså i en situation, hvor jeg vælter mig i piger, men er min kæreste tro, selvom vi er i ret dødt forhold. Min kæreste er stadig helt skudt i mig, og eftersom jeg, som sagt, ikke har lyst til at slå op, har jeg slet heller ikke lyst til at såre hende. Så det er mig, der er ved at glide fra hende (ikke på grund af de mange tilbud, men synes selv at et 2 årigt forhold i en alder af 19 er ret godt gået og jeg har selv forandret mig rigtig meget på det sidste år).
Jeg ved overhovedet ikke, hvordan jeg skal forholde mig til det hele, for jeg har som sagt ikke lyst til at såre min kæreste, men er det værd, for mig, at kæmpe for et forhold, jeg synes, er ved at blive "kedeligt"?
Hvis jeg potentielt skulle slå op med hende, ville det være utrolig svært for mig at gøre det ved at udtrykke mine reelle følelser for hende. Jeg ser det derfor opportunt at "udnytte" min gode muligheder ved det modsatte køn, for at ende vores forhold. Please ikke slå mig ned, fordi det er det, jeg tænker, men jeg kan virkelig ikke forholde mig til min situation.
Så skal jeg for alvor slå op? eller skal jeg gøre det hurtigere forbi ved at være sammen med en anden, for derfor at få hende til at hade mig? (en ret grusom tanke synes jeg selv, men hun har som sagt været min kæreste gennem lang tid, og jeg ville virkelig ikke kunne fortælle hende, at jeg ikke nærer de følelser for hende længere). Skal jeg eventuelt bare lade forholdet stå til og se, hvad der sker, og dermed blive i det forhold, jeg ikke længere finder interessant? Eller skal jeg bare håbe på, at jeg kan få følelserne tilbage?
Jeg har VIRKELIG brug for hjælp!
Confused, 19 år

SVAR:
Hej confused.
Ja, det er virkelig en situation at være confused omkring. Der er nok desværre ikke nogen let løsning. Jeg forstår godt dine forskellige tanker omkring dine og hendes følelser. Respekt for, at du ikke ønsker at såre hende og for at du ikke har ”dummet” dig!
Jeg kan jo sagtens tage fejl, men det virker, som om du dybest set ikke rigtig tror på jeres forhold længere? I hvert fald skulle der komme nogle følelser tilbage til dig, hvis du skulle tro på det igen. Du har ikke lyst tilat såre hende ved at slå op – men hvis det ikke sårede hende, ville du nok ikke betænke dig så meget.
Ærlighed er bedst
Jeg ved naturligvis ikke, om dine følelser kan komme igen. Jeg tænker, at det kan du kun finde ud af ved at satse 100% på jeres forhold og så se, hvad der sker. Hvis du når frem til, at det ikke går, så tror jeg altså på ærligheden. Sig det lige ud til hende, hvordan du har det. Det vil bestemt ikke såre hende mere, end hvis hun oplever, at du forkaster hende til fordel for en anden pige! Selvfølgelig er det svært for dig at gøre det – men du skylder hende at fortælle, at du ikke længere nærer de samme følelser. Det vil også være svært for hende. Men jeg er overbevist om, at det vil være det bedste for jer begge.
Så: lad være med at blande andre piger ind i det, før jeres forhold til hinanden er sluttet på en åben og ærlig måde!
Læs også dette svar og linkene deri: Kærligheden har ændret sig - hvad skal jeg gøre?
Venlig hilsen
Sprint