Glemt P-pille to dage – kan jeg være gravid?
Jeg er en pige på 18 (om en måned). Jeg tager p-piller, men er ikke så god til at huske dem. Jeg var sammen med en fyr for 12 dage siden, men har glemt at tage mine p-piller de sidste 6 dage, med 2 undtagelser.
Mit spørgsmål er, om jeg muligvis er blevet gravid, da jeg ikke har fået min mens endnu, hvilket jeg plejer efter 2 dages glemte piller.
De sidste 4 dage har jeg haft kvalme indimellem, men ikke haft feber. Og synes selv, at jeg skal på toilet mere ofte, end jeg plejer.
Hilsen den meget forvirrede pige!
C

SVAR:
Kære C
Hvis det ikke går så godt med at huske dine p-piller, er det korte svar på dit spørgsmål: Ja, du kan være gravid! En enkelt glemt p-pille gør, at du ikke er beskyttet mod graviditet resten af perioden. Om du kan blive gravid, når du havde sex 6 dage før, du glemte pillerne, afhænger af, om du huskede alle piller i perioden op til samlejet. Når der er gået 6 dage efter samlejet, skulle du gerne være beskyttet den tid, en sædcelle kan overleve (ca. 4 døgn). Men det kræver altså, at du har taget ALLE piller i perioden op til.
Vælg den rigtige prævention
Jeg synes, du skal tage en snak med din læge om den rigtige præventionsform. Hvis du ofte glemmer p-piller, kunne det være en idé at bruge fx p-stav eller p-ring, så du ikke skal huske en pille hver dag. Du kan læse mere om prævention i vores artikel Prævention, og du kan læse specifikt om p-ring og p-stav, hvis du søger i leksikonet her på siden.
Og så vil jeg minde dig om, at selvom p-piller, p-stav og p-ring beskytter godt mod graviditet (hvis de anvendes korrekt), er det kun kondom, der beskytter mod kønssygdomme. Hvis du ikke er i et længerevarende fast forhold, vil jeg opfordre dig til ALTID at bruge kondom. Rigtig mange unge er smittet med fx klamydia, og det kan få store konsekvenser for dine chancer for at få børn senere i livet.
Få sikkerhed for om du er gravid
Du skriver, at du var sammen en fyr for 12 dage siden. Nogle oplever graviditetssymptomer allerede få dage efter befrugtning, såsom brystspændinger, hovedpine, træthed og hyppige vandladninger. Men dermed ikke sagt, at du er gravid! Du kan allerede nu, hvor dine menstruation ikke er kommet, tage en graviditetstest, som du kan købe i større supermarkeder, apoteket og Matas. Hvis testen er negativ, kan du vente et par dage på, om din menstruation skulle komme (det er ikke unormalt, at det kan svinge nogle dage).
Hvis du er gravid
Jeg fornemmer, at du ikke ønsker at være gravid. Du omtaler ikke ham du var sammen med, som din kæreste, så måske er du slet ikke i et stabilt og forpligtende kæresteforhold, hvor I er klar til at blive forældre.
HVIS du er gravid, håber jeg, du vil tage en god snak med en erfaren voksen, som du har tillid til og tage en tur til lægen. Du kan også læse om forskellige andre støttemuligheder i denne artikel: Uønsket gravid – hvad gør du?
Der er mange ting at tage stilling til, og det kan være rigtig uoverskueligt. Jeg håber, du kan tage en moden beslutning i samråd med dine forældre. Hvis du overvejer en abort, er du nemlig nødt til at involvere dine forældre i det, når du stadig er under 18 år.
Det er uden tvivl en rigtig trist situation, du er havnet i. Jeg håber, du vil gøre alt for ikke havne i den situation igen. Det betyder, at du dels skal overveje en anden præventionsform, men faktisk synes jeg i det hele taget, du skal overveje, hvordan du bedst passer på dig selv og dit sexliv. Du kan læse mere i vores artikler
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
Vejen til god sex
Held og lykke med det hele
Kærlig hilsen Mette
Mette Morre Aabenhus
Skrevet af:
Mette Morre Aabenhus
læge
adamogeva.dk