Glemt p-pille og kondomet sprang - er jeg gravid?
Hej! Jeg er på p-piller, men bruger stadig kondom, når jeg har sex med min kæreste. Men en dag sprang kondomet. Og der havde jeg glemt at tage min p-pille en uge inden, men tog den ca. 6 timer efter, jeg plejer at tage den.
Men jeg har bare stadig sådan en slags angst for, at den p-pille ikke virker? Jeg begyndte at pletbløde nogle dage efter, hvilket jeg ikke ved, om er normalt, når man er på p-piller. Mit spørgsmål er bare: Er der mulighed for, at jeg er gravid?
crepe3

SVAR:
Kære Crepe3
Det lyder fornuftigt, at du beskytter dig både med p-piller og kondom, da kondom jo er den eneste måde at beskytte sig mod kønsssygdomme. Det er uheldigt at kondomet sprang i samme periode som en glemt p-pille, men når p-pillen blot tages indenfor 12 timer efter vanligt tidspunkt, så beskytter p-pillerne fortsat mod graviditet. Pletblødning kan godt opstå på p-piller, men det er alligevel vigtigt, at du lige kontakter din egen læge, for at udelukke kønssygdom, som fx klamydia.
Til dit spørgsmål omkring evt graviditet, vil jeg sige, at det lyder usandsynligt, hvis du virkelige ikke har glemt andre p-piller, end den du tog indenfor 6 timer og at I i øvrigt beskytter med kondom. Såfremt din menstruation udebliver, kan du tage en graviditetstest, som kan købes i større supermarkeder, i Matas og på apoteket. Det er bedst at bruge morgen-urin.
Håber det var svar på dine spørgsmål.
Mvh Mette