Glemt p-pille og kondom faldt af – kan jeg være gravid?
Jeg er en meget nervøs pige på 17 år, som er bange for, jeg kan være gravid:( Efter jeg var slut på en p-pille pakke, fortsatte jeg på næste pakke med det samme, fordi det var lige op til en ferie, hvor jeg skulle en hel masse, så ville ikke have min menstruation. Jeg var slut på den sidste pakke torsdag d. 12/05 og startede direkte på en ny pakke fredag d. 13/05.
Jeg var så på kræmmermarked torsdag d. 19/05 og gik med min kæreste hjem om natten, hvilken betød, jeg ikke havde mine p-piller med mig. Vi havde sex med kondom, som så faldt af under samlejet, så nu er mit spørgsmål: Er der risiko for, jeg er blevet gravid? Jeg tog den "glemte" p-pille, da jeg kom hjem dagen efter kl. 15 ca. og jeg plejer at tage mine p-piller om aftenen kl 22-23 ca.
Jeg er så lige blevet færdig med den sidste pakke i torsdags d. 26/05.
- Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig, for er virkelig, virkelig bange for, jeg er blevet gravid :(

SVAR:
Hej
Først vil jeg sige tak for dit spørgsmål. Jeg er ked af at høre, at du er i den her svære situation, og håber mit svar vil kunne hjælpe dig lidt midt i det.
Pas på dig selv
Jeg bliver ramt af dit spørgsmål, fordi jeg synes, du er alt for ung til at gå med så store bekymringer, der - så vidt jeg kan fornemme - gør dig bekymret og bange. Derfor vil jeg også opfordre dig til at læse artikler, som ligger her på siden. De lægger op til, at du skal passe på dig selv og de giver dig nogle nye vinkler på sex og kærlighed.
Gravid?
Og for så at svare på dit spørgsmål, så er der en lille sandsynlighed for, at du kan være blevet gravid. Hvis du ser på indlægssedlen, som følger med dine p-piller, kan du se, at en ”glemt” pille skal tages indenfor 12 timer, for at du stadig er beskyttet. Hvis der går længere tid, skal du bruge en anden form for prævention de næste 7 dage. Jeg kan ikke se af dit spørgsmål, om din kæreste havde sædafgang inden eller efter kondomet faldt af, og om I fortsatte efter kondomet faldt af. Det betyder noget for sandsynligheden for graviditet. Desuden beskytter et kondom, der er faldet af ikke mod kønssygdomme, som du sikkert ved. Jeg vil opfordre dig til at tænke over, hvad du ville gøre i situationen, hvis du stod i den igen. Ville du løbe risikoen igen, som du valgte at gøre denne aften? Jeg vil desuden opfordre dig til at finde en måde at huske dine p-piller på. Du kan enten tage dem med i tasken/pungen eller i hvert fald sørge for, at du er hjemme inden 12 timer, efter du plejer at tage pillen. Ellers bringer du dig selv i denne situation igen! Alternativt må du overveje en anden prævention.
Samleje og befrugtning
Graviditetstest
Den eneste sikre måde at finde ud af, om du er gravid, er ved at tage en graviditetstest. Jeg ved ikke, hvordan din situation er lige nu – det kan jo være, at du har fået din menstruation, og du ikke er bekymret mere. I modsat fald vil jeg opfordre dig til at tage en test, så du kan forholde dig til resultatet. Der ligger en artikel her på siden, som handler om at være blevet gravid, når du ikke ønsker det:
Uønsket gravid - hvad gør du?
Og så synes jeg, der er noget underligt ved de datoer, du har skrevet til mig. Hvis du begyndte på en ny p-pille-pakke d. 13/5, burde du først være færdig med den d. 2/6. Jeg bliver derfor usikker på, om du er helt sikker på, hvordan dine p-piller skal tages. Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal tage dine p-piller, vil jeg opfordre dig til at læse indlægssedlen og/eller snakke med din læge.
Prævention
Sex, følelser og bekymringer
Der er pludselig kommet en ekstra dimension ind i jeres parforhold, og det er vigtigt at tage den seriøst. Det er skønt at være ung og forelsket, og det er jeg ikke ude på at tage fra dig. Men når kærligheden og følelserne giver sig udslag i sex, har I også lagt nogle bekymringer ind i jeres forhold. Det er dem, du møder nu. Mit spørgsmål til dig er så, om du vil leve med disse bekymringer, som vil blive ved med at dukke op? Uanset hvilken form for prævention, du vælger, vil der altid være en mulighed for at blive gravid. Jeg vil opfordre jer til at tænke over, om sex mon ikke er noget, I vil vente med, til I føler jer klar – fysisk og psykisk – til at blive gravid og kunne tage jer af et lille barn? Jeg linker til to artikler, jeg vil opfordre dig til at læse sammen med din kæreste:
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
Jeg håber, det er svar på dit spørgsmål. Min vigtigste pointe er, at du skal passe på dig selv, og tage det alvorligt, når du nu er bekymret og bange. Skub det ikke til side, men sørg for, at det ikke fortsætter sådan her!
Venlig hilsen
Anna Kammersgaard Lindbjerg
Anna Lindbjerg
Skrevet af:
Anna Lindbjerg
Jordemoder
adamogeva.dk