Glemt P-pille i 1. uge og ubeskyttet sex - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg er en pige på 16 år, som i næsten 6 måneder har været på p-piller, og har aldrig haft problemer med at huske dem.

Jeg har for første gang glemt at tage en p-pille i første uge, efter at jeg havde haft ubeskyttet sex med min kæreste. Jeg opdagede det først dagen efter om morgenen, hvor jeg plejer at tage mine piller. Da jeg fandt ud af, at jeg havde glemt en pille, blev jeg vildt nervøs, og skyndte at læse indlægssedlen i pakken, og tog derefter den pille, jeg havde glemt samtidig med den, jeg skulle have i dag. Jeg er nu vildt nervøs, for om jeg kan være gravid, da det er over 24 timer siden, jeg skulle tage de 'gamle' p-piller.

Jeg er så heldig, at jeg har en fantastisk kæreste, som ville være der og støtte mig uanset hvad, men jeg er stadigvæk rigtig bange og nervøs.

Har i nogen ide om, hvad jeg skal gøre?

Hvis det viser sig, at jeg er gravid, har jeg ikke lyst til at få barnet, da jeg ikke føler, jeg ville kunne give det barn de bedste muligheder, da jeg ikke er færdig med min uddannelse osv.

Jeg har ikke fortalt dette til nogen, heller ikke mine forældre, eller min kæreste, da jeg ikke er sikker på, om jeg er gravid. Hvis jeg skulle fortælle dem det, ville jeg først gøre det efter at jeg skulle have min menstruation. (altså hvis den ikke kom, så ville jeg selvfølgelig fortælle dem det).

Tror i godt jeg kan regne med at få min menstruation, som jeg plejer? Den plejer altid at være 3-4 dage forsinket, da jeg har byttet p-pille mærke midt i det hele for noget tid siden. Har det nogen betydning?

Håber i vil hjælpe mig..

Mange hilsner, en meget nervøs 16 årig

SVAR:

Kære nervøse pige

Du har handlet helt korrekt, da du opdagede, at du havde glemt at tage en p-pille. Der skal man nemlig læse på indlægssedlen og følge den anvisning.

Du kan også læse om det i denne artikel: Rod med p-pillerne

Når du har glemt en p-pille i over 24 timer og det er sket i første uge, er der en risiko for, at du kan være blevet gravid af et eventuelt samleje i dagene op til og i dagene efter. Det er fordi, din ægløsning typisk vil være i den første uge. Du skal derfor, som du gjorde, hurtigst muligt tage den glemte p-pille og beskytte dig yderligere med for eksempel kondom ved eventuelt samleje i de næste 7 dage. Du skal fortsætte med p-pillerne som vanligt.

Gravid?

Der er en risiko for, at du kan være blevet gravid. Du kan ikke skade et eventuelt befrugtet æg ved at fortsætte med dine p-piller som vanligt. Du bliver nødt til at fortsætte med p-pillerne til den planlagte pause og se, hvad der sker. Du kan så et par dage efter den sidste p-pille i pakningen tage en graviditetstest. Hvis din menstruation ikke kommer, skal du kontakte din læge og få foretaget en graviditetstest der.

Der er desværre ikke noget, du på nuværende tidspunkt kan gøre for at finde ud af, om du er blevet gravid. Det er en ubehagelig situation og jeg kan godt forstå, at det gør dig nervøs. Du er ung og føler dig ikke klar til at blive mor. Men der er mange, der som dig har glemt en p-pille og ikke er blevet gravide af det. Skulle det ske, at graviditetstesten er positiv, er der hjælp at få. Der er andre før dig, der har klaret at gennemføre graviditet og at blive forælder i en ung alder. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.

Læs mere i artiklen: Uønsket gravid - Hvad gør du?

Sex er et stort ansvar

Når du har sex er der altid en risiko for at blive gravid. Der er ikke nogen prævention, der beskytter 100 %. Derfor er det en rigtig god ide at have snakket med sin partner om den risiko, før I begynder at have sex. Jeg synes også, at du skal dele din bekymring om en eventuelt graviditet med din kæreste, din veninde eller din mor. Det er altid rart at kunne snakke med nogen om det. Så ved du også, hvor der er støtte at få, hvis du er gravid.

Jeg tror ikke, at det har nogen betydning, at du har skiftet p-pille mærke.

Håber det var svar på dit spørgsmål.

Kærlig hilsen Signe