Glemt P-pille – hvad gør jeg nu?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er kommet ind i en periode, hvor jeg har været rigtig dårlig til at huske mine p-piller.

Jeg har glemt pillen for mandag, og taget pillen for i dag, tirsdag. Nu har jeg kun onsdag og torsdag tilbage, og jeg har læst, at jeg enten skulle fortsætte med næste blisterpakke eller gå direkte til menstruationen (men det kan jeg vel ikke, når jeg har taget pillen for i dag?).

Sidste gang sprang jeg også over, så jeg er ikke tryg ved at springe over en gang til.

Kan jeg godt tage onsdag, torsdag og så få min menstruation fredag? Eller hvad skal jeg gøre?

H, 16 år

SVAR:

Kære H

Når du glemte at tage din p-pille mandag, burde du have taget to piller tirsdag, og så fortsat med en ny blister-pakning uden at holde pause. Eller holde pause i 7 dage fra den dag, du glemte at tage pillen.

Du har blandet det lidt sammen og desværre ikke taget de to piller, som du skulle. Derfor vil jeg anbefale dig, at du holder p-pille pausen nu og beskytter dig ekstra i de næste 14 dage med kondom.

Alternativt kan du fortsætte med den næste blisterpakning og samtidig beskytte dig ekstra med kondom i 7 dage.

Men da du ikke er tryg ved at springe menstruationen over igen, vil jeg som skrevet anbefale det første.

Mvh Signe