Glad for pigen - skal jeg tage næste skridt eller ej?
Hej!
Jeg er 16 år og går på efterskole. Der er denne her pige, som, jeg synes, er rigtig sød. Det er som om, hun altid viser mig lidt ekstra interesse. Hun holder øjenkontakten længe, når vi taler, og hvis jeg ser tilfældigt på hende, og hun opdager det, sender hun et sødt smil.
Hun har mange interesser, der minder om mine, og hun virker også klog.
Jeg kan rigtig godt lide hende, og hvis vi har haft det godt sammen, får jeg en stærk følelse af succes. Jeg tænker på hende mange gange og tit.
Der er to problemer. For det første skal vi snart til galla-fest, og der har hun trukket en af sine gode venner som dansepartner. Jeg er bange for, at hun godt kan lide ham lidt. Jeg er ikke så god til signaler, men en af mine venner siger, at han tror, der er noget i luften mellem dem. Han er dog ikke altid den skarpeste kniv i skuffen, og jeg har været mere sammen med dem, end han har.
For det andet er der mange, der har prøvet at score hende tidligere i år, så jeg ved ikke, om hun er ved at være træt af det. Hvad skal jeg gøre? Jeg er bange for, at hvis jeg tager mere initiativ end at sidde lidt tæt og kigge hende dybt i øjnene, at hun trækker sig.
Hilsen anonym, 16 år

SVAR:
Kære anonym
Tak for dit spørgsmål
Signaler kan være svære at tyde
Vi kan rigtig godt forstå din frustration – som vi ser det, står du i et dilemma: Skal du tage det næste skridt eller ej? Det kan være rigtig svært at tage det valg, for man vil jo ofte gerne være sikker på modpartens følelser først. Det kan være rigtig svært at tolke, hvad f. eks. et sødt smil betyder. Er det venskab, eller er der noget mere i det.
Udgangspunktet for et godt forhold starter ofte med et godt venskab. Ud fra det, som du skriver, så har vi indtryk af, at I har det godt sammen som venner, og det er altid et godt udgangspunkt.
Kortene på bordet eller kortene på hånden
Dit dilemma består som sagt i, om du vil tage det næste skridt eller ej. Du må overveje, om du er villig til lægge kortene på bordet. Hvis du fortæller hende, hvad du føler, må du være forberedt på, at du kan blive skuffet, hvis ikke følelserne er gengældt, og det kan være en svær proces at komme igennem.
Du kan spørge dig selv, om det vil være rart for dig at få en afklaring – det kan være rigtig hårdt at gå med uafklarede spørgsmål – man kan i hvert fald bruge meget tid på at tænke over det. Det, du skriver, med at hun måske er vild med en anden eller træt af, at drengene prøver at score hende, det er ikke det, som skal holde dig tilbage.
Hvis du ikke gør noget og holder kortene på hånden, så vil du måske komme til at fortryde det senere. Du vil måske spørge dig selv: ”Hvad ville der være sket, hvis jeg havde gjort anderledes?”
Det er et rigtig svært valg, men det handler om, at du gør, hvad du har det godt med. Mærk efter om du klar på at springe ud i det og se, hvad der sker. Håber svaret kan være en lille hjælp.
Måske kan du have glæde af at læse mere under temaet: Fra venner til kærester.
Venlig hilsen
Else og Simon