Glad for ham fyren – hvad skal jeg stille op?

Vis spørgsmål

Jeg har i langt tid været lun på den her dreng, som er et år yngre end mig selv. Vi er/ var meget gode venner... Men for et par år siden snakkede jeg med et par veninder om drenge og ham den søde kom forbi og spurgte, hvem jeg kunne lide til en fest - senere på aftenen tog jeg mod til at gå hen og fortælle, hvordan jeg følte for ham.

Han reagerede på en god måde og de følgende dage skrev vi søde beskeder til hinanden. Og jeg havde et ønske om et forhold - men et par dage senere skrev han, at han havde haft et \" forhold\" med en veninde, der ikke var seriøst - men at han ikke ønskede sig et forhold lige nu.. Det er nu et par år siden.

Problemet består i, at jeg stadig kan lide ham - men han ikke ved, jeg stadig kan lide ham. Jeg er samtidig også meget bange for at blive såret igen..

Og når han er i nærheden ønsker jeg så MEGET at sige det/ at der sker mere imellem os.

Og vi er begge kristne frikirke mennesker - så vi venter til den \" rigtige\"

Men jeg ved ikke, hvad jeg skal sige eller gøre, for at vi enten bare kan blive venner igen (han snakker ikke så meget mere med mig.. Fordi det er svært for os begge, når den ene ikke er afklaret) eller blive kærester og slippe for den her måde.

Jeg ønsker ikke længere, at vi ikke kan komme videre, enten som venner eller som kærester, men det er meget svært at se på... Hvordan det her har udviklet sig.

Så hvad vil dit bud være.. Hvad mener du, jeg skal stille op?

Mig, 16 år

SVAR:

Kære Pige

Tak for din tillid til at fortælle om, hvordan du har det med ham fyren. Jeg tror, der er rigtig mange, der kan genkende din situation.
 Jeg vil prøve at give dig nogle gode råd og hjælpe dig lige nu og her, velvidende at jeg ikke ved, hvordan jeres forhold vil udvikle sig.

Sådan som jeg forstår det, du skriver, så vil du rigtig gerne, at I enten bliver kærester, eller at I kan komme videre og være gode venner. Der er bare det ved det, at du har rigtig mange følelser for ham fyren, som du ikke ved, hvordan du kan håndtere, hvis jeres forhold ikke udvikler sig til mere end at være venner.

Tid til afklaring

For det første har jeg lyst til at sige, at det lyder til, at det har stået på i rigtig lang tid, og for mig at se, er det ved at være tid til at få en afklaring. Jeg er godt klar over, at du har fortalt ham om dine følelser for ham en gang før, og det endte med, at han fortalte dig, at han ikke var klar til et forhold dengang.
Spørgsmålet er, om han er klar nu, og mere vigtigt, om han er klar til et forhold med dig.

For mig at se har du to muligheder. Du kan tage en snak med ham en gang til og fortælle ham om dine følelser for ham. Det vil være et skridt at tage for at få en afklaring. I din situation tror jeg, det er vigtigt at få at vide, om dine følelser er gengældte eller ikke.

Han skal have lyst til at ville det - ellers for sårbart

Et forhold eksisterer kun, hvis følelser og lyst til at være sammen er gensidigt. Det betyder, at han skal have lyst til at være sammen med dig, og ikke bare se om jeres forhold er noget, han måske vil. Med det vil jeg sige to ting. Jeg ved godt, at vi som kristne gerne vil finde den rette kæreste fra starten af, men det kan være ret svært at håndtere for mange unge mennesker. Det bliver simpelthen for stor en beslutning at skulle være kærester.

Derfor er der også en naturlig udvikling i et forhold
1. Vi bliver kærester og ser, hvordan vi trives, og hvordan det er, når vi er mere sammen.
2. Vi forlover os efter noget tid, for nu satser vi alt på, at det skal være os to i ægteskabet.
3. Vi siger ja til hinanden og han/hun bliver den eneste ene, eller den "rette", som du kalder det.

Hvis du har mod på at spørge ham igen om at være kærester, så er det med dette i tankerne, at I ikke lover hinanden mere end hvad første skridt er, nemlig at være kærester, og det er vigtigt, at du passer godt på dig selv og dine store følelser. For hvis dine følelser ikke bare er lidt gengældte fra hans side (vi skal aldrig måle følelser for at se om de er lige meget gengældte, det er ikke det, jeg siger) tror jeg, at du hurtigt vil blive såret i forholdet, eller at dine stærke følelser vil gøre ham usikker på sig selv og jeres forhold.

På den anden side står du lige nu i nogle overvejelser om, hvorvidt du skal tage initiativet til at snakke med ham. Hvis du ikke har mod på snakke med ham eller tager snakken med ham, og det ender med, at han ikke vil være kærester med dig, vil jeg give dig nogle råd til at komme til rette med disse følelser. For det første har jeg lyst til at sige, at stærke følelser på en og samme tid er skønne og svære. Du skal ikke være ked af dine stærke følelser, men få hjælp til at finde dig til rette i dem.

Det er muligt at komme videre

Derfor vil mit råd være et par sætninger, som jeg selv har fået stor hjælp af.

1. "Følelser som ikke har sprog styrer os, følelser som har sprog styrer vi."
Hvis du vil have hjælp til at komme videre med at håndtere dine følelser, som har stået på i lang tid, så er der kun en vej, og det er at finde en eller to personer, som du er helt tryg ved, og har stor tillid til, og som vil kunne lytte til dig og rumme dig midt i det, der er svært, og begynde at snakke med den/dem. De skal have evnen til at høre på det samme igen og igen, og evnen til at forstå dig midt i det svære. Håber virkelig at du har mod på at finde en sådan person og begynde at fortælle og sætte ord på de følelser, du har. Følelser der bliver sat tid af til og sprog på, vil være en hjælp til, at du vil kunne komme igennem en eventuel "kærestesorg". Samtidig vil det, at få sat ord på dine følelser, være en stor styrke, som vil hjælpe dig resten af livet. Vi er som mennesker ikke forskånet for svære ting i livet, men vi er så priviligerede, at der er mennesker, som kan hjælpe os, og ingen er sat til at klare de svære ting i livet selv.

Du får sætning nummer to her til sidst. Den minder lidt om den første, let at huske på, og en sætning som kan være til vejledning for at komme videre, hvis det hele ikke ender, sådan som du gerne vil have det.
2. "En smerte som deles mister sin kraft."

Håber alt godt for dig i fremtiden som kommer.

Kærlig hilsen Ulrik Buch