Giver mig en chance til – hvad holder ham så tilbage?
Hej. Det er ikke så længe siden, jeg skrev til jer sidst, og jeg har gjort alt det, i skrev. Det har hjulpet mig godt, for fyren jeg var mega vild med, som slog op med mig pga. mine løgne, er ved at give det en chance. Han har snakket meget med min papfar, og han fortalte hamm at han også savner mig og vil give det en chance.
Nu når jeg prøver at få min mor til at flytte hjem til ham igen, så kommer min eks kæreste også og giver mig en chance, og snakker med mig om de vigtigste ting. Jeg har næsten lige været indlagt, og det er også pga. min mor, hun lyver konstant og har lavet en masse, som politiet ikke kunne forklare og finde beviser på, fordi hun er så snu. Hun lover og lover, at vi flytter hjem igen, men der sker intet og nu har mig og min papfar gået i over 3 måneders tid og været nede i kælderen.
Men det jeg virkelig vil have svar på nu er selvfølgelig, om i mener, at det lyder falsk eller forkert det med min eks. Han ringede til mig en dag og fortalte han elskede mig, og vi begyndte at snakke sammen om de ting, vi plejede, da vi var kærester, vi grinte og savner hinanden. Han er endda begyndt at skrive kysse mund til mig og hjerter, hvilket gør mig mega glad, for et eller andet sted tror jeg, han virkelig mener det.
Jeg har været igennem meget, og kommunen hænger også på mig. Har flyttet 12 gange pga. min mor og 8 gange skole og det køre mig ned, og også min mormor og morfar, de lyver og holder hende tilbage, og min mor er 40 år og opføre sig som en teenager, som ikke er gået ud af gymnasiet endnu. Vil hun flytte hjem, eller holder hun ham bare hen? Min eks kæreste tvivler på, at vi flytter hjem igen, han vil ikke hjem til min mormor, fordi han har hørt en masse om hende og morfar, hver gang der har været noget i min mors forhold med en mand, har vi bare stukket hjem til hende. Min eks kæreste vil mig godt, men hvad holder ham tilbage? Han ved, jeg ikke lyver og holder hemmelige ting mere, og ved at jeg vil ham. Elsker ham virkelig.
- hilsen pigen på 15 år.

SVAR:
Hej med dig
Hvor er det fint, du skriver ind igen.
Det lyder næsten til at din ekskæreste (og måske din papfar) er det mest trygge i dit liv lige nu, og den (dem) du kan stole mest på.
Du stiller et par spørgsmål, som jeg har fisket ud af din historie her:
Lyder han falsk, når han fortæller, at han elsker dig? Hvad betyder det, når han sender kyssemund og hjerter på sms beskederne?
Jeg har ikke grund til at tvivle på ham. Hvis du har været ærlig overfor ham, som vi skrev sammen om sidst, og det nu betyder, at han tør forsøge at være sammen med dig igen, så ville jeg tro på ham.
Som det fremgik lidt af dit sidste brev, så ville han rigtig gerne være sammen med dig, men han kunne ikke være i forholdet sammen med dine løgne. Hvis du nu har lagt løgnene på hylden, så er der plads til et dejligt forhold mellem jer.
Du spørger også til sidst: Hvad der holder ham tilbage? Det kan jeg selvfølgelig ikke vide præcist, men jeg kan se, at der er mange udfordringer i din familie. Der er ikke meget støtte og opbakning at hente. Du skal næsten være den voksne for din mor. Snyd, bedrag og politi er en almindelig ingrediens i jeres hverdag.
Det kan godt være at din ekskæreste mister modet lidt, når der er så meget ballade.
Nogle gange findes lykken et andet sted
Hvad med at bruge mere tid med ham hjemme hos hans familie. Er der nogle voksne der, som du kan betro dig til, og hvor du har lov til at være teenager, mens de voksne opfører sig som ansvarlige voksne.
Nogle gange bliver vi nødt til at hente den voksen opbakning og støtte andre steder fra, f.eks. hos en vens eller venindes forældre, hos onkler og mostre eller andre steder, fordi vores forældre er helt opslugt af deres egne problemer.
Det gør ondt at de mennesker, der satte én i verden ikke magter opgaven, men det er nu engang de forældre, man har fået. Kærligheden ligger dybt og du holder fast ved dem. Men det kan godt være, at du bliver nødt til at hente nogle af de stabile værdier, støtten og opbakningen et andet sted fra.
Hvis du er ærlig og fortæller, hvad du har brug for, så er jeg sikker på, at der er nogle voksne (en anden familie), der kan udfylde nogle af de huller, som din mor har efterladt i dig.
Vi har brug for rollemodeller for at finde os selv
Du har også brug for at se på voksne, der lever normalt. Hvor ærlighed, det at gå på arbejde hver dag og ikke have jævnlig kontakt med politiet, er det normale. Det vil vise dig, og lære dig noget om, hvordan du selv kan vælge at være voksen, når det bliver din tur.
Pas rigtig godt på dig selv.
Kram fra Anja