Gift i 2 år og har problem med lysten til sex, hvad gør vi?
Hej. Vi har været gift i 2 år og har det godt sammen. Men vi har et stort problem. Jeg (kvinden), har ikke lyst til sex.. Vi har læst meget på nettet og prøvet en masse selv, men uden held.
Jeg har som sådan ikke haft nogle dårlige oplevelser, ud over at det gjorde meget ondt på mig i starten (jeg var jomfru, før vi blev gift). Vi har snakket om en sexolog, da ingen af os ønsker, at det skal være sådan her.
Min mand har ingen problemer og er selvfølgelig ulykkelig over, at der går flere måneder imellem og at jeg aldrig rigtig har lyst.
Jeg ved ikke, hvad den slags kan bunde i, men jeg har aldrig været ude for misbrug eller andet. Det eneste, jeg kan komme i tanke om, skulle være lavt selvværd og dårlig selvtillid.
Hvad synes I, vi skal gøre?
Er det sexolog? Eller psykolog?
Er det os begge eller kun mig?
Jeg håber meget, I kan hjælpe!!
De urolige, 23 år

SVAR:
Kære Urolige
Tak for jeres henvendelse til AdamogEva.dk. Det er godt, I skriver om jeres problem til os, og jeg vil her forsøge at hjælpe jer, så godt jeg kan.
Jeg vil først og fremmest skrive til jer, at det I står i er et fælles problem, som I skal løse sammen. Selvom du skriver, at du kæmper med lavt selvværd og selvtillid, så er vejen til et bedre sexliv for jer en I skal gå sammen og ikke en du kan gå alene. Din ægtefælle skal være med også selvom noget af arbejdet måske kommer til at handle om dit selvværd og din selvtillid. Når I går den vej sammen, lærer I hinanden at kende på et dybere plan, som også kan få stor betydning for jeres samliv i sengen.
Du fortæller, at du ikke har lyst til sex, og at det fra starten i jeres ægteskab var problematisk, fordi det gjorde ondt. Du fortæller ikke noget om, hvordan du ellers har det med kropslig berøring (om du f.eks. godt kan lide at blive masseret, krammet, kysset, danset med, nusset mv.) og du fortæller ikke noget om, hvad det er, du ikke bryder dig om i den seksuelle akt. Derfor er det lidt svært for mig at hjælpe dig meget konkret her i brevet, men jeg kan stille dig nogle spørgsmål, som du kan arbejde med sammen med din ægtefælle, og så kan I overveje, om I skal fortsætte hos en sexolog eller hos en parterapeut. Min mand og jeg har haft flere par i samtaleforløb omkring det, du bringer op og I er velkomne hos os (vi arbejder i København).
Hvad kan du godt lide?
Dels synes jeg, det kunne være interessant at spørge dig, hvordan du har det med din egen krop? Hvor godt kender du den? Hvor kan du godt lide at blive rørt på din krop? Hvornår synes du, det er rart at blive rørt ved og hvornår synes du ikke, det er rart? Kan du få orgasme ved at røre ved dig selv, og hvis du kan, har du så vist din mand, hvordan han kan gøre det på dig?
Kvindelig og mandlig seksualitet
Kvinders og mænds seksualitet er meget forskellig, og hvis I har haft sex, som har været meget styret af din mand uden egentlig kendskab til den kvindelige seksualitet, er der en risiko for, at I ikke har tilfredsstillet dig på en måde, som du som kvinde har kunnet nyde nok. Derfor er det vigtigt, at I lærer noget om kvindens seksualitet, så både du kan bede om det, du har lyst til, og din mand kan tilfredsstille dine behov. De fleste mænd har et stort ønske om at tilfredsstille deres kvinder og gøre dem glade både i og uden for sengen. Jeg tænker med det, du skriver, at din mand har det på samme måde.
At give sig hen
Som kvinde har du også brug for at kunne give dig hen i den seksuelle akt for virkelig at mærke nydelse, og der kan dit manglende selvværd og manglende selvtillid spille dig et puds. Derfor er det vigtigt, at du sammen med din mand får talt om, hvad det er, der sker inde i dig, når I er i gang med den seksuelle akt. Til den samtale er det godt at få professionel hjælp. Når du fortæller, at det i begyndelsen gjorde meget ondt, når I havde sex, kan det skyldes, at du ikke slappede helt af og gav dig hen og derfor ubevidst spændte for hårdt op i dit underliv. Noget som er helt normalt for mange kvinder i begyndelsen, når de har sex.
Tid til sex
Et andet aspekt af et godt sexliv kan være god tid. Det kan f.eks. være tid til at tilfredsstille kvinden inden selve samlejet, hvor manden trænger ind i kvinden. Bruger I nok tid, når I finder sammen? En seksuel akt kan jo strække sig fra morgen til aften, hvis I begynder at flirte med hinanden, sende blikke og søde ord, kys i nakken mv. mange timer inden, I går I seng med hinanden. Mange kvinder har brug for den langsomhed. Har du brug for den langsomhed? Og giver I jer tid nok til forspillet?
Søg hjælp
Det er SÅ vigtigt, at I kommer i gang med et arbejde omkring jeres seksualitet, da det er en vigtig del af ægteskabet. I er næsten lige blevet gift, og I har alle muligheder for at få et skønt sexliv, hvor I begge mærker nydelse, hvis I arbejder seriøst med det. Og tro mig, der er mange par før jer, der har måttet arbejde med det, før det er blevet godt. Jeg synes, det er flot, at I har taget første skridt ved ikke bare at se passivt til det, men at I er gået aktivt ind i arbejdet for at få hjælp.
Jeg vil altså helt konkret foreslå jer at tage kontakt til enten sexolog eller parterapeut. Jeg ønsker jer god arbejdslyst. Jeg kan kontaktes på 24677310, hvis I har mulighed for at komme til København for hjælpen.
Her er et par artikler, I med fordel kan læse:
Sex den første tid - i praksis
Vejen til god sex
Kærlig hilsen fra
Lise Berggren Smidt