Genert og asocial – hvordan ændre det?
Hej Adam og Eva.
Er en 14-årig dreng med disse problemer, at jeg er alt for genert, både ved familiefester og i skolen. Og er også blevet alt for asocial. Det er noget, der virkelig trykker i min hverdag. Jeg kan knap nok være glad mere, fordi jeg konstant tænker på, hvor asocial jeg er. Mine forældre er også blevet bekymret for mig, og jeg sidder bare ved computeren hver dag, når jeg kommer hjem fra skole, hvis ikke jeg er til en fritidsaktivitet.
Der er en del, der kommer hen og vil snakke med mig, men er for genert til at holde samtalen i gang i mere end 30 sek. Så håber, at I har nogle råd til at blive mindre genert, og til hvad jeg skal sige, hvilket der ofte er det største problem for mig.
Har kun mine 3 venner, jeg har haft siden børnehaven, og det er kun nogle gange i weekenden, at jeg er sammen med dem. Jeg gik før på en lille privatskole, men er nu rykket til en større skole i håb om at få nogle flere venner og blive mere social. Problemet er bare, at jeg er for genert til at snakke med nogle andre end min bedste ven, der også går i min klasse. Grunden, til at jeg er blevet mere genert og asocial, tror jeg, er fordi i 4.-5. klasse begyndte mine klassekammerater at gå op i modetøj og den slags, men det gjorde jeg ikke, så blev mere og mere udenfor det hele. Mistede de fleste af mine venner og begyndte så at sidde ved pc'en hele dagen. Det er blevet værre og værre, uden at jeg har haft modet til at prøve at få nogle nye venner. Men nu har jeg fået en ny ven, jeg har været sammen med tre gange i denne uge.
Jeg har heller aldrig haft nogen pigevenner, hvilket jeg begynder at føle mig udenfor med. Skriver og snakker dog meget med en, hun gør mig rigtig glad. Hun er meget forelsket i mig, hvilket jo også gør mig meget glad, men det kan jo ændre sig, når vi ses (hvilket jeg frygter). For jeg har kun set hende en gang, og det var for 2 år siden, hvor vi ikke var venner. Men vi skal så mødes her om 2 uger, og det ville betyde meget for mig, hvis det ville gå godt. Men som sagt har jeg jo aldrig rigtig haft nogle pigevenner så ved bare ikke, hvad jeg skal sige og gøre! Håber I også har nogle gode råd her. Grunden til at vi ikke har set hinanden, tror jeg, er, fordi vi bor langt fra hinanden. Men her i morgen skal vi ses, 100% aftalt :) Og ja der er jo en del af det, vi snakkede om på chat, vi nok skal kunne snakke videre om.
Og så lidt fakta om mig selv, ved ikke om det hjælper så meget, men har lagt mærke til, at I ofte beder om flere oplysninger. Er en meget sportsglad dreng, Har gået til gymnastik, trampolin og parkour, siden jeg var helt lille. Jeg interesserer mig også meget for web-design og programmering, samt matematik, fysik og kemi, men det er mest gymnastikken, der trækker. Jeg har altid været meget genert, men det er først nu, jeg begynder at blive meget asocial, hvor jeg før i tiden havde mange venner.
T, 14 år

SVAR:
Kære T
Mange tak for dit spørgsmål. Du er ikke den eneste, der har eller kommer til at opleve én eller anden form for isolation i en kortere eller længere periode.
Når man ikke er med på den “sidste nye bølge”
Mange oplever, at det skønne og ukomplicerede fællesskab, man har i klassen, ændrer sig, når nogen begynder at introducere alkohol. Så skal alle tage stilling til, om man er med eller siger fra. Sådan er det også med sex. Hvem begynder først, og hvordan påvirker man hinanden og forsøger at overgå hinanden med erobringsfortællinger.
I dit tilfælde har du fortalt, at du har oplevet at være anderledes og stå alene, da det var modetøjet, der blev det eneste samtaleemne og det eneste, man kunne score point på. Det kræver mod at prøve at dreje samtalen ind på noget andet, når det virker, som om ALLE er optaget af mærketøjet, og af hvordan man er “rigtig”.
I teenagetiden er der så mange ting, som I skal tage stilling til, og det hele kommer i små eller store bølger, der virker, som om de skyller alt det gode væk. Men det er bare bølger. De skal bare passeres. Det bliver ikke ved med at være det eneste rigtige at tale om tøj og gå op i mærkevarerne.
Du bliver ikke et bedre menneske af at forsøge at være med i alle snakkene og leve op til alle “bølgerne”. Nogle gange vil du føle, at du er med, andre gange vil du føle, at du intet har til fælles med de andre.
Jeg håber, du kan finde nogen, der er kommet over modesnakken, og som er videre og gerne vil tale om noget andet. Noget der måske stikker lidt dybere end påklædning. Mode er jo en døgnflue. Inden du når at få sparet op til de rigtige jeans, er det noget andet, der er det rigtige. Så det kan ikke betale sig at forsøge at løbe med.
Skoleflyt gav nye udfordringer, men også nye muligheder
Du skriver, at du flyttede skole, men det hjalp ikke noget. Det er kun dig selv, der kan ændre på, om du bliver mere udadvendt. Det er ikke lettere at undgå generthed ved at der er endnu flere mennesker omkring én; det kan næsten være med til at forværre det hele. Men man kan sige, at du har et større udvalg at kontakte, hvis du tør. Der er måske flere, der ikke har mode som det eneste i hovedet. Måske går nogle af dem op i fysisk træning, ligesom du gør.
Prøv med lidt kontakt til dem, du er mindst bange for. Stille og roligt kan du udvide feltet. Det kræver øvelse, fuldstændigt ligesom da du skulle lære at gå på hænder, eller hvad du nu har lært indenfor gymnastikken.
Vov dig ud i verden!
Du kan vælge at give op og gå hjem til computeren og lukke dig inde, og som du selv skriver: Blive mere og mere asocial. Du kunne også vælge at gøre noget andet. Der er kun dig til at gøre noget ved det. Beslut dig for at lade computeren være, og kom ud af døren. MÅske kan du få noget ud af at læse svar til andre:
Hvordan bliver jeg bedre til at snakke med andre?
Hvordan bliver jeg bedre til samtale og socialt liv?
Vær til stede i nuet og lav noget sammen
I forhold til pigen, som du chatter med, og som du skal mødes med, så vil jeg anbefale dig ikke at planlægge for meget. Det bliver bare unaturligt og kunstigt. Prøv at tale om nogle af de ting, I allerede har chattet om. Der er helt sikkert nogle gode emner, I kan bruge endnu mere tid på.
Pigen du skal mødes med er måske ikke en gymnastikpige. Så må I se, hvad I har af andre fælles ting. Jo mere genert man er, jo mere aktiv skal man være, når man er sammen med andre, så de aktive bevægelser fylder tiden ud, i stedet for at du sidder og koger over, at du ikke kan finde ud af noget at tale om.
I skal i stedet bowle, tage ud og svømme, spille squash eller hvad I kan finde på, og så kan I tale om, hvor sjovt det var bagefter. Så har du styr på samtaleemnet.
Der er forskel på at være genert og på at være asocial
Det virker ikke til, at du ønsker at være asocial, og i kraft af din gymnastik er jeg sikker på, at du er sammen med mange andre, og måske kommer du også ud til opvisninger og lignende. Men i forhold til genertheden, er den en følgesvend, når du skal i nærkontakt og samtale med andre. Brug gymnastikken som samtaleredskab. Tal om øvelserne med de andre, også med pigerne. “Hvordan laver du det der?” Kommenter på, når de andre laver et flot spring eller lignende. Tag med til arrangementerne sammen med de andre gymnaster, når de vil lave andet end gymnastik.
Jo mere du kommer ud, jo flere muligheder vil du have for ikke at blive asocial. Så lad computeren være lidt alene en gang imellem og kom ud til de fællesting, der sker med de andre gymnaster.
Held og lykke med at finde de venner, som har passeret modebølgen, og som er kommet videre til en fase, som handler om noget, der er mere interessant for dig.
Måske kan du få noget ud af at læse nogle af vores artikler:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Et trin ad gangen er det mest sikre
Kærlig hilsen
Anja