Går det, han har udløsning i mig, når jeg er på p-piller?
Hej:-) Jeg er 15 år og er seksuelt aktiv med min kæreste. Jeg er lige startet på p-piller, og vi vil gerne prøve uden kondom engang om 1-2 uger, men er bange for at blive gravid, hvis han kommer i mig. Sker der noget ved, at han kommer i mig?
Det skal lige siges, vi ikke har været sammen med andre og er 100 på, vi ikke har nogle kønssygdomme:)
F, 15 år

SVAR:
Kære F
Tak for dit spørgsmål. Jeg synes, det er så godt, I forholder jer til, hvilken prævention I ønsker at bruge, når I nu har valgt, at sex skal være en del af jeres forhold.
Beskyttelse mod graviditet
Du fortæller, at I har brugt kondom, når I har sex, men at I har valgt, du skal tage p-piller i stedet for. Du spørger så, om der er risiko for en uønsket graviditet, hvis han får udløsning, mens han er oppe i dig.
Det er mere sikkert for dig at tage p-piller, end at han bruger kondom i forhold til at beskytte dig mod en uønsket graviditet. Også selvom han kommer oppe i dig. Kondomets sikkerhed ligger på ca. 85-90 %, mens p-pillen har en sikkerhed på ca. 90-99 %. For at I opnår den fulde beskyttelse fra p-pillerne, er det altafgørende, at du tager dem korrekt. Det er derfor vigtigt, at du læser indlægssedlen i din p-pille pakke, for der kan være forskel på, hvordan man opnår fuld virkning på de enkelte præparater.
Her er en artikel mere generelt om p-piller, som jeg synes, du skal læse. Der står også, hvornår p-pillerne har fuld beskyttelse, når man lige er begyndt at tage dem, som du er: Info om p-piller.
Du skriver, du er nervøs for at blive gravid, hvis din kæreste kommer inde i dig. Det er altid en mulighed at blive gravid, når I har valgt at være seksuelt aktive. Selvom I bruger p-piller, vil der være en mulighed, også selv om den er minimal. I kan øge sikkerheden ved fortsat at bruge kondom sammen med p-piller. Der findes ikke andet end sterilisering, som er 100 % sikker. Jeg har et par artikler med uddybning af nogle præventionsformer og deres sikkerhed, som jeg synes, du skal læse:
Prævention
Rod med p-pillerne
Sex er et stort ansvar
Jeg synes, det er vigtigt, at du og din kæreste får jer en snak om, hvordan I vil forholde jer til en evt. graviditet og det at have sex sammen i jeres alder. Hvis I har sex, har I også et ansvar for det barn, som kan blive undfanget. Overvej, om du og I er klar til dette ansvar. Prøv at læse andre besvarelser, hvor I kan finde inspiration til jeres snak:
Kan jeg være gravid trods P- stav?
Pas godt på dit sexliv
Glemt P-pille, kan jeg være gravid?
Uanset, hvad du/I vælger, er det vigtigt, du passer godt på dig selv og din krop! Jeg håber, det gav svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen for en evt. uddybning.
Med venlig hilsen
Hannah Søvndal
Hannah Merete Søvndal
Skrevet af:
Hannah Merete Søvndal
Sygeplejerske
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK