Går det at blive kærester eller ej med 20 års aldersforskel?
Hej, mig og en fyr/mand har set hinanden i over et år nu og ses stadig. Vi kan bare ikke helt finde ud af, om vi skal være kærester eller ej, fordi der er 20 års forskel på os. Han er 42 og jeg er 22.
Min ene storebror er meget modstander af at vi ses. Men det har ikke stoppet os med at ses endnu.
Men nu er spørgsmålet, skal vi springe ud i det og blive kærester.? Han har 2 børn på 11 og 13. :)
og nogle forslag til en lidt sjov måde, man kunne spørge eller sende en sms med, om man skal være kærester?
Mvh den forelsket dame. :)

SVAR:
Kære forelskede dame
Det er en stor aldersforskel, du beskriver.
Et godt forhold kendetegnes af ligeværdighed. At man behandler hinanden ligeværdigt og har cirka samme udgangspunkt for hvad et forhold skal give een.
Når der er en stor aldersforskel mellem jer, så kan der være områder, hvor I ikke er ligeværdige.
Han har meget mere livserfaring på alle områder i livet. Blandt andet har han halvstore børn.
Der hvor du er på vej ind i livet for at begynde feks uddannelse, eller familieliv – så har han været der, og har gjort sig erfaringer.
Så mit spørgsmål til dig er, hvordan det mon opleves for dig, at han har så meget mere erfaring end dig?
Måske er du en pige, der godt kan lide det. Godt kan lide at være sammen med én, der har prøvet en masse ting, og som gerne fører an i disse processer. Det kan også være, du synes, han er god til at give dig plads og god til at respektere dig. Men jeg tror, det er vigtigt, at I taler om forventninger til et forhold. Hvad lægger du i forholdet og hvad lægger han i forholdet.
Hvilke fremtidsdrømme har I hver især?
Særlige overvejelser
Jeg tror, det er vigtigt særligt at overveje det med, at han har halv store børn. Hvordan ser han dem, og hvilken rolle skal du have til dem.
Det kan også være godt at overveje, om du senere gerne vil have børn med ham. Hvad det vil betyde på lang sigt med den aldersforskel.
Endelig vil jeg bede dig overveje, om du er forelsket i ham, fordi han udfylder et særligt behov hos dig. Her tænker jeg på, om han er en slags faderfigur for dig. Om han tilbyder dig en tryghed, som du måske aldrig har fået fra din far?
Det kan også være fint her at overveje, om han har særlige motiver for at være forelsket i dig. Har han et særligt øje til meget unge kvinder, og synes du i så fald, det er ok?
Lidt bekymret
Når der er så stor forskel i alder, så bliver jeg altid bekymret. Du som er ung og uerfaren skal være tydelig på , hvad det er, du vil være med til, og om det er et godt forhold for dig. Det er så nemt at blive forført af forelskede følelser, hvor man måske helt kobler sine mere rationelle tanker fra og lader sig forføre af en så meget ældre mand.
Måske er det godt at drøfte det med nogle, du har tillid til. Du nævner din bror. Måske der er andre, du også ville kunne tage med på råd, som kender dig og kender til, hvordan du skal passe på dig selv.
Måske kan du have glæde af at læse denne artikel:
Skal – skal ikke? Vigtigt før det store JA
Du spørger også til, om jeg har gode forslag til sms-tekst. Det har jeg ikke. Jeg synes ikke, det er min opgave at gå ind i den slags. Hvis du gerne vil være kærester med ham, finder du sikkert nok ud af, hvordan du skal bringe det på bane.
Venlig hilsen Steen Kruse