Fyldt af skam over seksuel erfaring som 9-årig. Er onani syndigt?
Hej
Jeg har en hemmelighed, som jeg skammer mig meget over. Jeg har bare virkelig brug for nogens mening om det.
Jeg havde min første orgasme, da jeg var 9. Selvfølgelig vidste jeg ikke, hvad det var dengang. Det var fordi, jeg lod min hund slikke mig dernede. Nu skammer jeg mig så meget over det, og jeg har aldrig fortalt det til nogen.
Efter det har jeg haft problemer med onani og porno. Det har jeg stadig nogle gange. Er onani syndigt? Hvad siger Bibelen om det?
Jeg skammer mig sådan over at være vågnet seksuelt så tidligt. Jeg vil glemme alt, og jeg vil ønske, sex ikke fandtes.
Hilsen fortvivlet anonym pige, 14 år

SVAR:
Kære fortvivlede anonyme pige
Tak for dit spørgsmål og dit mod til at fortælle om din hemmelighed.
Lige præcis det at sætte ord på er noget af det allervigtigste, for at hemmeligheden mister sit tag. Man kan også sige, at når noget er i et mørkt rum, skal der kun lidt lys til at få mørket væk. Hemmeligheden, som du beskriver, er fyldt med mørke, og dit mørke er fyldt med skam.
Skammen fortæller en dårlig historie om dig
Skam er et stort tema i dit brev. Skammen formår at holde dig fanget i en dårlig historie om dig selv. Skam er som udgangspunkt godt, fordi det hjælper os til at navigere i forhold til andre og er vores samvittigheds stemme. Nogle gange sker der det, at skammen overtager og begynder at fortælle en dårlig historie om os, og da bliver det en usund skamfølelse. Der har vi brug for Guds kærlighed til at elske skammen væk.
Læs mere i vores artikel Jeg skammer mig over mig selv.
Guds kærlighed fortæller en smuk historie om dig
Når du ser dig selv, ser du skammen og alt det, der er svært at kontrollere med onani og pornografi. Når Gud ser dig, ser han en smuk 14-årig pige, som han har skabt. Helt perfekt med seksualitet og en kropslig opmærksomhed. Gud har skabt din seksualitet smuk og givet dig en glæde ved at mærke din krop. Vi er skabt forskelligt, og nogle er mere kropslige end andre, nogle er tidligere end andre til at vågne.
Onani er en naturlig del af det at være i puberteten og giver et kropsligt kendskab, som er vigtigt og brugbart. Som med alt andet, der var tænkt godt fra skabelsens side, er seksualitet også påvirket af synden i verden.
At få din hund til at slikke dig som barn dernede er dels en del af at være et eksperimenterende barn og dels, at vi lever i en verden med synd. Gud har tilgivet dig og ønsker at tage skammen væk fra dig, hvis du fortæller ham om det.
Lad ikke porno og onani have magt over dig
Onani er ikke som udgangspunkt forkert i forhold til Bibelen. Det kan du læse mere om i vores artikler Er onani synd? og Om onani – mest for piger.
Jeg tror, du har brug for hjælp til at finde ud af, hvad onani og pornografi gør ved dig, og hvorfor det er så svært at slippe. Måske kan du finde hjælp ved at læse mere om det, men endnu bedre ville det være, om du kunne finde en voksen, du kan tale med om det.
Prøv at læse nogle artikler og svar i vores tema om porno.
Læs også disse svar til piger på din alder:
Er det forkert at se porno, og dømmer Gud én?
Pige 13 år. Hjælp!! Hvordan stopper jeg med at se porno?
Seksualitet er skabt til at deles, så selvom onani ikke er forkert, vil mange opleve en stor ensomhed i det. En ensomhed fordi det kun handler om din egen tilfredsstillelse. Hvis onani fylder meget, kan det senere gøre det svært at overgive sig, slippe kontrollen og give sig hen til en anden.
Fokuser på ting, der gør dig godt
Når du arbejder med, at onani og porno ikke skal være styrende i dit liv, så er det vigtigt at forsøge at finde andet at sætte ind i stedet. Noget der kan skabe gode ting for dig og begynde at fortælle den gode historie om dig.
Håber mit svar giver ro ind i dine spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen. Det må du ikke tøve med.
Jeg vil ønske dig det allerbedste, og håber du frimodigt vil gå ud i verden uden skam, som den smukke, kropslige unge kvinde, som Gud har skabt. Han ser dig og elsker dig.
Kærlig hilsen
Dorthe Sandvad