Frustreret omkring selvværd, krop og pubertet - kan I hjælpe mig?
Hej Adamogeva! Først vil jeg gerne sige, at det er super fedt, at I har lavet sådan en side, hvor unge kan skrive ind om deres problemer nærmest fra A-Å, og få hjælp.
Jeg er en dreng på 16 og føler selv, at jeg har en del psykiske problemer..
Det største er nok min krop, det lyder nok en smule "piget", men jeg føler selv, at jeg er alt for tynd, og det tager på mit selvværd og selvtillid. Det skal siges, at jeg er 178 høj og vejer 55 kg, og er så temmelig spinkel. Desuden ved jeg heller ikke, om min pubertet forholder sig helt normalt. Min behåring er ret normal; fra da jeg fik hår under armene som 13-årig til idag, er det gået sådan stille og roligt og mangler efterhånden kun hår ved navlen og brystet. Men jeg synes ikke, at selve min krop har udvidet sig meget. Den ligner nærmest sig selv fra dengang. Jeg har hverken fået kraftigere knogler, specielt bredere skuldre, større fødder og hænder. Jeg bruger 42 i sko, og jeg føler bare, at min tommelfingre virker små og spinkle i forhold til andre drenges. Jeg er heller ikke helt sikker på, om min penis er vokset. Og jeg er ikke sikker på, om det har noget at gøre med, at jeg er så spinkel.
Jeg synes selv, det er et ret seriøst problem, da jeg ikke er lige så stor og bred som andre drenge på min alder. Der går ikke en dag, hvor jeg ikke tænker på det, og det tager virkelig på mit selvværd og selvtillid. Jeg tænker hele tiden på, hvordan jeg er, og hvad jeg siger. Det er, som om jeg ikke kan være mig selv..
Jeg synes, det er akavet at være sammen med andre mennesker og at være i skole. Jeg føler, at jeg lukker mig selv inde. Har ikke rigtig lyst til at stå op og tage i skole. Og mit hoved er hele tiden fyldt med en masse tanker. Jeg kunne blive ved med at skrive!
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre?? Please hjælp :-)
Tænker på psykolog, men ved ikke helt i forhold til min krop, hvad kan jeg gøre? Og kan jeg stadig gøre noget ved den, vokser jeg stadig? Vil gerne have nogle tykkere knogler.
L, 16 år

SVAR:
Hej L
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er rigtig godt og vigtigt at få sat ord på det, der fylder. Jeg kan høre, der er mange ting, der fylder for dig lige nu. Måske er det hele bare ved at blive blandet godt og grundigt sammen.
Din krop
Jeg synes, du lyder som en helt almindelig dreng på 16 år. Det er helt almindeligt, at drenge er lange og slanke, og først efter nogle år kommer der større muskler og bredere knogler. Hvis man er lidt nede over sin egen figur, så har man det også med at gå og kun se dem, der er større og stærkere end en selv. Du må kigge på din egen far og mændene i din familie – så har du et indtryk af, hvor du ender.
Drenge vokser og udvikler sig, til de er ca. 20 år, så din krop har god tid endnu og er slet ikke færdig med at udvikle sig.
Str. 42 er en almindelig skostørrelse for drenge. Dine fødder vokser nok ikke mere.
Angående din penis er der jo også meget stor forskel i størrelsen på dem. Det der er vigtigt er om stenene er begyndt at vokse. Hvis du er i tvivl, kan du altid få en tid hos lægen og få ham til at vurdere det.
Fokuseret på kroppen
Du skriver, at du er begyndt at lukke dig mere inde i dig selv. Måske fordi du er blevet alt for fokuseret på det med din krop. Jeg vil opfordre dig til, at du får snakket med nogen om de tanker, du går rundt med. Meget af det kan afhjælpes bare ved at tale med en anden person om det.
Hvis det er muligt, kunne det være godt, at du fik en snak med din far. Han kan fortælle dig, hvordan han voksede og udviklede sig; måske ligner du ham.
Vi kan også blive rigtig påvirket af de mandeidealer, vi ser i reklamer og på TV, men sådan er virkeligheden jo ikke.
Måske kan du få noget ud at læse artiklerne:
Fra dreng til mand
Drengens kønsorganer
Pubertet - en ekstrem forvandling
Du er smuk som du er!
Jeg håber, mit svar kan være et skridt på vejen for dig til at komme videre i det, du går og tumler med .
Kærlig hilsen
Marianne