Fra hurtigt forelsket til følelseskold. Skal jeg give slip?

Vis spørgsmål

Jeg har mødt en mand, som jeg satte min lid til var den eneste ene. Han var sprudlende forelsket i mig og sagde ord som, at han havde fundet den eneste ene, at han aldrig havde prøvet noget lignende, at han aldrig ville give slip på mig, og at jeg skulle være hans for altid.

Vi blev hurtigt kærester, det var vigtigt for ham at vide, at jeg var hans, han var stolt og havde lyst til at fremvise mig til sin familie. Vi havde snakket om, hvordan vores fremtid ville blive, og jeg var solgt og så lykkelig, at tårerne dagligt trillede ned af mine kinder ved tanken om min nye elskede.

Jeg er normalt ikke en kvinde, som forelsker mig hurtigt; men denne gang var den der, vi var begge forelskede i første blik, nogle gange ham mere end mig. Han skrev konstante smser med kærlighedserklæringer og ville have dem gengældt af mig. Samtidig blev han hurtigt usikker, hvis jeg ikke var ligeså hurtig som ham til at give lyd.

Jeg følte mig sikker, og han gjorde mig overbevist, om at jeg var hans, og den mest vidunderlige kvinde nogensinde, så jeg gav mig samtidig tid til at leve mit eget liv.

Men fra den ene dag til den anden, fra at have haft en dejlig weekend sammen og nye planer for næste møde, samt et kærligt farvel, forvandlede han sig fra kærlig til kold, han forsvandt ud i den blå luft og besvarede ikke mine henvendelser.

Til sidst skrev jeg til ham, at jeg var paf og ulykkelig, at jeg elskede ham og at jeg ville vente på ham altid. Han behøvede ikke fortælle mig, hvad der var galt, for det ville jeg aldrig få ud af ham; men at jeg nu ville lade ham være, og at han kun skulle fortælle mig, hvis jeg skulle give slip.

Han svarede tilbage med en undskyldning for ikke at svare på mine henvendelser; men at han pludselig følte sig klemt og havde brug for at være sig selv lidt. Han skrev også, at hans følelser ikke havde ændret sig. Det var en lettelse for mig, at han fortalte, at følelserne stadig var der, det gav mig overskud til at kunne lade ham være.

Han skrev en enkelt besked til mig næsten hver dag i en uge, kort godnat og hej osv., men ingen kærlighedserklæringer som tidligere. Jeg svarede kort tilbage og lod ellers kun ham kontakte mig. Nu er der gået en uge, siden jeg har hørt fra ham, jeg har skrevet til ham to gange og har fortalt, at jeg havde det pinefuldt ved ikke at høre fra ham, og jeg trængte til en afklaring på, om jeg skulle leve mit liv uden ham, men han svarer ikke.

Jeg ved, at han for under 2 måneder siden er kommet ud af et forhold med en pige, som han boede sammen med. Jeg har nogle gange haft min tvivl, og har undredes over, at vi aldrig skulle være hos ham. Han havde altid en undskyldning for det, hvilket undrede mig, da han havde en langt større og mere lækker lejlighed end min.

Jeg er dybt ulykkelig og ved ikke, hvad jeg skal gøre. Skal jeg give slip?Forelskede han sig for hurtigt? Var jeg bare ikke noget for ham alligevel?

Trænger sådan til et svar og føler, mit liv er gået i stå lige nu. Jeg har svært ved at få en dagligdag til at fungere m ed et smil på læben. Er bange for nogensinde at forelske mig igen. Ville ønske for alt i verden, at jeg ville vinde ham tilbage.

Hilsen den meget ulykkelige

Maria, 30 år

SVAR:

Kære Maria

Fra hurtigt forelsket til hurtigt følelseskold

Du fortæller om en sprudlende forelskelse, som du oplevede for ikke længe siden. Din kæreste var vildt forelsket i dig, ville gerne vise dig frem og kontaktede dig ofte pr. sms. Du var solgt, og følte dig sikker og ovenud lykkelig i jeres forhold.

Pludselig, fra den ene dag til den anden, afbrød han kontakten til dig. Du forsøgte at kontakte ham, og i første omgang fortalte han dig, at han stadig havde følelser for dig, men var ”klemt”. Derefter hørte du ikke mere.

Nu er du dybt ulykkelig over situationen og undrer dig over, hvad der skete.

Sådan kunne det være gået til

Jeg ved selvfølgelig ikke præcist, hvad der skete og det tror jeg heller ikke, du forventer, at jeg gør. Alligevel vil jeg fortælle dig, hvilke forestillinger jeg gør mig om, hvad der kunne være på spil her:

Han boede sammen med en anden pige for et par måneder siden. De slog op med hinanden af grunde, som jeg ikke kender til. Din ekskæreste havde svært ved at være alene og kastede sig hurtigt ud i et nyt forhold med dig. Samtidig havde han et håb om, at han stadig kunne redde det gamle forhold.

For at berolige sig selv og overbevise sig selv om, at han ikke blev ”taberen” i det forliste forhold, var det vigtigt for ham at vise overskud. Dette overskud viste han ved at kaste sig hovedkulds ud i et nyt forhold med dig. Med det kunne han vise både sig selv, familien og vennerne, at han havde styr på tingene og vidste, hvad han ville. Han var ikke en taber, der var blevet forsmået.

Måske var han ikke selv klar over, at det var dette, han havde gang i, men udadtil kunne det se sådan ud. Det blev du offer for.

Samtidig med det, han havde kørende med dig, forsøgte han at genoptage forbindelsen til sin ekskæreste. Måske hun oven i købet boede i hans lejlighed på det tidspunkt, mens I stadig kom sammen. Der var der, at han blev ”klemt” og blev tvunget til at vælge. Det valg betød, at du blev valgt fra.

Som sagt, det var bare mit gæt på et forløb, og det kunne se helt anderledes ud i virkeligheden.

Er han sådan en, du drømmer om at leve dit liv med?

Uanset hvad der ligger bag, er det nogle ting, som vi kan slå fast med stor sikkerhed:

  • Han kaster sig ud i et nyt forhold allerede 2 måneder efter, han forlod det andet
  • Han har noget kørende med en anden, samtidig med dig
  • Han er uærlig omkring, hvad der foregår
  • Han er ikke mand nok til at tale med dig ansigt til ansigt omkring jeres brud

I mine øjne er han ikke en mand, som er værd at samle på. Læs ovennævnte punkter igennem nøje. Stil dig selv spørgsmålene for hver enkelt af dem:

  • Er jeg enig i dette punkt?
  • Hvilken betydning ville det få for mig og mit liv, hvis jeg levede sammen med en fyr, for hvem dette er standarden?
  • Er det det, jeg vil med mit liv?

Forelsket og sindssyg i gerningsøjeblikket

Du har været og er stadig forelsket. Når jeg siger til dig, at forelskelse er en midlertidig form for sindssyge, så tror jeg, at du har hørt det før. Da du stadig bærer på denne ”sygdom”, er det svært for dig lige nu at se, hvordan livet kan gå videre. Du har svært ved at se, hvad han faktisk har udsat dig for, og at der er et liv efter dette. Men tro mig, det er der.

Du er en voksen kvinde. Prøv, om du kan se lidt nøgternt på det. Konfronter dig selv med de punkter, jeg nævner ovenfor. Forhold dig til, om det er godt nok for dig. Om han er den rette mand ind i dit liv. Tal evt. med en god veninde om det og få hendes vurdering af hele situationen. På den måde kan du også få en mere dybdegående vurdering, end den jeg kan give dig på baggrund af din mail til os.

Giv slip på det, som du ikke kan få

Mit svar på dit spørgsmål ”skal jeg give slip?” er klart: Ja, det synes jeg, du skal. Lad ham ikke misbruge dig på denne måde igen.

Jeg ved, du er i en svær tid, og at det er hårdt at skulle give slip. Modsat er du ikke længere teenager. Derfor tror jeg, du vil kunne finde den voksne og modne form for energi og vrede frem, som du skal bruge for at slippe ud af forelskelsens kløer, som i denne situation har lokket dig på vildspor. Jeg ønsker det bedste for dig og håber, at du, med et nøgternt og ærligt blik på dig selv, vil indse, hvad han faktisk har gjort ved dig. Det vil hjælpe dig til at slippe fri.

De bedste hilsner fra Benny