Skal jeg beholde ekskæreste som ven, give slip eller vente?
Hej, jeg er en forvirret pige, som ikke helt har fået styr på følelserne overfor ekskæresten. Der er gået et halvt år, siden han slog op … Jeg ønsker ham så inderligt tilbage, men han ved ikke helt, siger han.
Vi har sex en gang imellem, men ellers ses vi bare som venner. Men han gør mig forvirret, fordi han kalder andre piger mit navn, og han nævner hele tiden noget fra vores gamle forhold. Han skriver hjerter og kysmund hele tiden og skal vide alt, hvad jeg laver med mine drengevenner og misunder alle de drenge, jeg er lidt tæt på, men han ved ikke, hvad han vil, siger han. Men føler mig selv forvirret over, hvad jeg selv vil. Og hvad føler han??
Skal jeg bare beholde ham som ven, give helt slip eller vente, til han ved, hvad han vil??
Håber I kan hjælpe mig lidt på vej.
Mini, 18 år

SVAR:
Kære Mini
Tak for dit spørgsmål! Ud fra den måde, du beskriver dine følelser og dit forhold til din ekskæreste, kan jeg godt forstå, du er forvirret! Det kan være rigtig svært at finde ud af egne følelser overfor en, man tidligere har været tæt på, og det lyder, som om han også er lidt forvirret.
Svært at give slip, når du ikke er klar
Der kan være mange ting, der er med til at gøre det svært for jer begge at finde ud af, hvad I vil. En ting er, at det var ham, der slog op, og at du ønsker ham inderligt tilbage. Jeg forestiller mig, at det må have gjort rigtig ondt, da han gjorde det forbi. Men jeg ved også fra andre, der har prøvet noget lignende, at det kan være sværere at komme videre for den, der bliver slået op med, for det er jo ikke noget, man selv har valgt. Måske kan det være noget af årsagen til din forvirring – at det bare tager lang tid at give helt slip, når du måske ikke var klar dengang.
Flirt, sex og følelser kan ikke adskilles
Du skriver også, at han stadig gør en masse søde ting, og at han flirter lidt med dig. Det gør det jo bestemt ikke nemt for dig at finde ud af, hvor du har ham, og hvad du selv vil. Det kunne måske være en ide at bede ham om at holde op med at flirte, for at du kan få lidt ro til at finde ud af, om dine følelser for ham bliver ved med at være der. I kunne evt. tage en snak, om det kunne være en idé, at I begge bruger lidt tid hver for sig til at blive afklaret om jeres følelser for hinanden. At I stadig har sex sammen engang imellem er jo selvfølgelig udtryk for, at I stadig er tiltrukket af hinanden. Men jeg vil også anbefale dig, at I stopper med det, for jeg tror, det kan være svært for jer begge at finde ud af, hvor dybt jeres følelser for hinanden bunder, når I stadig har sex.
Bliv afklaret med hvad du selv vil
Hvis du finder ud af, at du stadig virkelig gerne vil være kæreste med ham, og han stadig er i tvivl, så vil jeg råde dig til at trække dig lidt fra ham, måske bare for en periode. Ikke for at spille kostbar, men fordi det kan være lidt for svært og forvirrende for dig at blive ved med at håbe på et forhold til ham, når han stadig ikke er afklaret. Det vigtigste er, at du selv finder ud af, hvad du vil. Og hvis han ikke vil det samme, så kan det være, at det er bedst for dig at give slip på ham for at skåne dig selv.
Jeg ved, at mit svar nok ikke giver dig en afklaring lige nu og her, men jeg håber, du har fået et par idéer til, hvordan du kan blive mere afklaret!
Måske kan du have glæde af at læse lidt mere her på siden. Jeg vil foreslå følgende:
Hvorfor bliver han ved, når han kun ønsker sex?
Kan vi være “bollevenner” uden at være kærester?
Kærestepotentiale … eller en god ven?
Flirt – den vilde jagt efter en kæreste
Den eneste ene
Kærlig hilsen
Doris
Doris Overby Skovgaard
Skrevet af:
Doris Overby Skovgaard
Ergoterapeut
adamogeva.dk