Forvirret over første forelskelse - hvordan får vi snakket?
Kære Brevkasse. Jeg har haft noget med en fyr, on/off i godt og vel 8 måneder nu. I starten af de første 1-2 måneder havde vi noget seriøst, hvor vi havde besluttet os for ikke at se andre. Da fortalte han mig, at han var helt væk i mig og kunne godt se os to sammen. Men den døde, da jeg var for "kostbar" og ikke lige til at regne ud. Jeg gav ikke meget af mig selv, da jeg var bange for at blive såret, hvilket jeg ikke ved hvorfor, da jeg ikke som sådan har oplevet svigt.
Vi har så igennem alle disse måneder set lidt til hinanden, både til fester og privat. Han lyder lidt jaloux, når vi er til fester sammen og han ser en fyr lægge an på mig. Men nu er det bare sådan, at vi er begyndt at se lidt oftere til hinanden og også begyndt på det seksuelle.
Vi har ingen aftaler om hvorvidt, hvor vi står, men jeg VIL ham gerne i det mere seriøse plan.. men er lidt bange for at tage hvor-er-vi-henne snakken med ham, da jeg er bange for at skræmme ham væk og vi først lige er begyndt at se til hinanden igen privat efter 1½måneder. Han sagde i går, at jeg ikke skulle drikke mig for fuld, da han ikke ville have, jeg kyssede en anden fyr.
Hvad kan jeg gøre for at vise ham, at jeg gerne vil ham? Skal jeg håbe på, at han tager initiativ til snakken? (Er lidt bange for, han ikke gør, da jeg jo førhen har afvist ham). Jeg er en meget forvirret pige. OG dette er min første forelskelse og den første fyr, jeg har åbnet mig op for.. så håber virkelig, at I kan hjælpe.
M.v.h. mig, 18 år

SVAR:
Kære dig
Jeg synes, du skal tale med ham. Jeg kan ikke rigtig se, hvad du har at tabe. Du skriver, du holder dig væk fra denne snak, fordi du er bange for at skræmme ham væk. Hvis du holder dig væk fra denne snak, så skal du i stedet gå og være angst for, hvor I er i forhold til hinanden. Derfor synes jeg, du skal vovee pelsen og sige det ligeud.
Fortæl om din egen usikkerhed
Når du åbner for sådan en samtale, så kan du overveje at fortælle, hvor forvirret du selv er. Fortæl om det med at du er bange for at blive såret og at det er derfor, du måske har virket lidt kostbar tidligere.
Fortæl derefter om at du virkelig ønsker et forhold og meget gerne ser ham sammen med dig.
Og ja – det indebærer også en risiko. Når man udleverer sig for andre, så risikerer man noget. Men man risikerer også, at det går godt. Man risikerer også, at det, man efterspørger, er gengældt.
Få talt ud så du ved, hvor du står
Jeg tænker, det må være mere at foretrække at få talt ud, så du ikke skal gå i dette mudder af tvivl, forvirring og egne tanker.
Hvis det viser sig, at han ikke ønsker et forhold, ja så kan du jo komme videre derfra, fordi du så ved det, modsat nu hvor du ikke ved det.
Men ud fra det, du skriver, så ser det nu ud til, at han gerne vil dig.
Venlig hilsen
Steen Kruse