Forvirret og håbløs forelsket – hvad gør jeg?
Kære brevkasse, jeg er en pige på næsten 13 år (går i 6. klasse) og jeg har et ret stort problem, som jeg virkelig håber, I kan hjælpe mig med. På forhånd tusind tak.
Mit problem er, at jeg er så håbløst forelsket i en dreng fra min parallelklasse, som startede i starten af januar i 2012. Han har været kærester med en fra min klasse i 4-5 klasse, tror jeg, i ret lang tid (gik på en skole meget tæt på) og da han startede her på årgangen, blev han kærester med en anden fra min klasse, men det var kun i en eller to uger.
Han er lidt speciel, kan man sige og jeg ved ikke, om det er positivt eller negativt, men i hvert fald er han ret moden af sin alder (13 år) han er ret sexfikseret, altså han tænker og taler meget om bryster, lækre piger o.s.v. og han gør overhovedet ingenting for at skjule det, tværtimod. Og han er åbenbart ret populær, men han er meget sammen med populære piger fra årgangen og pigerne fra min klasse. På en hjemtur fra en lejrskole for nogle uger siden, det var der, han begyndte at lægge mærke til mig, tror jeg, og det var også der, jeg opdagede, hvor forelsket jeg var i ham. Han drillede mig i toget med at kaste papirkugler ned i min kavelergang og han drillede mig med det i hele ugen efter. Jeg synes, det var sødt og sjovt, men skjulte glæden og reagerede sådan "sjovt irriterende" over for det. Vi smilte også til hinanden, når vi mødtes på gangene, men mere sådan han smilede til mig drille agtigt og jeg smilede "sjovt irriteret" tilbage.
Men nu er det som om, han slet ikke lægger mærke til mig mere og er helt ligeglad med mig, og han er meget sammen med hende, han var kærester med i 4-5 klasse, og ja selvfølgelig er jeg jaloux, men jeg er simpelt hen så genert, så jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre.
Mit hjerte banker virkeligt hver gang, jeg ser ham og jeg bliver totalt nervøs, ryster og rød i hovedet.
Spørgsmålet er, om han er for liderlig og jeg helt skal droppe ham (men det har jeg slet ikke lyst til) eller skal jeg bare lade som ingen ting og håbe på mirakler eller gøre noget? Please hjælp, jeg er så forvirret og forelsket...
Knus Madeline <3 - 13 år

SVAR:
Hej Madeline
Teenagetiden kan være vanvittig festlig, forførende, flirtende og fantastisk, men den kan også være frustrerende og forfærdelig. Der sker så mange ting med jer. For bare et år siden var det modsatte køn kun noget, man lige akkurat kunne holde ud, men man talte ikke med dem.
Læs også: Pubertet - en ekstrem forvandling
Hormoner og flirt
Nu er I – på lidt forskellige niveauer- i gang med at undersøge det hele omkring jer. Ham din skolekammerat er måske lidt hurtigere i gang end nogle af de andre drenge, måske er han et år ældre, der er jo en del drenge, der kommer senere i skole. I hvert fald er han fuldt optaget af alle sine hormoner og kigger i øjeblikket efter de fleste hunkønsvæsener med en puls. Han har det herligt og sjovt og der er sikkert ikke mere i det end flirt, sjov og ballade for ham.
Ikke nødvendigvis optakt til kæresteforhold
Du synes måske så, at det pludseligt var helt overvældende, da opmærksomheden faldt på dig. Da han pludselig lavede sjov med dig, drillede og SÅ dig. Det kan jeg godt forstå. Vi har det med at smelte helt hen, når al opmærksomhed pludselig er vendt mod os. Det er der ikke noget mærkeligt i. Det er bare ikke altid at fascinationen af et andet menneske bliver til starten på et kæreste forhold.
Det er ikke sikkert, at der kan komme et forhold ud af det lige nu, hvor der sker så meget omkring jer, og hvor han rigtig har travlt med at undersøge alt det nye. Men jeg kan godt forstå, at du synes, det var fedt med opmærksomheden, og at du nu, hvor en anden er centrum for hans blik, bliver ked af det og får en jaloux følelse, der stikker frem.
Ingen grund til hastværk - sats på venskaber først
Jeg kan ikke svare på, om du skal droppe ham. Hvis du har lyst til at lære ham bedre at kende og finde ud af, om han kan komme lidt ned i ”hormon-gear”, så kan du jo prøve at tale med ham. Jeg tror bestemt ikke, at han er for liderlig, som du skriver, men han er en teenagedreng fyldt med hormoner og han har en fest lige nu. Det vil være hårdt for ham at skulle køle lidt ned og kun kigge på én pige ad gangen. Men tag løbeskoene på, måske kan du indhente ham. Ellers må du vente til han har dampet lidt af.
De bedste hilsner og ønsker om en god teenagetid, som indimellem byder på totalt hormonforstyrrede drenge OG piger ;-)
Brug tid sammen med vennerne - både piger og drenge. Læse disse artikler om hvad gode venskaber betyder
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Anja