Forvirret i mine tanker og følelser om seksualitet
Kære brevkasse
Jeg er en ung kvinde på 22 år. Jeg har været sammen med min kæreste i snart 2 år. Jeg har i mine teenageår lidt af anoreksi og depressive symptomer og har været indlagt flere gange. For nogle måneder siden fik jeg det psykisk dårligt og havde brug for at skubbe alt væk fra mig, så jeg slog op med min kæreste, men kom så sammen med ham igen dagen efter (hi), da jeg kunne mærke, at jeg ville være sammen med ham. Jeg ved ikke, hvorfor jeg pludselig ramte en mur; måske fordi skolen presser mig, at jeg ikke ved hvad jeg skal efter sommerferien, at jeg ikke føler mig tiltrukket af sex i samme omfang som min kæreste osv.
For tre uger siden begyndte jeg at få nogle tanker som “Hvad nu hvis jeg i virkeligheden er lesbisk?” og “Hvad hvis jeg bare ikke tænder på tissemænd?”. Jeg føler mig ikke lesbisk. Jeg føler mig ikke tiltrukket af at være i et forhold med en anden kvinde og har heller aldrig været forelsket i en kvinde. Jeg elsker min kæreste, og han elsker mig. Han er indforstået med, at jeg ikke har lyst til sex lige for tiden.
Jeg føler selv, det “burde” være anderledes. Jeg finder det egentlig ikke tiltrækkende at have en penis oppe i mig. Det skal siges, at generne allerede startede for 2 år siden, da vi begyndte at være seksuelle sammen, men er blevet værre med tiden. Jeg har nogle gange haft sex med ham uden egentlig at have lyst. Det er heldigvis anderledes nu, da jeg har italesat det overfor min kæreste, men jeg tænker måske alligevel, at jeg stadig frygter, at jeg ikke får sagt fra, eller at jeg prøver at undgå at komme i en situation, hvor jeg skal sige fra, fordi jeg føler det er forkert og fejt overfor ham. – Hvad tænker i?
Pt. føler jeg mig på en måde interesseret i at være i et forhold, hvor der ikke er en penis med i, men samtidig ved jeg, at jeg ikke forelsker mig i kvinder og heller ikke kan forestille mig selv i et forhold med en kvinde. Min kæreste er min første kæreste, men har været sammen med andre fyre inden ham, men ikke af lyst, men for at få kærlighed og opmærksomhed. Så det er kun med min kæreste, at jeg har fået orgasmer. Der er en vis skam forbundet med sex og erotik for mig. Mens min kæreste og jeg er seksuelle sammen, er det ikke, men bagefter bliver jeg ramt af skam og føler mig ofte beskidt bagefter. Hvis jeg onanerer, føler jeg mig også skamfuld bagefter.
Mine spørgsmål er som følger:
• Er jeg lesbisk, fordi jeg ikke bryder mig om at have en penis oppe i mig?
• Er det normalt som heteroseksuel kvinde at finde to kvinders samleje tiltrækkende?
• Kunne det evt. hjælpe, at jeg kom mere i kontakt med min femininitet og min “sexede side”?
• Den naturlige “seksuelle krise” de fleste har i teenageårene, kan det være den, jeg først rammer nu, pga. at jeg i mine teenageår var syg?

SVAR:
Kære kvinde
Tak for dine spørgsmål. Du gør dig mange tanker om dit sexliv, og jeg kan se, du tager det seriøst og gerne vil gøre det rigtige. Det er en god indstilling, som jeg vil opfordre dig til at blive ved med at have.
Seksualitet er en flydende størrelse
Det er vigtigt at huske, at vores seksualitet er en lidt flydende størrelse, og derfor kan det nogle gange være godt ikke at tage den alt for alvorligt. Vi kan let komme til at gøre små forandringer og ændringer i vores forhold og vores seksuelle lyst til et større problem, end det behøver at være. Vores seksualitet bliver påvirket af, hvordan vores liv generelt er.
Du nævner, at du har psykiske udfordringer, som kræver meget af dig, og du må dermed regne med, at det også påvirker din seksuelle lyst. Det, du føler for tiden, behøver derfor ikke betyde, at du nu ændrer seksualitet fuldstændigt. Sådan fungerer vores seksualitet ikke.
Du er opmærksom på, at man i teenageårene kan have svært ved at finde ud af sin seksualitet. Det er helt normalt, og jeg tror faktisk, det kan fortsætte langt op i livet – ikke mindst i vores tid, hvor der er så meget fokus på ‘alternativ seksualitet’. Vores seksualitet får ikke lov til at falde til ro, og derfor behøver det ikke være noget problem, at du til tider synes, sex mellem to kvinder kan virke tiltrækkende.
Fysik og psyke
I forhold til din dårlige oplevelse af at have en penis oppe i dig tænker jeg, om det kunne have en fysisk årsag. Du nævner også, at du føler skam. Jeg tror, det ville være godt at tale med en læge, som kan hjælpe dig med at finde ud af, om det er noget fysisk, eller om det kan have noget at gøre med din psykiske situation.
Kærlighed er mere end sex
Ud fra det du fortæller om dit liv lige nu, er det ikke underligt, hvis du og din krop trænger til ro og ikke er oplagt til sex med din kæreste. Du bliver ikke lesbisk af den grund. Det er rigtig godt og vigtigt, at du kan tale med din kæreste om det, så han også forstår, at det ikke er ham, det er galt med.
Jeg kan forstå, det har gjort en stor forskel, at I har kunnet tale om det. Du skriver rent ud, at du elsker din kæreste, og han elsker dig. Det er godt at læse, og den vished er værd at holde fast ved i alt det usikre.
Sats på det trofaste forhold
Vi på AdamogEva.dk tror på det trofaste forhold mellem en kvinde og en mand, som forpligter sig overfor hinanden. Det virker, som om du har en kæreste, der er trofast overfor dig, selvom du har en del at kæmpe med. Jeg vil gerne opfordre dig til at satse på jeres forhold og ikke lade dig forstyrre af skiftende seksuelle impulser. Det kan være udmærket at arbejde med dine feminine sider og i det hele taget arbejde på at være en god partner for din kæreste. Det sidste er vigtigere end at prøve på at leve op til en bestemt idé om det feminine eller ‘din sexede side’, som måske ikke holder i længden.
Har I overvejet at blive gift? På AdamogEva.dk tror vi på, at ægteskabet er en god og tryg ramme for et forhold, for der forpligter man sig i et livslangt forhold, uanset hvordan livet udvikler sig for os. Hvis du vil læse mere om vores syn på det, vil jeg anbefale artiklerne
Kærlighed i praksis
Ægteskabet og Bibelen
Sex i Bibelen – stærke sager.
Du kan måske også få noget ud af at læse artiklen Når fortiden gør ondt
Må Gud være med dig og din kæreste i forhold til din afklaring.
Bedste hilsener
Peter
Opdateret 15.10.2020