Møde med ikke-kristen fyr på Facebook forvirrer - hvad gør jeg?
Hej! Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal starte, for jeg synes, det er rigtig svært! Men jeg prøver.. Der er ham her fyren jeg mødte på Facebook, nu skriver vi over sms. Vi har skrevet sammen i en lille uges tid. Han siger, at jeg betyder rigtig meget for ham, og at jeg generelt er alt det, der er godt. Han er rigtig sød imod mig.
Mine problemer er bare, at for det første er han ikke kristen, men han respekterer mig og mine holdninger. Han siger at han ikke direkte tror på Gud, men han tror på at der er noget deroppe der holder hånd over os, og han tror på liv efter døden. For det andet tror jeg godt, jeg kan lide ham - når jeg ikke skriver med ham, savner jeg ham. Mine forældre ved det ikke, skal jeg fortælle dem det? Og hvordan skal jeg gøre det? Jeg har snakket med min søster og en veninde om det, og de siger begge to, at jeg skal tænke mig grundigt om. For jeg kan ikke dele andagter, møder, lovsangsaftner osv sammen med ham. Jeg vil bare heller ikke såre ham, og jeg tror jo også godt, jeg kan lide ham.
Han har spurgt om vi ikke kan ses i weekenden, jeg vil rigtig gerne, men hvordan får jeg det sagt til mine forældre? At sige at jeg skal besøge en ven, kan jeg jo god sige, da vi ikke er kærester.. endnu. Jeg har bedt til Gud flere gange, at han må lede mig den rette vej. Jeg har altid sagt til mig selv, at jeg skal have en kristen kæreste, men så kom ham her ind i billedet og nu er jeg blevet forvirret. Og jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre? Kan I ikke hjælpe mig? Jeg har sådan brug for det!

SVAR:
Kære Dig
Tak for dit spørgsmål til Adamogeva. Du frembringer et vigtigt dilemma, som jeg tror, at mange andre også kender til. Du skriver ikke, hvor gammel du er, men mit svar tager udgangspunkt i, at du er under 18 år.
Fint med en kontakt – måske endda en forelskelse
Jeg tænker, at det er rigtigt fint, at du via nettet har fået kontakt til ham fyren. Nettet kan være et middel til at etablere kontakter – også kontakter som senere udvikler sig til parforhold. Og det er fint nok. Måske oplever I endda allerede en vis forelskelse. Du skriver i hvert fald, at du savner ham, når du ikke lige skriver med ham. Og at han siger, du betyder rigtigt meget for ham. Det kunne lyde som en forelskelse. I bruger i hvert fald nogle stærke udtryk om hinanden, selvom I kun har været i kontakt i forholdsvis kort tid og slet ikke har mødt hinanden endnu.
Ord er gratis i cyberspace
Ord anvendt i cyberspace er på mange måder ikke så forpligtende, som ord anvendt i ”real-space”. Fx kan jeg i cyberspace skrive noget om mig selv, som slet ikke er sandt. I real-space vil det meget lettere afsløres, hvis jeg siger noget, som ikke er sandt. Ligeledes kan jeg i cyberspace sige mange flotte ting, smigrende ord, kærlige ord, osv. som jeg slet ikke kan holde i virkeligheden. Det er fint, at fyren fortæller dig, at du betyder rigtigt meget for ham, og at du er alt det, der er godt. Men det er jo vanskeligt at vide, om han også er i stand til at vise det i mødet i real-space. Jeg kan godt forstå, hvis det gør nogle gode ting ved dig at høre sådanne ord, men tiden skal vise om det også er ord, som er holdbare i virkeligheden. Derfor mener jeg, at det er vigtigt, at I får kontakt i real-space. Ellers vil I ikke kunne afklare, hvordan I hver især virkelig er, og om de ord og udtryk, som er brugt via cyberspace, holder i real-space. For i real-space er ord ikke gratis. Ord er derimod stærk forpligtende.
Dine indre værdier
Men før du går nærmere ind i et møde med ham i real-space, bør du lytte meget til dine indre signaler. Jeg kan ikke afgøre for dig, om det er rigtigt eller forkert for dig at indlede kontakten til ham. Men jeg kan opfordre dig til at være tro mod dig selv. Du skriver, at du oplever det som et problem, at han ikke er kristen. Du nævner problemet med, at der er områder i dit liv, som du ikke kan dele med ham. Du nævner, at du altid har sagt til dig selv, at du skulle have en kristen kæreste. Nu står du så i en situation, hvor disse indre værdier kommer i konflikt med en virkelighed, som du møder. Derfor er det meget afgørende, at du afklarer med dig selv, hvad denne konflikt skal betyde. Skal du have ændret på dine værdier eller skal du tage konsekvensen af dine værdier. Kun du kan beslutte det. Og jeg tror, at hvis du ærligt lytter til dig selv, så vil du også mærke, hvad der er rigtigt.
Dine forældre
Du skriver, at du er i tvivl om, hvorvidt du skal fortælle dine forældre om ham og en eventuel kontakt. Jeg ved jo ikke, hvad der er baggrunden for, at du ikke bare kan fortælle det, som det er – at du via nettet har mødt en fyr, som du er interesseret i, og som du gerne vil møde. Når det ikke bare er noget du fortæller forældrene, hvad handler det så om? Handler det om almindelig blufærdighed? Handler det om, at de ikke tror på din dømmekraft? Handler det om, at de kun vil acceptere en fyr, hvis han er kristen? Handler det om at forældrene minder dig om nogle vigtige ting i dit liv, som du prøver at lukke øjnene for? Eller hvad handler det om? Jeg kender ikke svaret, men vil opfordre dig til en nærmere afklaring af, hvad det handler om. Det er selvfølgelig ikke dine forældre, som skal vælge kæreste for dig. Men afklar hvad det handler om, når du ikke bare fortæller dem om fyren.
Tid
Du er ung, og du har livet foran dig. Det betyder, at der er masser af tid. Så giv dig god, god, god tid. Tid til at overveje. Tid til at lære en fyr rigtig godt at kende, før I bliver kærester. Tiden vil ofte være med til at afklare tingene. Hvis han virkelig elsker dig, så vil han også respektere, at du bruger tid på at blive afklaret.
Bøn og forelskelse
Du har et personligt forhold til Gud og det er godt at du taler med ham. Gud vil givetvis også vejlede dig. Når vi er forelskede skal vi dog altid være opmærksomme på hvilke ører vi hører med. Hvis vi kun hører med det forelskede øre, vil vi ofte kun høre det som forelskelsen ønsker at høre. Derfor skal du give dig god tid til at lytte til, hvad Gud svarer.
Måske kunne du også få noget ud af at læse disse svar:
Min kæreste og jeg deler ikke samme tro, er det et problem?
Kan I give mig et godt råd ift. min internetkærlighed?
Du ønskes en god afklaringsproces og et godt liv.
Med venlig hilsen
Ole Rabjerg
Skrevet af:
Ole Rabjerg
Psykolog i foreningen Agape
adamogeva.dk