Forvirret, angst for ikke at slå til og være rigtig - er jeg normal?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg skriver, fordi jeg er forvirret... Nu fortæller jeg noget, som virkelig fylder meget og vil høre, om I kan hjælpe eller sige, hvad jeg kan gøre... Det ville betyde rigtig meget...

Jeg er sikker på, jeg ikke har et voldsomt problem med mad mere sådan helt seriøst. Det er ikke maden, der styrer mig så meget mere. Ikke min anoreksi… altså jeg bakser en smule med den, men slet ikke så meget, som da jeg var indlagt. Det kører op og ned, og jeg kæmper mod den og ikke med den. Men er måske stadig en smule tvangspræget ang. nogle ting, såsom hvornår jeg skal træne eller hvornår jeg skal spise. Jeg har min daglige rutine i alt, ikke bare mad og træning men i de ting jeg gør, ellers ødelægger det min dag helt vildt.

Nej nu er det nok min kæmpe angst for ikke at være perfekt, der fucker mig fuldstændigt op. Og det lyder sindssygt dumt, for jeg fejler ingenting, jeg ved det godt. Jeg fejler ingenting. Og det kan godt være lidt svært faktisk, for nu har jeg ingenting at skyde min dumhed, usikkerhed og alt mit lort ud på.

Jeg stresser over ingenting

Jeg er nervøs og bogstavlig talt bange for alle ting, selv alle de små ting lige fra når jeg står op om morgenen. Ja, selv lige inden jeg sover, er jeg bange for, ikke at nå det jeg skal om morgenen, selvom jeg står unormalt tidligt op.
Jeg er bange for min makeup sidder dårligt, det bruger jeg snildt 1 time på, og jeg står og retter HVER enkelt øjenvip med en pincet, for at de skal sidde rigtigt! Mit hår, mit tøj.. Jeg bekymrer mig så meget, at jeg bliver sur og stresset og får kvalme og bliver dårlig. Også omkring om jeg når at komme over vejen om morgenen, for at jeg når bussen, og når jeg er med bussen, så er jeg bange for, at jeg ikke når skolebussen op på skolen.

I klassen tænker jeg også, at jeg ikke når at få min hue, jeg er for dum. Selvom mine lærere siger, jeg følger godt med og er en rigtig flittig elev, så tror jeg ikke på, hvad de siger. Jeg når det ikke, jeg dumper, jeg har brug for at have ALLE svarene på alt lige nu!
Jeg kan ikke koncentrere mig, fordi jeg hele tiden tænker, at det er vigtigt, jeg lærer det HELE og bekymrer mig om, at jeg sikkert ikke består.
Mine afleveringer er lavet 3 uger inden, de faktisk skal afleveres. Ellers fucker mit hoved op.

Så med det samme jeg kommer ind i klassen, får jeg mavepine og svedige hænder og ondt i brystet og sygt meget kvalme, fordi jeg føler folk tænker : "Ej nu kommer L .... Hun er så underlig" - Selvom jeg egentlig ikke ved, om de kan lide mig… Har kun hørt gode ting, folk synes om mig, men jeg ved inderst inde, at de ikke kan lide mig, fordi jeg er underlig, stille og grim og irriterende.

Men jeg har venner i klassen, jeg snakker med. Jeg kan bare ikke være helt rolig, når jeg er sammen med dem på skolen. Der er jeg også fyldt i hovedet, når vi laver gruppearbejdet ELLER bare snakker i pausen. At nu synes de, jeg lyder blondinedum og bare er dum og uintelligent. Jeg er også bare træls. Burde gå væk.

Det værste af det hele er, når de spørger, om jeg vil ses efter skole.. Det kan jeg ikke. Jeg siger ja, fordi jeg virkelig gerne vil, men bare ved at tænke på det, så får jeg det så dårligt.. Kan ikke overskue det, og føler næsten ikke jeg kan trække vejret... Jeg bliver helt fucked oveni og bekymret, og jeg kan ikke sige HVORFOR.
Så bakker jeg ud i sidste øjeblik med en undskyldning om ikke at kunne være sammen.

Det er jo ikke normalt? .. og slet ikke at være så perfektionistisk.

Jeg cuttede rigtig meget engang, det gør jeg ikke mere, men er begyndt en smule igen når jeg virkelig ikke kan overholde mine ting, såsom når mine præstationer ik er gode nok, men det er de aldrig. Og når jeg bailer mine venner i sidste øjeblik, fordi de bliver kede af det eller trætte af at jeg bakker ud som altid, så skal min smerte af at være så dum væk. Men det er SLET ikke hver gang jeg cutter.

Hvad vil I sige, jeg kan gøre? Det er virkelig ikke nemt.. -.-

Hilsen L, 19 år

SVAR:

Kære pige

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret, for du har det tydeligvis ikke godt. Det bedste, man kan gøre, når man har det rigtig skidt og ikke selv kan overskue sit liv, er at søge hjælp. Så stor ros til dig, fordi du vælger at søge hjælp.

Din situation

Du har tidligere været indlagt med anoreksi, men føler selv, at du nu har det med maden rimeligt under kontrol. Du har dog fortsat ikke et helt afslappet forhold til spisning, træning mm., hvilket langt fra er unormalt, når man har haft anoreksi. Det er dog ikke kun dit forhold til mad, træning mm., der følger en fast daglig rutine. Du beskriver, hvordan alt i dit liv følger en fast rutine, og at du forsøger at være forberedt og have styr på ALT i dit liv.

Jeg får faktisk det indtryk, at du på en måde er i alarmberedskab hele tiden og aldrig formår at slappe af. Det er hårdt at leve sit liv på den måde. Du bekymrer dig om ALT – også ting, som du med din forstand egentlig godt ved, at du slet ikke behøver at bekymre dig for, fordi du har helt styr på dem.
Det er som om, bekymringerne har taget kontrollen over dig, så det bliver bekymringerne, der bestemmer, hvad du skal og ikke skal. Bekymringerne stopper dig fx i at se dine klassekammerater i fritiden, selvom du egentlig ønsker at være sammen med dem, hvilket gør, at du får det endnu dårligere, fordi du ønsker at være en god ven, som man kan regne med.

Når bekymringerne fylder for meget

Du spørger helt konkret, som overskrift for din henvendelse, om du er helt normal.

Det korte svar på dette spørgsmål er et klart ja. Du er helt normalt, og jeg får endda indtryk af, at du er en meget klog og dygtig pige.

Men det er ikke normalt, at bekymre sig så meget om alting, som du gør. Med de mange bekymringer, som du beskriver i din henvendelse til adamogeva.dk, vil jeg faktisk sige, at det lyder til, at du bekymrer sig så meget, at det minder om en form for angst.

Når bekymringer/angst fylder så meget, som det gør i dit liv, kan man ikke bare tage sig sammen og selv kæmpe kampen mod alle bekymringerne. Så har man brug for hjælp. Derfor vil jeg heller ikke komme med en masse gode råd til dig om, hvad du kan gøre. Jeg vurderer simpelthen, at du har det så skidt lige nu, at du ikke alene skal påtage dig ansvaret for at få det bedre.

Vigtigt at du får hjælp

Angst er en sygdom, og derfor er mit bedste råd til, at du tager kontakt til din læge og fortæller, hvordan du har det, og hvor meget bekymringerne fylder og styrer i dit liv. Din læge vil så kunne henvise dig til den rigtige behandling. Det kan fx være psykologsamtaler eller måske en henvisning til psykiatrien.

Hvis du har en god fornemmelse af at din mor eller far kan forstå og støtte dig, kan du tale med dem, og de kan hjælpe dig med at få bestilt lægetid og komme i gang med den behandling, du har brug for.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar og rådet om at gå til læge. Forhåbentlig kan det, at opsøge din læge, være dit næste skridt mod at få det bedre. Hvis din læge, mod forventning, ikke tager din situation alvorligt og ikke sørger for, at du kommer i behandling, er du velkommen til at skrive igen. Så må vi sammen undersøge, hvordan du kan sikres den hjælp, som du har så hårdt brug for.

Jette