Forvirrende tanker om eks – kan følelserne komme tilbage?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva. Først og fremmest, tak for jeres brevkasse. I har hjulpet mig med en hel masse tanker, og håber i kan hjælpe mig igen. Jeg er 20 år. Er lige blevet single for ca. 1 uge siden. Min kæreste slog op med mig efter 2 års forhold. Jeg havde den dejligste kæreste og de stærkeste følelser, jeg hidtil har haft for en pige.

Vi har altid haft det godt med hinanden, vi er forskellige, men vi har altid passet godt sammen på mange punkter. Vi har kunnet grine, græde, fjolle og være seriøse og aldrig haft et skænderi. For ca. 2 måneder siden, tog min kæreste på højskole. Jeg selv startede på uni. Men vi var aldrig mere end 30-45 min væk fra hinanden med offentlig transport. I starten gik det fint, vi så stadig hinanden og vi skrev med hinanden. I starten var hun rigtig bange for højskolen, da hun ikke følte, hun passede ind. Jeg sagde, det hele nok skal gå, hvilket det gjorde, og senere hen blev hun rigtig glad for stedet. Siden hun kom derop, er hun blevet social, åbent og selvsikker, hvilket jeg ser som rigtige gode egenskaber. Men desværre, så kunne jeg mærke, at vi røg hver vores vej, fordi hun kom på højskolen.

Jeg har stadig stærke og dybe følelser for hende, men hun sagde 3 dage efter, vi slog op, hun absolut ingen følelser havde for mig mere. Jeg håber selvfølgelig, at hendes følelser kommer tilbage. For de følelser, jeg har haft for hende, har været noget af det dejligste. Jeg havde følelsen af, at det var hende, jeg ville blive gammel med og hende jeg ville vågne op ved hver morgen. Er der nogen mulighed for at følelser, kan komme tilbage, hvis man har været væk fra hinanden et stykke tid?

Det skal siges, at siden vi slog op, har jeg følt mig så ensom og alene. Jeg har venner jeg kan være sammen med, men alligevel er hun den, jeg tænker på hele tiden. Hun er min bedste ven, så udover jeg føler, jeg har mistet en kæreste, så har jeg også mistet min bedsteven. Jeg kan ikke komme over hende og jeg elsker hende rigtig meget. Hun har indtil videre prøvet at holde lidt afstand fra mig, for at sørge for jeg skulle få det bedre. Men det hjælper ikke. Er jeg ved at miste hende helt? Har også snakket med hendes forældre, som er de sødeste mennesker, og de siger, hun selv er meget forvirret mht, hvad hun vil, hendes følelser og hendes tanker.

Håber i kan hjælpe mig, for jeg er forvirret med hensyn til mine tanker og følelser..

Aaron, 20 år

SVAR:

Kære Aaren

Mange tak for din mail. Det glæder mig, at du har fået støtte gennem AdamogEva.dk Det er jo det, der er meningen med denne hjemmeside.

Kærligheden kan ikke tvinges

Tilbage til dit spørgsmål. Du beskriver, at efter du er startet på Uni og din kæreste på højskole, er din kæreste ligesom vokset ud af forholdet. Det er måske sket efter den udvikling, hun har været igennem. Som du også selv beskriver det - mere social, selvsikker og mere åben. Det er det, der ofte kan ske, at udvikles et menneske på nogle områder i livet, har det indflydelse på en hel del flere områder af livet. Det er dog ikke det samme som at sige, at når mennesker udvikles, går de fra hinanden. Andre gange kan det også have den effekt, at forholdet bliver bedre. Dog er det ikke den erfaring, du sidder tilbage med, men med en følelse af at være ensom og alene.

Stor sorg forbundet med at miste

Jeg tænker, at det er en meget naturlig følelse at sidde tilbage med. Du har mistet noget af det, der har stor betydning for dig. Det er et stort tab at miste den, du elsker, ja din bedste ven. Det sætter naturligt nok spor, dybt ind i dine følelser. Det, jeg vil opfordre dig til at gøre, er at finde nogle at snakke med. Det vil være godt, hvis det er nogle, der kan håndtere, hvis du bliver ked af det (en sjælesørger). En, du kan fortælle det, du lige oplever. Altså at du helt konkret får sat ord på dit tab, din sorg (ked af det). Hvad du oplever. Hvad du har mistet (dine drømme)osv. Det er nemlig rigtigt godt at få sat ord på det. Smerten, du oplever, vil ikke nødvendigvis forsvinde, men det gør den lettere at bære.

Sæt ord på dit tab

Det kan også være en hjælp at skrive dine tanker og følelser ned. Her handler det ikke om, at det skal være grammatisk korrekt, men blot at skrive sine følelser og tanker ned. Det kan være med til at mindske den smerte, du står i. Dog tror jeg, at det bedste er at snakke om sine tanker og følelser. Har du ikke en sjælesørger, er det bedre at bruge en af dine venner, der er god at snakke med end ikke få snakke med nogen.

Du spørger om følelser kan komme tilbage igen?

Det kan ske, netop når den i forholdet, der har slået op, kommer lidt på afstand af den anden og derved ser, hvad han/hun har sagt farvel til. Nogle gange sker det så, at vedkommende fortryder. Dog tror jeg ikke, at det er det, der sker oftest.

Du skriver, at du har snakket med hendes forældre. De fortæller, at hun er forvirret med hensyn til hendes følelser, tanker og hvad hun vil.

Måske er hun i en proces, hvor hun prøver at finde ud af sig selv.

Et spørgsmål til eftertanke:.

Jeg tænker, mon det kan handle om, at du ikke har set/mærket, at bruddet har været på vej, fordi du er forelsket i hende? Måske du ikke har fornemmet, at hun har været på vej væk et stykke tid? Hvis det er det, kan du så se, hvad du ville have gjort anderledes? Tænk evt. lidt over det.

Vil det være en ide at fortælle hende, hvordan du nu ser det, og hvad du ønsker, du kunne gøre anderledes? Vigtigt at sige det, du virkelig mener og handle på det. Ellers fremstår du som utroværdig, hvilket vil bestyrke hende i, at et brud er det rigtige.

Eller måske handler det om den forvirring, hun oplever i sit liv lige nu? Omkring følelser, tanker og hvad det er, hun vil?

Jeg tænker, at hvis du vil sige ja til det første spørgsmål - at du ikke har set det komme, er chancen for hun ændrer beslutning måske ikke så stor.

Hvis det er ja til det andet spørgsmål, er det mere sandsynligt, men dog er intet sikkert.

Ingen enkle løsninger

Kære Aaren. Den situation, du står i, hvor din kæreste har sat en stopper for jeres forhold, og du står tilbage med en masse forskellige tanker og følelser, gives der ikke en løsning på, så det hele falder til ro sådan lige med det samme. Det er en proces og det vil tage noget tid at komme igennem - uanset om I finder sammen igen eller det ikke bliver jer. En proces, som kan være svær at være i, men som kan være nødvendig. Jeg tror, du har meget at gi` af og det uanset, om det bliver til hende, du har været kæreste med i 2 år eller måske til en hel anden.

Vil ønske for dig, at du kommer godt igennem det tab, du nu står i.

Kærlig hilsen Dennis