Fortrudt abort - kan jeg være gravid igen?
Hej, jeg går med en mistanke om, jeg er gravid, jeg har øme bryster og har glemt mine p-piller mangen gang op til en måned til 2 . Mig og min ekskæreste havde ikke et sundt forhold, der var vold osv. Jeg har været gravid 1 gang før som 14 årig, men fik en abort, som jeg fortryder ..
Jeg er usikker på, om jeg er gravid og har ikke fået min mens i en uge nu ? Kan det være, jeg er gravid? Sidst, jeg havde sex med ham, var den 19. maj og vi gik fra hinanden dagen efter.
Emily, 16 år

SVAR:
Kære Emily!
Tak for dit brev. Det er nogle store og svære tanker, du går med. Der er flere ting i dit brev, jeg gerne vil kommentere på.
Gravid?
Svært at sige. Du skriver, du jævnligt har glemt dine p-piller de sidste par måneder og derfor kan du ikke være sikker på, at der skal komme en blødning i p-pille-pausen. Jeg synes, du skal bestille en tid hos din læge, som gratis vil give dig en graviditets-test. Han/hun kan også tale med dig om hvilken prævention, der er god for dig, og tale med dig om graviditeten, hvis du skulle være gravid.
Hvis du ikke vil til læge, kan du købe en graviditetstest i de fleste supermarkeder, Matas og på apoteket. (De koster typisk 40-50 kr for en pakke med 2 stk)
Prævention
Nu hvor du og din kæreste er gået fra hinanden, tænker du måske, at du ikke har brug for p-piller, eller for prævention i det hele taget. Jeg tror, det vil være rigtig godt, at du får brugt lidt tid på at tænke over, om du igen vil have sex med en ny kæreste. At blive gravid i din alder er absolut ikke ønsket og jeg kan også forstå, du har det svært med den abort, du har fået.
Her på Adam og Eva råder vi jo til, at man helt gemmer sex til den dag, man bliver gift. Det er der mange gode grunde til. Bl.a. at du og din mand så ikke er usikre på hinanden, og at I har rammen til at blive forældre, hvis du skulle blive gravid. Du kan læse lidt her på siden om, hvorfor vi anbefaler at vente med sex, og overveje, om det er det, du vil.
Der er mange, der tror, at man skal have sex, når man er kærester - at det er "det rigtige", men sådan behøver det ikke at være! Jeg vil foreslå dig at læse de her to artikler: Pas godt på dit sexliv og Sex og følelser
Hvis du vil have muligheden for et aktivt sexliv allerede nu, tænker jeg, det er vigtigt, at du finder en præventionsform, som virker for dig - og det gør p-pillerne måske ikke, når det er svært for dig at huske dem. Desuden beskytter p-pillerne dig ikke mod kønssygdomme, det gør kun kondom, så det vil jeg meget anbefale til dig, fordi du endnu er ung, og du kan nå at møde en eller flere kærester, før du (måske) en dag, finder "den eneste ene" Læs mere om prævention her: Prævention
Abort
Du skriver, at du som 14-årig fik en abort, som du nu fortryder. Det er helt normalt. Mange andre end du har oplevet det samme. Der er flere forskellige steder, du kan få god hjælp.
Du kan læse mere om abort i denne artikel:
Uønsket gravid - hvad gør du?
Læg mærke til, at der nederst i artiklen er henvist til forskellige steder, hvor man kan få hjælp. Selvom det viser sig, at du ikke er gravid nu, har du måske lyst til at tale med nogle, som kan forstå de følelser, du har om din tidligere abort, og de svære tanker, du har gået med i denne uge. Dér kan du f.eks. ringe til abortlinien. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at skrive til os igen, hvis det skulle vise sig, at du er gravid. Det virkelig en svær situation at stå i, når man er 16 år, og jeg synes bestemt ikke, du skal gå alene med de store tanker og beslutninger.
Grænser
Til sidst vil jeg gerne skrive lidt til dig, om det at din kæreste har været voldelig. Det er aldrig ok, at et menneske slår, ydmyger eller truer et andet menneske. Hverken når det er børn, unge eller voksne. Vold i et forhold kan være særlig sårbart, fordi din kæreste samtidig er én, du har haft tillid til. En kæreste er jo en, du regner med vil passe på dig og derfor kan svigtet og ydmygelsen føles større. Det kan også være rigtig svært at snakke med andre om.
Når jeg gerne vil skrive lidt til dig om det, at din kæreste har været voldelig, er det fordi jeg ved, at det kan ske igen. Desværre er der en "knap" inden i os mennesker, der går i stykker, når vi bliver udsat for vold eller overgreb. Når du én gang er blevet slået, kan det være svært for dig at mærke, hvad der er okay, og hvad der ikke er. Mange piger, der er blevet slået, kan ikke længere sige fra over for det - f.eks. slå op med deres kæreste, fortælle det til andre osv. Det er som om den "knap" indeni, som skulle sige STOP! Her går grænsen - den virker ikke længere.
Desværre sker det så, at pigen senere finder en kæreste, som også slår. Jeg vil derfor råde dig til at være meget forsigtig, hvis din eks-kæreste foreslår, at I skal være sammen igen. Jeg synes IKKE, du skal være kæreste med en fyr, der slår. Og jeg vil råde dig til at være "kritisk", næste gang du falder for en sød fyr.
Inden du igen får en kæreste, tror jeg, det er VIGTIGT, at du får talt med nogen, som kender til vold i forhold og familier, så du kan få hjælp til at reparere "knappen" indvendig. På den måde kan du selv blive klar til at tage ansvar for dig selv i et evt. nyt forhold og til at leve videre med det, du har været udsat for.
Prøv at tjekke den her hjemmeside, om vold i kæresteforhold: Kærestevold
Du kan også ringe på børnetelefonen på 116 111. Det er gratis og anonymt. Dér vil du komme til at tale med en, der ved, hvad det vil sige at være ung, og som ved, hvad det vil sige at blive slået/truet med vold.
Som sagt er du også meget velkommen til at skrive til os igen, hvis der er mere, vi kan hjælpe dig med.
Held og lykke med alt det svære, du står midt i.
Venlig hilsen Ida
Ida Secher Rom
Skrevet af:
Ida Secher Rom
jordemoder
adamogeva.dk