Sindsygt nervøs - kan jeg være gravid?
Hej. Min kæreste og jeg havde sex natten fra lørdag til søndag i tidsrummet omkring (00:30-01:15) ca. Jeg synes ikke, jeg var rigtig tændt, inden vi gik i gang med samleje. Da vi var færdige med samlejet, finder min kæreste ud af, at kondomet er sprækket/bristet. Lige da han siger det, blev jeg så bange, at jeg faktisk kastede op.
Lige nu kan jeg slet ikke holde styr på mig selv, og ja.. jeg sidder faktisk at græder lige nu. Jeg ville have været på apoteket og købe fortrydelsespiller her kl 10:00 imorges, men da jeg tjekker apotekets hjemmeside, finder jeg ud af, at de slet ikke har åben en søndag. Da jeg har læst det er bedst at tage pillen inden 12 timer, gør det mig meget nervøs, at jeg skal vente i over 24 timer for at få fat i pillen. Jeg er så bange for, at jeg er blevet gravid. Dog siger min kæreste, at han ikke kom, men han kan jo stadig have haft præsæd. Jeg er virkelig bange, og ved ikke hvad jeg skal gøre. Håber jeg kan få svar HURTIGST muligt.
(Jeg er ikke på p-piller, og mine forældre ved ikke, jeg har sex med min kæreste.. tror jeg. Men jeg fortæller min mor i morgen, at jeg gerne vil på p-piller, da jeg er nervøs for, at kondomet brister hver gang, vi har sex.)
Lærke, 15 år

SVAR:
Kære Lærke.
Tak for din henvendelse til Adam og Eva. Jeg kan godt forstå, at du lige nu står med mange bekymringer og ikke ved, hvad du skal gøre. Jeg har ikke nogle færdige svar til dig, men vil prøve at skrive nogle af mine tanker, som du forhåbentlig kan bruge. Måske har du her i ventetiden på mit svar, allerede fundet ud af om du er gravid eller ej, men jeg håber, du kan bruge tankerne til noget.
Sex og ansvarlighed.
Allerførst vil jeg sige til dig, at når du og din kæreste har valgt at gå i seng med hinanden, så må I tage det fælles ansvar for de eventuelle konsekvenser. Men den meget ekstreme form for bekymring og angst for at være blevet gravid, som du beskriver, lyder til at være for hårdt for dig, og jeg er ked af at høre, at du har reageret så voldsomt. Derfor tror jeg, det hele handler allermest om, at du har svært ved at overskue konsekvenserne af, at I har valgt at gå i seng med hinanden.
Chancen for en graviditet.
Jeg kan ikke læse nogen steder, hvor i din menstruationscyklus du var, den dag kondomet sprang, imens I havde sex. Nu er det sådan, at man har størst sandsynlighed for graviditet, når man har ubeskyttet sex ca. 14 dage før din næste menstruation – altså når du har ægløsning. Men derfor er der stadig sandsynlighed for det på andre tidspunkter.
Jeg kan ikke sige med sikkerhed, om du er blevet gravid, selvom din kæreste ikke mener, at han havde udløsning. Hans præsperm kan også indeholde sædceller, sådan som du også skriver, at du er bekymret for.
Prøv at læse artiklen her: Sådan bliver du gravid
Hvis du ikke har fået din menstruation og dermed fået afklaring på, om du er gravid eller ej, tror jeg, du skal gøre noget aktivt selv. Særligt når din bekymring fylder så meget for dig. Jeg vil anbefale dig at lave en graviditetstest - enten derhjemme eller endnu bedre hos din læge. Hvis du går til din læge, kan I nemlig også snakke lidt om det med p-piller, og lægen vil kunne rådgive dig, hvis graviditetstesten er positiv.
At fortryde, hvad der er sket.
Du beskriver, at du har tænkt tanker om at tage en fortrydelsespille.
Som du kan læse i det her svar Ubeskyttet sex og glemt p-pille - kan jeg være gravid? beskrives det, hvordan en fortrydelsespille faktisk er en meget tidlig abort. Fortrydelsespillen gør, at et eventuelt befrugtet æg afstødes fra din krop. Jeg er derfor nødt til at sige til dig, at det ikke bare en pille, du kan tage, og så forsvinder det hele. Pillen har konsekvenser. Hvis du er gravid og tager sådan en pille, er du nødt til at gøre op med dig selv, hvordan du har det med det.
Alt det her er bestemt ikke let, og jeg vil på ingen måde forsøge at skræmme dig eller gøre dig ked af det. Jeg føler virkelig med dig – det er en svær situation. Men at det er så svært at være i, viser tydeligt, hvor store konsekvenser det har, når man vælger at ”melde” sig klar til at gå i seng med kæresten.
Det er okay at vente med sex.
Sådan som jeg læser dit spørgsmål, så er din kæreste ikke så bekymret for konsekvenserne af det. Alligevel tror jeg, det kunne være godt, hvis I to fik en god snak om det her med sex. Du skriver, at du ikke havde særligt meget lyst til sex, inden I startede – det synes jeg, du skal tage alvorligt! Jeg tænker, at det måske kan være et udtryk for, at det er for tidligt for dig endnu. Og som jeg tidligere har nævnt, så kan sex forpligte og have konsekvenser.
Lærke, jeg synes også, du skal overveje, om du og din kæreste er enige om, om I skal have sex, og hvornår det er okay at sige nej. I skal kunne stole på hinanden og være opmærksomme på hinandens reaktioner. Sex er en gave, som skal kunne nydes, hvilket man bedst gør, når man er helt trygge ved hinanden.
Prøv at læse her under Nybegynder med sex - gør vi det rigtigt?, måske kan du bruge tankerne.
Dine forældre kan hjælpe dig
Du skriver, at du ikke tror, dine forældre ved, at I har sex med hinanden. Min klare holdning er, at du lige nu har brug for din mors viden og omsorg til at berolige dig. Selvom det kan være en stor overvindelse at skulle fortælle hende, hvad der er sket, tror jeg, du vil opleve, at det hele bliver lettere at klare. For du går rundt og bekymrer dig rigtig meget, og din mor – som kender dig godt – vil kunne hjælpe dig. Det kan også være en anden voksen erfaren kvinde, som du har tillid til, der kan hjælpe dig med det her, hvis det er for svært med dine forældre.
Hvis I fortsat vælger at have sex, synes jeg, det lyder som en rigtig god ide, at du ønsker at beskytte dig med p-piller. Jeg synes også, det er rart at høre, at I har valgt at beskytte jer med kondom. Det er ansvarligt gjort af jer. Kondomet gør, at I samtidig beskytter hinanden imod kønssygdomme.
Læs mere om forskellige præventionsformer her: Prævention
Jeg håber, at det er gået godt med at fortælle din mor, at du gerne vil starte på p-piller. Jeg synes, det er en rigtig flot måde at takle det her på, at du vælger at gå til hende.
Kære Lærke, jeg håber, du finder en god vej i alt det her. Husk at passe rigtig godt på dig selv – du er dyrebar.
De bedste hilsener fra Susanne Staunstrup Jensen, sygeplejerske
Susanne Staunstrup Ertbølle
Skrevet af:
Susanne Staunstrup Ertbølle
Sygeplejerske
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK