Forhøjet temperatur trods blødning - kan jeg være gravid?

Vis spørgsmål

Hej med jer. Jeg er en ung kvinde på snart 27 år. Jeg skriver til jer i håb om at få svar på mine spekulationer.

Min mand og jeg synes, det vil være skønt at få et barn ind i ægteskabet, og jeg stoppede derfor med p-piller i starten af december 2013. På menstruationens første dag i starten af januar 2014 (den anden mens. efter sidste p-pille), begyndte jeg at tage min temperatur hver morgen for at holde øje med ægløsning og ca. kunne vide, hvornår min menstruation ville komme. Den første tid kan jeg ikke mærke på kroppen, at jeg er stoppet med p-pillerne. Der kører 28 dage imellem menstruationerne, og på temperaturmålingerne kan jeg se, den stiger med et par tiendedele ved tidspunktet for ægløsning.

Jeg har inden, jeg kom på p-piller i teenage-årene, haft meget uregelmæssig menstruation og voldsomme smerter, der krævede utallige sygedage.

Ud fra de to tidligere måneder, regnede jeg med, at min menstruation igen ville komme med 28 dage imellem, og derfor starte den 3/3. Det gjorde den ikke. Jeg begyndte ugen før at have ømme bryster, ligesom jeg plejer, dog med et par dages forsinkelse, end hvad jeg forventede. Jeg begyndte så at tænke på, om jeg kunne være blevet gravid. Sent om aftenen den 6/3 begynder jeg så at pletbløde. Har ingen smerter og det bløder så lidt, så trusseindlæg kan undværes. Der kommer kun lidt på papiret ved toiletbesøg.

Natten/tidlig morgen den 9/3 tager blødningen til og jeg har kraftige smerter. Jeg tænker, at nu begynder min menstruation, og at min krop nok først nu er ved at finde sin egen rytme efter p-pille stoppet. Men allerede dagen efter er blødningen mindre, end den plejer og har ingen smerter. Der kommer bare lidt på papiret til det stopper helt til aften/nat den 10-11/3. Det forvirrer mig, da jeg aldrig tidligere har pletblødt, og denne gang tilmed har blødt så lidt i forhold til, hvad jeg plejer. Der kom dog klumper med ud. Normalt varer en blødningsperiode for mig 4-5 dage.

I dagene inden pletblødningen havde jeg en underlig følelse i underlivet, som om en hånd ind imellem klemte om livmoderen - den føltes spændt, lidt som en lille bold, og havde lidt kvalme ind imellem, samtidig med de ømme bryster. Ikke noget jeg rigtigt har følt før. Det forsvandt dog under blødningen og tænkte så, at det var ubehag i forbindelse med menstruationen. Jeg forventede at min temperatur ville falde igen, nu jeg havde blødt, og jeg formodede jeg ikke er gravid. Men den har siden den 25/2 (ca. en uge før jeg forventede mens.) ligget nogenlunde stabil mellem 36,5-36,8 frem til dags dato den 15/3 (tre uger.)

Ud fra de værdier, jeg har målt, har jeg før ægløsning i gennemsnit haft en temperatur på 36,1-36,4 efter endt blødning. Efter ægløsning har den så steget til 36,5-36,8 og blevet der til menstruationens start og så faldet igen.

Jeg har i ca. halvanden uge følt mig mere træt, end jeg plejer og går tidligere i seng, end jeg normalt gør. Kæmper for at holde øjnene åbne, når først jeg ligger under dynen og falder hurtigt i søvn, hvor jeg før sagtens kunne snakke længe med manden, inden vi skulle sove.

Normalt foretrækker jeg at sove på maven, men nu får jeg lettere kvalme, hvis jeg ligger på maven, og det har ikke kunnet lade sig gøre, imens bysterne har været ømme.

Jeg har også øget appetit. Normalt spiser jeg uden som sådan at føle sult, og det kan sagtens være op af formiddagen, jeg får morgenmad. Nu decideret vågner jeg om morgenen, fordi jeg er sulten og det hænger ved det meste af dagen. Har også mere træng til søde sager, hvor jeg normalt sjældent spiser det, da det normalt ikke siger mig så meget. Jeg har taget lidt til tider, hvor trangen er kommet, men undlader det mest, da jeg er konkurrencesvømmer og derfor ikke skal have for meget sødt.

Jeg har taget en graviditetstest i dag den 15/3, men den var negativ. Har læst at nogle kvinder sent tester sig positiv, da de ikke producerer hcg hormonet så hurtigt, og først får graviditeten bekræftet via en blodprøve hos lægen. Sker det ofte?

Vil jeg kunne være gravid ud fra ovenstående, eller kan det ligeså nemt være fordi kroppen først er i gang med at finde sig selv efter p-pille stoppet?

Mandens mormor sagde juleaften at hun har haft besøg af en engel, der fortalte, at jeg snart ville blive gravid, og det blev nemt for os. Det tænker jeg ikke så meget på, da jeg vil undgå evt. at få kroppen til at få falske symptomer. Vi beder for at der er liv derinde, men der er stadig stor tvivl omkring det. Håber på at høre fra jer.

Med venlig hilsen fra den forvirrede husmor, 26 år

SVAR:

Kære "forvirrede husmor"

Tak for dit brev. Tillykke med at I har lyst til at skabe en familie sammen. Det er en spændende men også til tider frustrerende periode, hvor man prøver på at blive gravid. Ventetiden kan føles uendelig lang og skuffelsen er stor, når graviditetstesten er negativ. For de fleste lykkes det at blive gravide i løbet af et år. Så lidt tålmodighed er godt at have, så hele jeres verden ikke kommer til at dreje sig om graviditetsønsket. Hvis du allerede er gravid, vil jeg ønske jer et stort tillykke.

Når du har haft noget menstruation og næsten to uger efter forventet menstruation, har taget en negativ graviditetstest, tror jeg ikke, du er gravid. Som du skriver, så kan de ting du oplever skyldes, at kroppen lige skal finde ind i sin cyklus, efter du er stoppet med p-pillerne. De andre ting, du oplever, kan også have naturlige forklaringer. For eksempel kan træthed komme, hvis du har været presset eller lidt syg. Dog er den øgede kropstemperatur typisk noget man ser i de første uger og måneder af graviditeten.

Da du ikke har haft en positiv graviditetstest, kan jeg ikke afgøre, om der har været/er en graviditet. Ud fra det, du beskriver, kan du have haft en meget tidlig spontan abort. Altså du har muligvis været gravid den 3/3, men det befrugtede æg var i så fald ikke levedygtigt og du fik derfor en spontan abort nogle dage senere. Derfor har du følt symptomer på graviditet med træthed, spændte bryster og øget kropstemperatur (som under ægløsning). Der er ikke nogen test, du selv kan tage, der på nuværende tidspunkt kan vise, om du har været gravid.

Det er rigtigt, at der er forskel på hvor meget hcg en kvinde producerer under en graviditet. Men det kan normalt måles i urinen 3-5 dage efter forventet menstruation. Hos nogle også i dagene op til. Dog anbefales det, at man tager en ny graviditetstest efter en uge, hvis man fortsat mistænker at man kan være gravid, selv om den første test har været negativ.

Derfor vil jeg anbefale dig at tage en ny graviditetstest. Hvis den er negativ, men du stadig har det anderledes i din krop, kan du kontakte din læge. Ellers må du lægge bekymringerne fra dig og stole på det, din mands mormor har sagt. Vi kan ikke selv skabe et nyt liv, det kan kun Gud.

Læs mere i artiklen Hvorfor bliver jeg ikke gravid.

Kærlig hilsen Signe