Forelsket. Skal jeg tage kontakt igen efter et nej?
Hej!
Jeg er en dreng på 16 år med nogle kærlighedsproblemer, jeg gerne vil have hjælp til at løse. Jeg er i foråret blevet smask forelsket i en pige fra min klasse. Jeg begyndte at snakke med hende og inviterede hende hjem til mig og sådan noget.
Vi var lidt generte over for hinanden i skolen, fordi hun også kunne lide mig. Derfor fungerede det ikke rigtigt. Jeg havde fortalt mine venner om mig og hende, og som så gode venner de er, prøvede de at hjælpe mig. Det fik så hende til at blive endnu mere bange og gjorde, at hun til sidst fortalte mig, at hun ikke mere ville det, vi havde gang i.
Jeg gik i niende klasse på det tidspunkt og derfor skulle vi gå ud af skolen. Hun fortalte, at hun ikke kunne mere til vores dimissionsfest, så derefter ville jeg ikke kunne komme til at se hende mere. Jeg var sønderknust, og brugte hele sommeren på at komme over det og følte derefter, at jeg var kommet videre.
Jeg tænkte begrænset på hende på grund af, at jeg lige var startet i gymnasiet og sådan. Men her i efterårsferien så jeg en film, som jeg virkelig kunne relatere til alt det, vi havde været igennem og fik pludselig alle mine følelser tilbage på en gang. Jeg har tænkt på hende hvert minut lige siden og føler, jeg skal prøve at komme i kontakt med hende igen og fortælle, hvad jeg føler.
Jeg vil fortælle hende alt, jeg har tænkt på og fortælle hende alt, jeg har. Mit problem er nu, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal gøre det, og om det overhovedet er en god idé at gå til hende, eftersom hun har afvist mig en gang. Jeg vil gerne have, at det skal være et tidpunkt, vi er alene sammen. Det ville være rart, hvis i kunne hjælpe mig. Hvad jeg skal gøre i denne situation? Skal jeg bare glemme hende eller kæmpe det sidste for hende?
Henrik, 16 år

SVAR:
Kære Henrik!
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan se på det, du skriver, at tankerne om hende fylder rigtig meget hos dig.
Livet kan gå lidt i stå
En af udfordringerne ved at tanker fylder så meget, kan være, at livet går lidt i stå. Jeg ved ikke, om det er det, der sker hos dig, men hvis det er, er det efter min mening ikke sundt. Det usunde er, at du går og bliver mere og mere forelsket i en, som har sagt, at hun ikke vil dig mere. Du bruger en masse energi på noget, som ikke er en mulighed, og det er rigtig ærgerligt, synes jeg.
Vigtigt at respektere et nej
Jeg vil foreslå dig, at du koncentrerer dig om dit liv og din skole. Det kan lyde lidt barskt, men jeg skriver det, fordi jeg tror, det er rigtig vigtigt at respektere et nej. Jeg ved, at du vil kontakte hende med det formål at fortælle hende, hvor meget du tænker på hende. Det synes jeg ikke om, da jeg ikke tror, det er godt for hverken dig selv eller for hende. Det vil nemt give et nederlag mere til dig og sætte hende i et dilemma, som der ikke er nogen grund til.
Brug livet her og nu sammen med vennerne
Det vigtigste, du kan gøre lige nu, som jeg ser det, er, at du gør de ting, du synes er spændende; dyrker dine fritidsinteresser og er sammen med dem, du kan lide at være sammen med. Derved gør du nogle ting, som er godt for dig, og du bliver meget mere spændende at være sammen med, fordi du hviler i dig selv og ikke er bundet af en fortid.
Det forhold, I har haft, og som du nu bliver mindet om ved at se filmen, kan du sikkert lære meget af. Det kan hjælpe dig til at blive afklaret om, hvad der er vigtigt for dig i forhold til en evt. kommende kæreste. Du kan læse mere om, hvad du kan lære af en forelskelse i denne artikel: Slå koldt vand i blodet
Om det bliver hende, du møder en dag igen, og I bliver kærester, eller det bliver en anden pige, du bliver forelsket i, synes jeg, du skal lade fremtiden vise. Mit råd er: Nyd dit liv.
Kærlig hilsen Jens Ole
Jens Ole Clausen
Skrevet af:
Jens Ole Clausen
familie- og psykoterapeut
adamogeva.dk