Forelsket og svært ved at snakke med hende - hvad gør jeg?
Hej! Jeg er 13 år og er forelsket i en pige fra mine klasse. Jeg har svært ved at snakke med hende, og de gange jeg kan komme til at snakke med hende, ved jeg ikke, hvad jeg skal sige. Sådan er det også, når jeg skriver med hende. Jeg skriver altid bare "laver du?"

SVAR:
Hej unge mand på 13 år!
Forelskelse er en dejlig følelse
Det lyder som om, du begynder at mærke, at du har følelser, der rumsterer på en ny måde i dig. Du siger selv, at du er forelsket. Det skal du egentlig bare glæde dig over, nyd det, men du behøver ikke nødvendigvis handle på det. Du er nødt til at lære, at du ikke hver gang, du mærker de følelser, skal/kan blive kæreste med pigen. Det er en naturlig del af det at være menneske, at kunne få følelser for et andet menneske, ofte er det bedste, ikke at gøre det til en kæreste, men bevare det som venskab, så har du også mulighed for at se, om forelskelsesfølelserne bliver ved at være der.
Hvis du nøjes med at dyrke venskabet og ikke bliver kærester, så gør du heller ikke dig selv så sårbar, hvis det alligevel ikke holder.
Brug tid på vennerne
Du er meget ung og et kæresteforhold kan komme til at fylde rigtig meget og måske stå i vejen for andre ting, der også gerne skal være plads til i din alder.
Det at være i et kæresteforhold kan for nogen nærmest blive en helt besættelse som fylder alt, og tager alt tid. Det vil gå ud over lektier og indlæring, og det er ikke det, der er bedst i skolealderen. Jeg har oplevet teenagekærestepar, for hvem venner nærmest blev luft, fra det øjeblik de blev kærester. Er vennerne der så stadig efter denne total udelukkelse? Det er altid vigtig at huske værdien af begge dele. Tilegn dig al den læring du kan, du får ikke bedre tid til det end lige nu, og så glæd dig over at være småforelsket.
Lad tiden gå og sats lige nu mest på gode venskaber med både drenge og piger, det er rigtig meget værd. Læs mere om det her:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Samtalen kan være svær
Du skriver, at du har svært ved at snakke med din veninde. Hvis du først og fremmest tænker på hende som en god ven, er det måske letttere, end hvis du tænker på hende som evt. kæreste. Når man er forelsket, er det helt naturligt, at det kan være svært at samtale. Måske kan du få lidt mere inspiration ved at læse andre svar her på siden. Her er et eksempel og du kan selv finde flere:
Hemmelig forelsket - hvordan kommer jeg videre?
Med tiden modnes du så også til for alvor at kunne gøre noget ved det, at få formet ord til en samtale med "den forelskes ramte pige".
Hilsen Jytte Haven Nørgård.