Forelsket og dårlig selvtillid – har I nogle råd?
Hej, mit navn er John. Jeg er 16 år, og har for nyligt fundet en sød pige. Jeg er musiker, sang og guitarspil. Jeg møder en sød pige, godt nok på nettet, men jeg synes hun var både køn og sød. Vi skrev i længere tid, og jeg kan mærke at situationen er nået til et ubehageligt punkt for mig.
Vi har været sammen en del gange på det sidste, men jeg er for bange for at snakke følelser med hende. Jeg er bange for, at vi er ved at blive for gode venner til, at vi kan blive andet. Jeg tror, jeg har skrevet 6 sange til hende, som jeg bare ikke kan få mig selv til at synge. Mit selvværd og selvtillid har altid været mit store problem, da jeg har haft en ubehagelig barndom og har nogle specielle familieforhold.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, og hvordan jeg skal fortælle hende, hvad jeg føler for hende.
Og det er ikke for at virke racistisk eller noget, men hun har afrikansk baggrund, og virker meget lidt som en pige, der vil være sammen med en lille bleg fyr som mig. Hendes tidligere kærester har også været nogle ordentlige” bøffer”.
Er det svagt af mig, og kan I på nogen måde give mig nogle råd
Forresten er det unormalt, at en 16årig dreng har erektion nogenlunde det meste af tiden, når han er sammen med en pige, han holder af. Det er virkelig pinligt, og jeg tænker alt andet end sjofle tanker, men bare det at side ved siden af hende i sofaen er nok.
Hvad skal jeg gøre
Er det normalt?
Vh John, 16 år

SVAR:
Kære John
Først og fremmest vil jeg sige, at det lyder som om, du er en spændende person med evner og kvaliteter, og at du er en der tør gøre noget, altså fx at have mødtes med denne pige, og indledt en relation. Det tyder på, at du har et godt udgangspunkt for at komme videre med udfordringen. For en udfordring er det bestemt! Du er i tvivl om, hvad hun gerne vil og ikke vil, altså om hun vil være kæreste eller bare venner. Her har du stiftet bekendtskab med en udfordring som er helt grundlæggende og forbundet med stor usikker for stort set alle mennesker, der bliver forelskede, og på den måde kan jeg trygt sige, at det, du beskriver, er helt normalt.
Din usikkerhed og dit selvbillede
Det, du beskriver omkring din usikkerhed ved at snakke om følelser, hænger formentlig sammen med det, du også beskriver om dit selvbillede. Du frygter at tale om det, fordi du er bange for, at hun måske afviser dit ønske om et mere forpligtende forhold. En sådan afvisning er rigtig svær, særligt for de af os, der kæmper med et dårligt selvbillede.
Den langsigtede løsning på denne udfordring er, at gøre noget for at opbygge et sundt og sandt selvbillede. Det er desværre ikke noget, der er nemt, og det tager tid.
• Man når dertil ved at have gode venner, man føler sig tryg ved og kan være fortrolig med, og dele ens kriser og udfordringer med.
• Man når dertil ved at finde voksne menneske, man kan snakke ærligt med.
• Man når dertil ved at udfordre sig selv til at turde vise, hvem man er, og opleve at det er en god følelse.
• Man når dertil ved at læse bøger, der handler om selvværd.
• Man når i det hele tager dertil ad mange veje.
Accept af dig, som dig
Her og nu er din udfordring, at finde ud af, hvordan du skal agere over for denne pige.
Jeg ved godt, at følgende råd ikke løser noget sådan fra den ene dag til den anden, men du kan prøve det simple, at sige til dig selv, at du kan være helt dig selv angående følelser, og angående hvad dine stærke og svage sider er. Du frygter måske, at hvis du begynder at vise dig, som du er, vil hun afvise dig. Ikke desto mindre er du, som du skal være, og du må stole på, at det bedste udgangspunkt, hvis du skal finde en kæreste, det er at finde en, der accepterer dig, som du er. Hvis ikke denne pige gør det, er det ikke det bedste for dig at være sammen med hende alligevel. Det er sikkert ikke nemt for dig at acceptere dette syn på tingene sådan lige med det første. Men tænk over det.
Vi er mange mennesker, der har lært dette gennem megen smerte. Erfaringen er den samme: Det er afgørende at have mennesker i sit liv, der accepterer og anerkender en, helt som den man er. Du nævner, at du har haft en ubehagelig barndom, og du har helt sikkert ret i, at det spiller ind i forhold til dit selvbillede. Måske har du manglet en grundlæggende tryghed i at være ok og elsket. Det gør dig mere sårbar. Men det betyder ikke, at du ikke kan lære at hvile i den du er, men du skal sikkert arbejde med det, og måske skal du søge hjælp til det.
Her er nogle links til flere artikler om selvværd:
Hvad er jeg værd?
Når fortiden gør ondt
Helt normal
Ang. dit spørgsmål om rejsning, kan jeg helt roligt sige, at du er helt normal. Du kan i øvrigt nok regne med, at du har det sådan nogle år endnu. Tag det som et tegn på, at du er som en mand skal være!
De bedste ønsker for dig.
Andreas Hoff, lægevikar
Skrevet af:
Andreas Hoff
Læge
adamogeva.dk