Forelsket - men vi har begge en kæreste - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Siden februar 2014 har jeg haft en kæreste og er stadig sammen med hende. Vi har været sammen i 15 måneder. Hun er snart færdig med sit år på efterskole, som vi har klaret os fint igennem indtil videre.. Men mit syn på hende har ændret sig totalt, efter jeg for en måned siden fandt ud af, at hun havde kysset med en anden i september. Efter det har jeg haft svært ved at stole på hende, selvom vi har snakket om det. Og pga. det skændes vi konstant....

Siden jeg startede på min HTX uddannelse, har jeg synes, at en pige var smuk, men havde aldrig rigtig snakket med hende. Det ændres så til en klasse fest forleden, hvor jeg snakkede med hende. Vi snakkede rigtig godt! Og hang op af hinanden hele aftenen og puttede lidt. Men hun har også en kæreste, som hun har været sammen med i 14 måneder, som også går på efterskole. Hun brokker sig ligesom mig over, at ens kæreste ændres, når de tager på efterskole, og at man skændes mere, end man plejer. Hun opfordrer mig til at droppe min nuværende, fordi hun har kysset med en anden, så tænkte/håbede at det kunne være et tegn på, mine følelser til hende var en smule gengældt.

Men mit problem er, at jeg nu er blevet smask forelsket i hende fra min klasse og gider ikke rigtig min nuværende kæreste for tiden.. Håber I kan hjælpe

M, 16 år

SVAR:

Hej M

Mange tak for din mail.

Som vi læser dit brev, lyder det til, at du skal have afklaret dine følelser for din kæreste! Vi kan godt forstå din frustration og din manglende tillid. Vi tror, at det vil være en god ide, at din kæreste og dig får snakket tingene igennem - og her mener vi face to face - måske I allerede har gjort det?
Tag en snak med din kæreste om din tvivl og din mistede tillid til hende. Undersøg hvad det er, I har sammen? Er det noget, som I begge vil gøre en indsats for? Også selvom hun har såret dig? Kan du tilgive hende og skabe tilliden igen?

Den stormende forelskelse, man har i starten, vil naturligt stilne af efter et års tid eller to. Der kommer typisk et tidspunkt i ethvert forhold, hvor man skal tage stilling til, om man vil hinanden.

Du skriver, at du er blevet forelsket i hende fra din klasse - her tror vi, det er vigtigt, at du spørger dig selv, om disse følelser er reelle? Eller om de er opstået pga dine sårede følelser i dit kæresteforhold?

Men som sagt, vi tror, at det er vigtigt, at din kæreste og dig tager en snak, før du indleder noget mere med hende fra din klasse.

Håber at svaret kan være til en hjælp

Måske kan du også have glæde af at læse disse artikler:

Utroskab - og hva' så?

Sådan kan I få et bedre kæresteforhold

Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?

Venlig hilsen Else og Simon