Forelsket men veninderne er imod - skal jeg gøre det?
Hej A&E Jeg har et problem! Det virker nok ikke så stort, men fylder meget lige nu. Jeg har kysset med en fyr, til en fest. Problemet er, at vi nok begge har lidt følelser for hinanden... Mine venner kan ikke lide ham. Og jeg ville normalt ikke falde for sådan en type. Men han er rigtig venlig og beskytter mig!
Lige nu holder vi kysset/ snavet hemmeligt.
Fordi jeg ikke gider alt det fnider.
Mine veninder vil sige, jeg er nået bunden!
Hvad gør jeg? :)
Hilsen... Mig Emilie, 15 år

SVAR:
Kære Emilie
Ja, hvad gør du? Det er et svært spørgsmål, og jeg kan godt forstå, det fylder meget for dig. Det lyder som om, du lige nu føler at stå mellem veninderne og fyren.
Hvad ønsker du selv?
Jeg tror ikke, at du behøver at tænke det så meget enten eller... For mig at se handler det først og fremmest om, at du skal finde ud af, hvorvidt du har lyst til at gå længere ind i et forhold med ham, som du siger, du har lidt følelser for. Du kan eventuelt læse artiklerne: Kærestepotentiale… eller en god ven? og Den eneste ene, for at blive klogere på, om han er kærestepotentiale for dig.
Vær tro mod dig selv
Det afgørende er, at du handler ud fra, hvad du føler og har det godt med, og at du ikke vælger ud fra dine veninders bedømmelse. Jeg ved jo ikke om veninderne dømmer ud fra noget ydre eller de evt. har et nærmere kendskab til ham, det skriver du ikke noget om. Men hvis det går på noget mere overfladiske kan du evt. få noget ud af at læse artiklen:
Hvad er jeg værd?
Jeg har klippet et stykke ud fra et andet svar, som du måske kan bruge. Spørgsmålet går lidt i en anden retning, men selve svaret rummer nogle gode tanker omkring din værdi, hvad selvtillid og selvværd er. Overskriften er: Forvirret over venindernes reaktioner - hvad gør jeg?
Det indre betyder langt mere
Den indre værdi - hvordan du er som person, hvordan du er som menneske overfor dine venner, om du kan sætte dig ind i andre folks sted, hvilke værdier du har i dit liv, er mindst lige så vigtig - for de er med til at skabe din selvtillid og dit selvværd.
Alle mennesker er værdifulde
Uanset om vi er for lave, høje, tykke eller smalle - så har vi alle værdi, og det er godt at holde sig for øje. Ofte ser vi ikke en persons værdi, før vi lærer det menneske at kende. Når vi har lært et menneske at kende - bag facaden - betyder udseende egentligt ikke så meget og jeg glemmer at vedkommende havde nogle "skavanker" i udseendet, nu hvor jeg har set de indre værdier.
Bed veninderne om at acceptere dit valg
Jeg kan godt forstå, at du ikke orker venindernes fnider, men måske du kunne være med til at give dem et nyt indtryk af ham her fyren. Det lyder til, at du allerede har mødt mange gode sider hos ham. Så mit råd vil være, at du uden at være undskyldende eller lignende fortæller dine veninder, at du er faldet for ham, og at han er en rigtig sød og god fyr.
Du kan eventuelt nævne, at du er bange for at de vil sladre om jer, da de før har snakket dårligt om ham, men at du forventer, at de som dine veninder vil give ham en chance og ikke tale dårligt om jer. Hvis ikke de kan give ham en chance, synes jeg ikke, de er særlig søde veninder.
Håber alt det bedste for dig, og at der viser sig en god udvej af det, som lige nu føles frustrerende og godt på samme tid.
Venlige hilsner fra Katrine
Katrine Nygaard Graversen
Skrevet af:
Katrine Nygaard Graversen
Cand.pæd.
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK