Forelsket, men ignoreret – skal jeg glemme hende eller kæmpe?
Hej. Der er den her pige, som jeg er lidt halv-forelsket i, tror jeg. Men hun kan ikke lide mig på den måde.. Jeg skrev til hende, men hun ignorerer mig. Skal jeg bare glemme hende eller "kæmpe" for hende?
:-/ , 14 år

SVAR:
Kære 14-årige dreng
Tak for dit spørgsmål. Du skriver, at der er en pige, du er halvforelsket i, og at du ikke ved, hvad du skal gøre, da hun ignorerer dig.
Forelsket eller ej
Det første jeg vil råde dig til at gøre er at finde ud af, om du er forelsket i hende eller ej. Hvis du ikke er forelsket eller kun er halvforelsket i hende, synes jeg ikke, du skal kæmpe. En kæreste er den person, man helst vil være sammen med. En man deler tid, tanker, følelser og fremtidsplaner med. Hvis ikke rigtig man er forelsket i personen, når det kommer til stykket, forsvinder hele grundlaget for at have sådan et forhold. Derfor er det vigtigt, at du starter med at finde ud af, hvad du egentlig selv føler.
Jeg vil prøve at kommer med nogle eksempler på, hvordan man kan mærke, at man er forelsket i en person:
• Man kigger hele tiden på sin mobil for at se, om personen skriver eller ringer.
• Hver gang der kommer en SMS tænker man: ”Mon det er hende?”
• Alle ens tanker kredser omkring den person, man er forelsket i.
• Når man er sammen med personen eller lige har været det, er der en boblende fornemmelse i maven.
• Man bruger rigtig meget energi på at finde ud af, hvad personen synes om en.
• Det ene øjeblik er man jublende glad og tænker, at personen også kan lide én, og det næste øjeblik er man ked af det, fordi man tror det modsatte.
• Kan blive jaloux, når personen snakker med andre potentielle kærester.
Kan du nikke genkendende til nogle af disse punkter, er du sandsynligvis forelsket. Hvis det er tilfældet, synes jeg, du skal prøve at kæmpe for hende.
Du kan læse mere i vores artikel Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
En vej frem: Bliv venner
Du skriver, at hun ikke kan lide dig ”på den måde”. Når du skriver sådan, går jeg ud fra, at du har fortalt hende, hvad du føler, og at hun ikke er interesseret i at være kærester her og nu.
At hun ignorerer dig kan der være flere grunde til. Det kan være, fordi hun ikke har modtaget beskeden, eller fordi hun måske har glemt at svare tilbage. Det behøver altså ikke være et bevidst fravalg af dig, men det kan det selvfølgelig være!
Hvis du er forelsket i hende, synes jeg umiddelbart, det bedste vil være at prøve at blive gode venner med hende. Hvis hun lærer dig godt at kende og ser, hvem du virkelig er (både de gode og dårlige sider), har hun et bedre grundlag for at tage stilling til, om du er noget for hende – og dit grundlag for at vælge hende til eller fra, bliver også langt bedre.
Læs også denne artikel: Et trin ad gangen er det mest sikre.
Venlig hilsen
Heidi B. Simonsen