Forelsket i pige, der blev "dumpet" af kæresten - skal jeg sige det?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva!

Jeg har kigget de fleste af jeres spørgsmål igennem, men jeg kunne ikke finde et svar på lige præcis mit problem.

Jeg er gået hen og blevet lidt så forelsket i den her pige, jeg er begyndt at snakke en del sammen med. Vi har en masse fælles venner og snakker sammen den vej, og så ryger vi også sammen og snakker den vej.

Nu til mit spørgsmål:

Hvad skal jeg gøre? Skal jeg forklare hende mine følelser? Eller skal jeg vente, da hun blev dumpet af sin kæreste her i denne uge?!

Jeg har brug for jeres hjælp!!

Hilsen ham den forelskede! 15 år

SVAR:

Hej "Ham den forelskede"

Mange tak for dit spørgsmål! Jeg giver mine tanker med her.

Forelskelsens "radar" afsøger muligheder

Som jeg forstår dig, er du forelsket i en pige, og nu hvor hun er blevet alene, er der måske en mulighed for dig. '

Forelskelse er en meget speciel følelse: Den rummer både noget, som har med håb og fremtid at gøre, og så rummer den også risikoen for at blive skuffet eller for "at det alligevel ikke var os".

Følelsen af forelskelse kan pludselig være der, men den kan også gå i sig selv igen, hvis man finder ud af, at den anden var en anden, end den man troede.

Forelskelsen er på en måde følelser, der som en rader afsøger forskellige muligheder for en livspartner. Ligesom prikker på en radarskærm, dukker der nogle op, man føler sig forelsket i. Vores opgave er at fortolke "prikkerne på skærmen" og finde den rette. Det kræver tid og eftertanke, se artiklen: Slå koldt vand i blodet for flere tanker om det.

Skal?- skal ikke?

Det er aldrig nogen behagelig oplevelse at blive valgt fra, som hun lige har oplevet det. Hun har sikkert mange følelser at forholde sig til. Derfor tror jeg, at du skal give dig god tid og føle dig frem uden at presse på. Hvis hun også skal forholde sig til dine følelser, risikerer du, at det bliver for meget for hende. Overvej om du kan vise hende opmærksomhed ved f.eks. at være en god ven, snakke med hende og lytte til hende.

Hvis du på et tidspunkt finder ud af, at "nu er det nu", så har hun allerede fået et fingerprej om, hvad der sker, og du har måske også fået en bedre fornemmelse af, hvad hendes reaktion eventuelt kunne blive. I forhold til overgangen mellem det at være venner og kærester vil jeg anbefale artiklen Kærestepotentiale.... eller god ven?

Jeg håber, du kan bruge det til noget - du er altid velkommen til at skrive igen - held og lykke med projektet!

Mvh. Morten Kührich