Forelsket i min veninde, som har en kæreste – hvad gør jeg?
Hej
For et par år siden lærte jeg en pige at kende, som jeg har holdt kontakten til lige siden. Hun ved godt, jeg har følelser for hende, og at jeg vil mere end bare være venner. Hun har haft en kæreste hele tiden, mens jeg har kendt hende.
En dag sagde hun, at hun også var begyndt at få følelser for mig. Når vi mødes, plejer hun at holde mig i hånden og læner sig op af mig og krammer mig, og det kan jeg godt lide, men jeg bliver lidt forvirret. For nogle uger siden fortalte hun, at hun har bestemt sig for at blive med hendes kæreste, og det respekterer jeg selvfølgelig. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på hende, og at vi nemt kunne blive mere end venner. Vi passer perfekt sammen, og det har hun også selv sagt.
Jeg prøver hele tiden at spørge hende, hvornår hun har tid til at mødes eller lave noget sammen, men det er, som om hun ikke gider at være sammen med mig mere. Hun siger hele tiden, at hun godt vil, men at hun har ikke så meget tid. Hver gang vi snakker i telefon, varer det 1-2 timer, indtil hendes kæreste ringer, og så er jeg ikke spændende mere.
Håber, I kan hjælpe mig og har den viden, der skal til ;) Tak.
Fyr på 17 år

SVAR:
Hej med dig
Tak for din mail og din gode måde at beskrive situationen. Den er ikke nem, og jeg forstår udmærket, at du bliver forvirret over jeres relation til hinanden.
Du skal respektere hendes kæresteforhold
Først og fremmest vil jeg sige, at det er meget vigtigt, du respekterer, når hun er i et kæresteforhold. Når jeg siger det, mener jeg, at du skal passe på med at bevæge dig hen i nærheden af noget, kærester gør med hinanden. Særligt, når I bare er jer to sammen. Jeg vil opfordre dig til ikke at holde i hånd eller komme for tæt på hende rent fysisk, når I er alene sammen. Det virker måske underligt, når du netop skriver, at du godt kan lide det. Men jeg siger det til dig for at passe på både dig, din veninde og hendes kæreste.
Når man er kærester, ændres ens relation en hel del. For eksempel kommer man meget tættere på hinanden rent fysisk og følelsesmæssigt. Jeg mener, du passer godt på hende ved ikke – som ven – at komme for tæt på hende rent fysisk. Det vil helt sikkert gøre hende endnu mere usikker og forvirret. Måske det netop er derfor, at hun for tiden trækker sig lidt væk fra dig?
Du kan læse mere om det i vores artikel Ét trin ad gangen er det mest sikre og i svar til en anden: Tæt med ven, der har kæreste – hvordan takle dilemmaet?
Træk dig lidt tilbage
Det er ikke nemt at have en kæreste og samtidig begynde at få følelser for en anden. Hun føler sig nok lidt i klemme. Hun vil gerne være en god kæreste og samtidig være god overfor dig. Jeg vil råde dig til at trække dig en smule tilbage og give hende noget tid. Jeg tror, at den største udfordring ligger hos hende. Hun har sandsynligvis brug for tid til at mærke efter, hvad hun gerne vil og føler. Det har man ofte brug for god tid til.
Jeg vil råde dig til at snakke med hende om det. Vær ærlig over for hende og sig, at du holder af hende, men at du vil trække dig lidt tilbage, for at de to kan få lov til at være kærester. Det vil faktisk være meget respektfuldt og en måde at udvise gentlemanship. Måske det også kan blive en lettelse for dig at lægge det lidt til side, så du ikke hele tiden skal gå i den usikkerhed?
Husk, at hun ved, du er en flink og sød person, selvom hun er kæreste med en anden. Held og lykke!
Venlig hilsen
Asbjørn