Forelsket i min veninde - hvordan få det sagt?
Hey.
Jeg er en dreng på 17 år.
Mit problem er, at jeg er gået hen og blevet forelsket i en pige, som jeg har være gode venner med i lang tid. Jeg har kendt hende helt tilbage fra starten af folkeskolen.
Jeg har det sidste stykke tid prøvet at komme i mere kontakt med hende og være mere sammen med hende. Problemet er, at hun ser mig som hendes ven, og det er rigtig svært at få fortalt, hvad jeg føler for hende. Jeg har prøvet at invitere hende på en middag, men hun har meget travlt, og det er svært finde en dag.
Jeg er bange for, hvis jeg fortæller hende, hvad jeg føler, at hun så vil afvise og evt. lukke kontakten til mig, for at der ikke skal ske noget mellem os. Jeg ved dog ikke, hvad der vil ske, det er bare worst case.
Hver aften, når jeg skal sove, kan jeg ikke tænke på andet end hende... vi bor begge to i samme by, men går på to forskellige gymnasier. Hjælp hvad skal jeg gøre...
Hilsen anonym, 17

SVAR:
Hej dreng på 17 år.
Mange tak for dit brev.
Du er virkelig midt i en spændende tid, da det altid er spænende at være forelsket. Der er så mange dejlige følelser, som flyver rundt i hovedet og maven! Men som du beskriver, kan der også være udfordringer. Du skriver, at du er blevet forelsket i en af dine gode venner fra folkeskolen. Du har prøvet at komme mere i kontakt med hende, men er på samme tid bange for, hvad det ville gøre ved jeres nuværende venskab, hvis du afslører din følelser.
Ærlighed gør sårbar
Det er meget forståeligt, at du er bange og usikker på, hvordan hun ville reagere, hvis du fortæller hende om dine følelser. At have hende som ven er også vigtigt for dig. Men selvom usikkerheden giver dig lyst til at holde tilbage, er det vigtigt, at du får dine følelser frem i lyset. At være ærlig overfor hinanden er vigtigt i alle slags forhold, og jeres venskab vil formodentlig blive anstrengt med tiden, hvis ikke du er ærlig over for hende i alle områder af dit liv.
Hvordan få det sagt
Din usikkerhed omkring snakken være den indledende sætning til sådan en samtale.
Nogle i stil med: ”Jeg er noget usikker på at sige noget til dig, fordi jeg værdsætter dig som ven. Men jeg kan mærke, at jeg er nødt til at få det sagt for at være en ærlig ven”…eller lignende.
Så har du også fortalt om de følelser, du har gået rundt med, og om at du ikke vil miste hende som ven. Du kunne nævne, at da du inviterede hende på en middag, så var det med henblik på, at du gerne ville lære hende bedre at kende på et nyt plan.
Du kan også sige, at du gerne vil vide, hvad hun tænker om det, når hun føler sig klar til at svare. Så bliver det din tur til at lytte og give hende plads og tid til at tænke over situationen. Det kan være, hun har brug for mere tid end bare 1-2 minutter, men måske op til en uge eller mere. Du kan evt. sige til hende, at hun kan kontakte dig, når hun er klar til at snakke med dig om det.
Igen vil jeg understrege, at det er meget forståeligt, at du er nervøs for denne her samtale, men jeg håber, at det, uanset hvad, bliver godt at få det ud i luften og sætte ord på over for hende.
I vores tema Fra venner til kærester kan du læse svar til andre, der har stået i lignende situationer.
Jeg ønsker jer en god samtale.
Med venlig hilsen
Mary A. Madsen