Forelsket i min bedste ven - skal jeg komme over ham?
Hej. Jeg er en pige på 15 år. Jeg har været forelsket i min bedste ven i rigtig lang tid. Tror snart det er 3 år.
For ca. et år siden skete der noget. Min bedste veninde var godt klar over, at jeg var vild med ham. Så en dag, da vi alle tre skulle være sammen, så jeg dem på et tidspunkt sidde og flette fingre. Det endte så ud i, at min bedste ven blev vild med min bedste veninde. Jeg blev rigtig ked af det og havde bestemt ikke lyst til at fortælle ham, hvordan jeg følte. Der gik et stykke tid og så var han ikke vild med hende mere, fordi hun droppede ham.
Jeg havde stadig følelserne for ham. Så var det, at han begyndte at lægge an på mig. Hvis vi diskuterede noget, kunne han finde på at tage fat i mine hænder. For omkring en måned siden, da jeg var sammen med ham, sad vi i hans seng og han tog helt spontant mine ben hen over ham og begyndte at sidde og nusse mine lår. Jeg var i den 7. himmel. Da jeg så kom hjem, skrev jeg til ham og vi begyndte at komme ind på det med kærester. Det skal lige siges, at han går på efterskole og jeg skal på efterskole, når han stopper på sin. Men så spurgte jeg, om der var en, han havde et godt øje til, og han svarede ikke lige nu, men det kan jo være, det kommer. Og så skrev han, at hvis han skulle have en kæreste lige nu, skulle det være en fra efterskolen, for han ville ikke kunne bære ventetiden, der var, til man så hinanden igen. Jeg blev rigtig ked af det, for selvom han ikke vidste, jeg kunne lide ham, følte jeg det som en afvisning. Vi ser stadig hinanden, når han er hjemme på weekend. og jeg har det stadig på samme måde.
Jeg har det også som om, jeg ikke kan forelske mig i nogen anden end ham, og hvis jeg snakker med en dreng eller flirter, er det kun min ven, der dukker op i mit hoved.
Så hvad syntes I, jeg skal gøre? Skal jeg komme over ham eller skal jeg blive ved, Hvis jeg skal, hvordan gør jeg så?
Kh. Den fortvivlede, 15 år

SVAR:
Kære ”den fortvivlede”
Først en lille opmuntring: Du er ikke den eneste – bare klik rundt på siden her… Det at være forelsket og ikke have styr på, hvad der er op og ned, og hvad der er det bedste at gøre, er helt normalt!
Brug for en afklaring
Mit råd til dig vil være at fortælle ham ligeud, hvad du føler for ham, og dernæst spørge ham, hvad han mente med sin berøring af dig i de situationer, du beskriver. Spørgsmålet er nemlig, om han er helt klar over, hvad han sætter i gang hos dig, når han er sammen med dig. Det lyder som om, at det er de situationer, du vender tilbage til, når du tænker på ham. Det er min fornemmelse, at du har brug for et svar.
Det lyder som om, I ikke har talt helt direkte om det, men at der har været nogle tvetydige spørgsmål og svar imellem jer – over et digitalt medie, hvor man ikke kan se hinandens ansigter. Tydelighed og åbenhed er svært, det ved jeg godt, for man gør sig sårbar og sætter også sit venskab på prøve. Men det lyder som om, I trænger til at få talt tingene igennem, så du får klarhed over, hvad du kan forvente. Sig det direkte, og forvent et direkte svar. - Og tal sammen hvor I kan se hinanden!
Mærk efter, hvad du har brug for
Du spørger, om du skal komme over ham eller blive ved. – Det kommer an på, hvad han svarer dig, når I snakker. Hvis han ikke ønsker at være andet end venner med dig, må du tage stilling til, om du har brug for at trække dig i en periode, til I kan være venner igen uden de komplicerede følelser. Det kan godt være, han ikke i første omgang forstår, hvis du trækker dig, men her må det være vigtigere, at du passer på dig selv.
Overvej fordelene ved ikke at have en kæreste
Du skriver, du skal på efterskole næste år. Under alle omstændigheder er det noget, jeg synes, du skal forholde dig til. For din ven kan have ret i, at det er svært at være kærester, når den ene er væk på efterskole. Du kunne jo også overveje at vente med kærester i det hele taget, til efter du har været på efterskole, så du får max ud af dit efterskoleophold uden at have en anden at skulle dele sin tid og opmærksomhed med. Tænk på hvor fri du ville være, uden at skulle hjem til kæresten hver anden weekend, men kunne være sammen med dem, man har lyst til. På en efterskole får du venner for livet, og kærester kommer og går – som jeg plejer at sige til mine elever ;o)
Held og lykke med at få snakket med ham.
Venlig hilsen
Benjamin Hougaard