Forelsket i en som har en kæreste - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er blevet forelsket i en fyr på 18 og jeg er 16. Ham fyren, han har en kæreste. Jeg besøgte ham en dag, det skal lige siges, at han ikke bor hjemme.

Da vi var hjemme hos ham, sad vi og så film. Da filmen kører, spørger han, om jeg ikke kommer over og ligger sammen med ham. Det gør jeg så. Vi ligger bare der og stirrer hinanden i øjnene. Jeg lukker mine øjne og han aer mig på kinden og kysser mig blidt på kinden, næsen og munden.

Jeg ved godt, at det var forkert, det ved han også selv. Fordi dagen efter skriver han til mig, at det er bedst at stoppe nu, pga at han er ikke sikker på, at han kan se sin kæreste i øjnene, jeg forstår ham godt. Han spurgte, om vi stadig kunne være venner og det sagde jeg ja til.

Men hvad synes I, at jeg skal gøre. Jeg ville jo gerne have, at det blev til noget imellem os, men jeg vil ikke ødelægge hans forhold eller vores venskab mere, end jeg allerede har gjort ved at være ærlig overfor ham om min latterlige forelske.

Men hvad hvis der er mere i det, end det han giver udtryk for. Måske kan han også lide mig? Men hvordan finder jeg ud af det, uden at spørge ham om det?

Pigen, 16 år

SVAR:

Kære Pigen

Mange tak for din mail her til Adam & Eva. Ja, forelskelsens følelse kan være super dejlig. En fantastisk oplevelse og det kan give en oplevelse af at svæve på en lyserød sky. Desværre kan forelskelsen også være årsag til, at vi kan blive triste og forvirrede. Det kan faktisk være ret ”besværligt” at være forelsket, selv om det er super dejligt. Og da især, når ham, jeg er forelsket i, ikke gengælder forelskelsen ubetinget.

Når jeg læser det, du skriver, får jeg indtryk af, at du oplever situationen ret vanskelig og er meget i vildrede med, hvad du skal gøre… Hvad er det ”rigtige”?

Jeg vil skrive nogle af mine tanker ned, som jeg får, når jeg læser dit brev.

Et valg er nødvendigt:

Et valg skal der til - især fra hans side, men også fra din side. Med det valg, fyren du er blevet forelsket i, står med, vil det ikke kunne undgås, at der er en af parterne, der vil blive skuffet og ked af det. Enten vil hans kæreste eller du blive ked af det. Det er et af vilkårene, når man er forelsket og den, man er forelsket i, vælger en anden.

Jeg ved ikke, hvordan det kommer til at forløbe fremover. Dog mener jeg, at det er en rigtig beslutning, I har truffet, når I har valgt ikke at være fysiske over for hinanden med kys og berøring, så længe han ønsker at være i det forhold, han er i nu.

Hvis han vil dig, må han afslutte det forhold, han er i først. Det vil være mest reelt. Derfor er det vigtigt, at du gør dig klart, hvor langt du vil gå i en situation, når du er sammen med ham igen. Måske kommer du i en situation, hvor du oplever at hige efter nærheden. Derfor er det vigtigt at gøre dig klart, hvad du vil gå med til, hvis I skulle mødes igen. Det er bedre at gøre sig det klart, inden du står i situationen, og vil det overhovedet være klogt at mødes alene igen?

Du spørger hvad skal du gøre?

Ud fra det, jeg læser af din henvendelse, tror jeg, at han er klar over, at du er forelsket i ham. Her skal træffes et valg, hvilket det ser ud til, at han har gjort. At han nu har valgt sin kæreste og sit forhold til hende. Og det tænker jeg, at du er nødt til at respektere.

Et forhold bygges op ved at have en relation sammen. Det skal efter min mening gøres under de rette forhold.

Jeg tænker, at det, du skriver, om at ”nøjes” med at være ven, kan være meget svært, da din følelser sandsynligvis gerne vil have mere. Det kan være nødvendigt at bryde forbindelsen, da det ellers kan være alt for svært at være i følelsesmæssigt. Her vil jeg understege, lad være med at begynde på at bygge et forhold op, når der ikke er rene linjer. Altså hvis der skulle opstå en lignende situation, vil jeg opfordre dig til ikke at gå ind i sådant et forhold. Det er vigtigt at vælge, at ”det er dig, jeg vil have”. Ikke et både og. Det gælder også for din ven. Han må også vælge. Derfor er det også vigtigt, som jeg skrev før. Vælg, hvad du vil være med til, inden du står i situationen. Måske det ikke sker igen? - Men det er bedre at være på forkant, end at fortryde bagefter. Hvis der ikke er klare forhold, vil det medføre megen smerte, for den der svigtes i sidste ende, hvilket kan være dig, hans kæreste, ham selv eller flere af jer.

Måske kan han også li' mig?

Til det vil jeg sige, at han sikkert kan lide dig. Dog er der forskel på at kunne lide og være forelsket. Hvis han ikke kan li` dig, ville han sandsynligvis ikke komme dig så fysisk nær, som han gjorde.

Hvad hvis der er mere i det, end han giver udtryk for?

Så vidt jeg kan forstå af det, du skriver, har du udtrykt, at du er forelsket i ham. Citat ”ved at være ærlig over for ham om min latterlige forelskelse.”

Derfor ligger ansvaret hos ham, hvis der er noget, han vil udtrykke.

Jeg tænker, at du har gjort, hvad der skal til. Du har givet ham mulighed for at vælge ved at fortælle ham om dine følelser (forelskelsen), hvilket jeg synes er flot. Det er jo ofte forbundet med en portion nervøsitet/angst, hvis ens følelser ikke bliver gengældt. Samtidig med at du har fortalt om, hvordan du har det, vil det med stor sandsynlighed medføre, at han tænker sit forhold til sin kæreste igennem, og det er lige her, han må vælge, hvem han ønsker.

Mit svar er måske ikke, hvad du havde håbet, men jeg håber, at det er med til at sætte tanker i gang. Jeg håber for dig alt det bedste.

Vh

Dennis