Forelsket i ekskæreste, som har en anden flirt - hvad skal jeg gøre?
Hejsa, jeg har et stort problem..
Jeg var kærester med en dreng, som virkelig elskede mig. Han skrev søde beskeder, om hvor glad han var for, vi var kærester, og hvor smuk jeg var bla bla bla... Men jeg synes, det blev et "flødeforhold", så jeg slog op med ham til sidst.
Han begyndte at skære i sig selv og prøvede at vinde mig tilbage, ved at skrive en besked HVER DAG, som at han ventede på mig og alt muligt med, jeg var den smukkeste og den eneste pige i hans liv... Jeg afviste ham.. Til sidst stoppede han helt med at skrive, og vi blev uvenner og kaldte hinanden mange grimme ting, og nu savner jeg ham SÅ meget.
Har prøvet bare at være venner med ham, men han vil ikke være venner med mig, og det gør mig ked af det...
Altså før vi var kærester, var vi sammen derhjemme og snakkede i telefon og det..
Vigtig detalje ahah??
Men nu er jeg blevet så forelsket i ham, men han har en flirt med en pige fra Jylland (vi bor på Sjælland )... Jeg er bare så forelsket i ham, og kan ikke tænke på andet end ham..
HVAD SKAL JEG GØRE???
C, 13 år

SVAR:
Kære C
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Det, du beskriver, virker for mig som om, at I har haft et meget turbulent forhold med stærke forelskelsesfølelser, men også med en meget stærk vrede og afvisning overfor hinanden. Det må ha´ været hårdt for jer begge.
Forhold set i bakspejlet
Først har jeg lyst til at sige, at det, der sker nu, er meget naturligt. Et stykke tid efter et forhold er gjort forbi, møder den anden en ny kæreste, og det gør, at vi kommer til at ”genoverveje” vores forhold med ham/hende, som vi har gjort det forbi med tidligere. Jeg tænker, at det kan være godt for dig at bruge lidt tid på at komme tilbage til, hvorfor du gjorde det forbi med ham dengang. Lige nu er du ramt af en smerte ved, at han er på vej videre.
Når det ikke er os to længere
Du nævner selv, at han har en flirt med en anden pige. Det kan hos dig både give en sorg over jeres brudte forhold, og samtidigt kan det også give en følelse af jalousi, fordi han er videre og på vej ind i et nyt forhold.
Din jalousifølelse vækkes for mig at se til live, fordi han er begyndt at se en anden pige. Dette sker tit i mange forliste forhold.
Det vigtigste for dig er, at du bruger noget tid på at finde ud af, hvad det er, du føler, og hvorfor du føler, som du gør. Hvad bunder din forelskelsesfølelse i, som nu er kommet igen efter at have været væk i et stykke tid? Jeg tænker, at der har været en årsag til, at du på det tidspunkt har afvist ham. En årsag/følelse som du ikke kan komme i kontakt med nu.
Til eftertanke
Prøv at tænke tilbage på den tid, hvor du slog op og find ud af, hvorfor du afviste ham dengang. Prøv også at spørge dig selv, om det handler om at få kærlighed fra ham, eller om det er et mere generelt ønske om at få og modtage kærlighed. Et helt grundlæggende behov vi alle har og oplever. Hvor meget handler dit behov for kærlighed og forelskelse om ham? Det, der på nuværende tidspunkt er din udfordring, er, at han vil give sin kærlighed til en anden. Jeg er klar over, at der også i dette er en smerte. En smerte som du bærer rundt på.
Giv slip og bliv fri
I stedet for at lade denne smerte tage over, kunne du prøve at give dig selv lov til ikke at have en kæreste. Ja, det lyder måske mærkeligt, men der kan komme noget godt ud at give slip på det, der førhen har været, og som af en eller anden grund ikke er mere. Det kan være helt befriende at give sig selv lov til at slippe.
Gør noget godt for dig selv
Brug tid på dine veninder, og det som giver god værdi i din hverdag. Du siger, at du ikke kan tænke på andet end ham. Til det vil jeg gerne give dig et godt råd: Oftest når nogen eller noget fylder meget i vores tanker, er det, der giver bedst mening, bevidst at foretage sig noget andet, som er godt for én. Derfor: Brug din tid og dine dage på noget, som er med til at skabe glæde i dit liv. Brug dine dage sammen med mennesker, hvor du kan mærke, at de er gode for dig at være sammen med. Jeg er helt sikker på, at du nok skal få det godt igen.
Jeg tror også, du kan have glæde af at læse andet her på siden - måske især under temaerne: Fra venner til kærester og Kærestesorg
De kærligste hilsener
Ulrik Fogh Buch