Forelsket i bedste veninde - hun er ikke klar - skal jeg vente?
Hej Adam&Eva. Jeg har kendt denne her pige siden februar. Men det er først de sidste 3 måneder, vi er begyndt at ses, skrive og snakke.
Vi klikker, som jeg aldrig før har gjort med nogle andre piger, og hun har det på samme måde. På den korte tid vi har været i hinandens liv, er vi næsten begyndt at betyde alt for hinaden. Hun ved, jeg har følelser for hende og stadig er vi forblevet bedste venner.
Problemmer ligger i, at i den tid, vi er begyndt at blive bedste venner, har hun haft en kæreste, som hun har været sammen i 10 måneder.
Nu har de så endelig slået op, da en fyr som ham, slet ikke fortjener en pige som hende. Det er nu min tvivl opstår, fordi de slog op pga. af mig. Hun fortalte mig det til en fest i går, efter jeg var blevet ked af det over, at hun skulle være sammen med en anden fyr. Hendes kæreste var åbenbart begyndt at blive alt for jaloux på mig fordi, som hun sagde, så har hun ikke lavet andet end at snakke om mig til ham, om hvor sød, hun synes, jeg er, og hvor meget jeg betyder for hende.
Derfor ville han have, at hvis de stadig skulle fortsætte som kærester, skulle hun ikke ses med mig mere, fordi han har læst nogle af de beskeder, jeg har skrevet til hende, om at jeg har følelser for hende. Det kunne hun ikke få sig selv til. For som hun sagde, så er jeg den dreng, der betyder aller mest for hende. Jeg troede ikke rigtig på det, hun sagde, så hun viste mig beskeder, hendes eks havde skrevet til hende, og det var ting som ''Er du sammen med Magnus nu? Nåh ja, det er du nok. For han er jo bare mr perfekt ikke??'' Og ''ligger du nu og knalder med Magnus?''. Skal lige siges, vi aldrig har kysset eller haft sex. Han har følt sig så truet af mig, at de måtte ende forholdet.
Hun fortæller mig så, at som det står til lige nu, mellem hende og hendes eks, så kan hun ikke gengælde de følelser, jeg har for hende, fordi det stadig er tidligt med deres brud og hun selvfølgelig stadig har følelser for ham. Men hvis der var noget ,hun hellere ville i verden, var det at kunne gengælde dem. Men hun ville heller ikke afvise, at der sagtens kunne ske noget mellem os, når hun føler, at hendes følelser for hendes eks er væk.
Så mit spørgsmål til jer. Skal jeg virkelig sidde og vente på denne her ''måske chance'' eller har hun oprigtig ''de'' følelser for mig, som jeg har for hende, men at hun bare ikke kan finde rundt i tingene lige pt? Og hvad skal jeg gøre med det her? for jeg ved, at hver gang hun snakker med andre fyre, kysser eller måske sover hos nogle, så føles det som verdens hårdeste slag i maven, fordi det, som vi har sammen, virkelig er helt unikt og specielt, som selv ingen af vores bedste venner kan forstå. Jeg ved bare, at hvis vi fortsætter som bedste venner, vil jeg blive såret.
Men jeg kan heller ikke undvære hende, vi skriver, snakker sammen hver dag og er sammen 3-4 gange om ugen.
Jeg er MEGET forvirret!
mhv. Magnus, 19 år

SVAR:
Hej Magnus
Svært at være venner, når man også er forelsket
Du fortæller, at du har fået en ny veninde her først på året, som du er blevet forelsket i. Din veninde har haft en kæreste gennem flere måneder, men har nu for nylig slået op med ham. Du beskriver så, at din veninde også har følelser for dig, men ikke lige nu er klar til, at I skal være kærester, da hun stadig også er glad for den anden.
Du spørger om, hvad du skal stille op med denne situation. Det er selvfølgelig svært for dig, at den pige, som du er forelsket i, er sammen med andre fyre. Det ville jo være bedst for dig, hvis det var dig, som hun gerne ville være sammen med.
Samtidigt er det svært, at det rigtig gode venskab,I har med hinanden,bliver sat på en voldsom prøve. Det kan være svært bare at forblive gode venner, når man er gået hen og blevet forelsket i hinanden.
I et godt venskab kan man støtte hinanden og bakke hinanden op, i de liv man lever hver for sig. Hvis I “bare” var venner,ville I kunne snakke med hinanden om de udfordringer,I har i livet hver især og måske også snakke med hinanden om hinandens kærester, uden der var problemer i det. Nu du er blevet forelsket, bliver hendes eks-kæreste pludselig til en slags fjende for dig, fordi han kan trække hende væk fra dig. Tingene bliver pludseligt komplicerede og samtalen kan ikke flyde så frit som før. Det går ud over jeres venskab.
Du skriver, at hvis I fortsætter med at være venner, så vil du blive såret. Det tror jeg,du har ret i. Og det vil du blive, netop fordi du er blevet forelsket og nu har forventninger til jeres forhold, som er mere end bare venskab. Måske kan man sige, at du er landet et sted, hvor du ligesom er fanget af dine egne følelser.
På den ene side er det rigtig svært at være venner og lade som om, at alt er ved det gamle, for det er det ikke.
På den anden side er I heller ikke kærester, for det har hun jo tydeligt sagt til dig, at hun ikke vil være lige nu.
På den måde er I ikke rigtigt nogen af delene, eller kan i hvert fald ikke rigtigt finde ud af at være det på en ukompliceret måde.
Du må lade hende leve sit liv, som hun vil og vente
Hvad kan du stille op?
Jeg tror faktisk ikke rigtigt, at du kan gøre andet, end at forsøge at gøre det bedste for jeres venskab. Jeg tænker, at du er nødt til at lade hende gøre som hun vil, for du kan jo ikke tvinge hende til noget. Du er nødt til at acceptere, at hun går med de fyre, hun vil og gør med dem, hvad hun vil. Det har du ingen muligheder for at gøre noget ved eller at forhindre. Hvis du forsøgte at forhindre det, så ville det stride mod et helt grundlæggende princip i kærligheden, nemlig at den er frivillig og ikke bundet. Det er uanset om det er en venskabs-kærlighed eller en kæreste-kærlighed. Du må lade hende gøre, som hun vil.
Jeg kan godt forstå, at det sårer dig rigtig meget, at se hende flirte med andre fyre. Jeg tror, det kan blive rigtig svært for jer, at bevare jeres venskab. Det er ikke et ukendt fænomen, at venskaber, hvor den ene bliver forelsket i den anden, går i stykker, hvis ikke venskabet udvikler sig til at kærlighedsforhold. Hvis du bliver ved med at være forelsket og hun bliver ved med at afvise dig som kæreste, så vil du ikke kunne blive ved med at holde til at være sammen med hende. Så kan du blive nødt til at se i øjnene, at du må forlade venskabet og hende og komme videre med dit liv.
Ingen kan sige noget om lige nu, hvilken retning det tager. Det er du nødt til at afvente og se, tænker jeg. Det svære for dig bliver at vente og acceptere, at du ikke har mulighed for at gøre andet. Jeg vil opfordre dig til ikke at vente for længe. Du ved jo ikke, hvor lang tid hun skal have til at finde ud af, hvad hun vil. Måske er det 14 dage, måske er det 2 år. Måske skal du sætte en limit for dig selv og beslutte, at hvis ikke der er afklaring inden den dato, så må du videre. Ellers kan du komme til at spilde flere måneder af din ungdom med at vente på noget, som aldrig bliver virkelighed.
Jeg ønsker for dig, at du må finde vej i det hele og snart må finde et lyspunkt.
De bedste hilsner fra Benny