Forelsket, hvordan finde ud af om det kun er venskab?
Hej Brevkasse. Jeg er en dreng på 17 år. I starten af året var jeg lidt i tvivl om, hvem jeg kunne lide af tre forskellige piger, men så her fornylig er jeg blevet helt sikker på, hvem det var, og ligeså stille begyndte jeg at kunne lide hende mere og mere. Jeg begyndte at lægge mærke til alle hendes dejlig "evner".
I slutningen af efteråret var vi begyndt at være meget sammen i frikvartererne, og vi gav altid hinanden et goddag og farvel kram (hende der startede det).
Vi har også skrevet en masse sammen i denne periode, men så lidt inde i julen stoppede det lidt og lige pludselig stoppede vi helt med at skrive, men så her for nylig, da vi lavede en fælles interesse, begyndte hun og jeg at snakke igen og hang lidt ud igen.
Problemet er, at jeg er lidt i tvivl, om hun kan lide mig, eller om det bare er venskab, og hvordan skal jeg så tage de næste par spring?
Hvordan finder jeg ud af, om vi bare er i friendzone?
Anonym, 17 år

SVAR:
Kære dreng på 17 år
Mange tak for dit brev og spørgsmål. Du skriver, at du er lidt i tvivl, om en af dine pige-venner kan lide dig, og om I bare er og skal forblive i “friends zonen”. I har haft meget kontakt over SMS i en periode og så stoppede det, og så pludselig begyndte det igen. Denne op- og ned-tur kan også gøre tingene lidt forvirrende, især hvis man ingen kontakt har haft i en periode og lægger noget i det.
I har et venskab
Kontakt og kommunikation er vigtigt i alle slags forhold. Når nu I er begyndt at have kontakt igen, så har I en eller andet form for venskab. Jeg forstår på dig, at du gerne vil være mere end venner med hende, men du ved ikke, hvordan hun føler.
Og hvad med fremtiden?
Det næste skridt for jer er at få en god face-to-face snak sammen. I første omgang kan du fortælle hende, at du gerne vil blive ved med at have kontakt med hende og lære hende bedre at kende. Du kunne også fortælle, hvordan du havde det i den periode, hvor I ikke havde så meget kontakt.
Giv hende muligheden for at snakke, så det bliver en samtale imellem jer om jeres nuværende venskab. Et godt venskab med gensidig respekt og løbende kommunikation er helt afgørende for et godt forhold i fremtiden.
Hvis I efter samtalen fortsat har god kontakt, og dine følelser bliver ved med at være mere end bare venskabsfølelser, så kan I få en snak mere, hvor du fortæller præcist, hvad du føler og håber for jeres forhold.
Læs også artiklen: Kærestepotentiale… eller en god ven?
Jeg håber, I må få en god snak nu og fremover.
Med venlig hilsen
Mary Madsen