Forelsket – hvordan får jeg ham til at se mig?

Vis spørgsmål

Hejsa

Jeg er en pige på 16 år, som har lidt problemer med denne her dreng. Jeg kender ham ikke særlig godt, men jeg kan mærke, hver gang jeg kigger på ham, bliver jeg helt genert, og min krop består af sommerfugle, og jeg bliver så glad.

Der er bare det med, at min veninde kan få, hvem hun har lyst til, så de har lidt kørende, og det gør mig vildt ked af det, og jeg får et forfærdeligt dårligt humør.

Jeg er kun lige kommet over en tidligere fyr, men ham her den nye – han er virkelig en ener.

Så hvordan fortæller jeg hende det, eller hvordan får jeg ham til at lægge mærke til mig?

Vh den ulykkelige.

SVAR:

Kære Den Ulykkelige

Først og fremmest: tak, fordi du skriver! Det er både modigt og modent af dig at søge svar og hjælp udefra i den besværlige situation, du står i. Jeg håber meget, at jeg kan give dig nogle input med på vejen, som kan forløse din situation.

Forelskelse bestemmer ikke alt

Jeg er glad på dine vegne over at høre, at du har forelsket dig i en fyr. Det er herligt at være forelsket! Men du skriver, at du kun lige er kommet over en tidligere fyr, og at du ikke kender denne nye fyr helt så godt. Derfor er mit råd, at du giver dig god tid. Først og fremmest skal du give dig god tid til at komme over den forrige fyr, og dernæst skal du give dig god tid til at lære denne nye fyr at kende.

Selvom du mærker sommerfugle, når du ser på ham, kan du dybest set ikke vide, om det er en rigtig forelskelse, eller om det bare er en overfladisk fascination, før du har lært ham at ordentligt at kende med alle de facetter og nuancer, han har. Man kan nemt blive fascineret – og det er der ikke noget galt med – men du skal passe på, hvor meget fascinationen får lov til at styre dig.

Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Jeg er forelsket! – Eller er jeg?

Veninder kommer før kærester

Du fortæller, det gør dig vildt ked af det, at din veninde har noget kørende med denne fyr. Det skyldes, at han er noget særligt for dig, og at hun kan få “hvem, hun har lyst til”. Hvis hun virkelig er din veninde, skal du sige det til hende. Du kan fx begynde med at spørge ind til, hvor meget han betyder for hende, og om hun også er forelsket i ham, og så kan du bagefter fortælle, at du spørger, fordi du har følelser for ham.

Hvis I ender med begge to at være vilde med ham, så er mit klare råd, at det vigtigste er jeres venskab. Gennem livet når man som regel at være vild med en del forskellige fyre, men man skifter ikke bare lige sine veninder ud. For mig lyder det som et rigtig dårligt bytte at risikere venskabet på grund af en fyr, som du ikke kender særlig godt. Jeg håber, din veninde har det på samme måde.

Fyren bestemmer

Den bedste måde at få ham til at bemærke dig på er ved at være sammen med ham. Måske har I fælles venner, en fælles omgangskreds, en fælles interesse eller noget andet, hvor du kan være sammen med ham. Brug de muligheder du har og forsøg at få en snak eller et grin med ham, for det er på den måde, man lærer hinanden at kende. Og i sidste ende handler det ikke om, om det er dig eller din veninde, der skal “have” ham. I sidste ende handler det om, hvem han gerne vil have, og det valg skal respekteres.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Ellers skal du være meget velkommen til at skrive igen.

Kærlig hilsen
Line