Forelsket – hvad gør jeg, nu han har noget seriøst med en anden?
Hej Adam og Eva! Først vil jeg sige mange tak for en super fed hjemmeside med en masse gode artikler og svar.
Jeg er en 16-årig pige, som er startet på efterskole her i år, hvilket jo sådan set er super fedt! Jeg har fået masser af nye venner - blandt dem er jeg blevet rigtig gode og tætte venner med en sød dreng. Vi snakker ualmindeligt godt sammen og er blevet virkelig tætte, hvilket jeg sådan set er utrolig glad for. Der er bare sket det, at jeg nu er gået hen og har fået lidt mere end bare venskabsfølelser for denne dreng...
Det er rigtig uheldigt, da han allerede inden vi begyndte at snakke sammen, havde noget seriøst kørende med en anden pige fra efterskolen. Det var ikke noget, jeg tænkte over dengang, da jeg på ingen måde havde følelser for ham.
Han lægger på ingen måde skjul på det, og vi snakker ofte om hende den anden pige sammen. Hun er sådan set en rigtig sød pige, og de passer også rigtig godt sammen. Det er alligevel bare hårdt, når man så gerne selv ville have været i den anden piges sted!
Han er en dreng, som jeg sagtens kunne se mig sammen med i fremtiden. Han ville være noget nær perfekt for mig, da han er rigtig god til at få mig til at sætte ord på nogen ting, jeg normalt ville holde for mig selv.
Jeg har altid været en person, der har haft svært ved at snakke om personlige ting. Jeg er ret dårlig til at fortælle andre om, hvordan jeg har det inderst inde. Men han spørger mig bare lige ud, hvilket får mig til at åbne mig ualmindeligt meget! Han kan virkelig få mig til at lukke op - det er ikke noget, jeg har oplevet hos drenge før. Det gør det også endnu sværere bare at droppe ham igen!
Hvad skal jeg gøre? Kan jeg på en eller anden måde sætte mine følelser på 'standby'?
På forhånd tak!
Anonym pige , 16 år

SVAR:
Kære Anonyme pige
Tak for dit spørgsmål. Først vil jeg sige, at du er ikke alene. Der er rigtig mange unge, som oplever det, du går igennem nu – og overlever ganske fint!
Når man oplever at komme så tæt ind på livet af en af det andet køn, som du er kommet på din gode ven, sker det meget naturligt, at der opstår følelser, som er mere end blot venskab. Sådan starter rigtig mange gode og langvarige forhold. Det er som regel ikke noget, vi kan styre på forhånd. Nogen gange kan man nøjes med at være rigtig gode venner og tingene er helt ukomplicerede, og andre gange kan det udvikle sig til mere. Derfra kræver det omtanke, for som du selv giver udtryk for, så kan det være en vanskelig situation at stå i, hvis hans følelser for dig kun er venskabsfølelser, fordi han er forelsket i en anden.
Der er flere veje at gå, som jeg ser det. Hvis han er din gode ven, tænker jeg, at du ønsker at respektere hans følelser for den anden pige og ikke forsøger at vinde ham på uærlig vis. Det kommer der nemlig sjældent noget godt ud af, og det kan ødelægge rigtig meget for mange i fællesskabet på en efterskole.
Jeg tænker, du må prøve at tage en beslutning: Kan du leve med din ulykkelige forelskelse og stadig være så nære venner med ham? Hvis ikke, kan det være en god idé at trække sig lidt. Han vil helt sikkert kunne mærke, at du trækker dig, så hvis du tror, at I kan tale fortroligt og tillidsfuldt om det, kan du også vælge at give ham den virkelige begrundelse for, hvorfor du har svært ved lige nu at være så tætte venner. Det er selvfølgelig at gøre sig meget sårbar, og det skal du gøre op med dig selv, om du kan holde til.
Du kender også din ven og ved, om han kan magte at navigere i det, hvis du åbner dig. Tror du, at han kan leve op til den tillid, du viser ham ved at træde frem på den måde? Det kan også være, at du af hensyn til den person, han er, må vælge at tage kampen selv.
Jeg håber, du kan bruge mit svar – ellers er du velkommen til at skrive til os igen.
Kig evt. også på nogle artikler og svar til andre under temaet Fra venner til kærester.
Venlig hilsen
Benjamin Hougaard