Forelsket gennem fire år – hvordan får jeg det sagt til ham?
Hej
Jeg er en ung pige, der snart fylder 18.
For knap fire år siden blev jeg meget forelsket i en dreng i min kirke; han var meget sød og dejlig, og han fik sat gang i en masse følelser i mig.
På et tidspunkt stod jeg med et par veninder og snakkede med dem om, at jeg var forelsket. Han nærmede sig og spurgte, hvem jeg kunne lide. Jeg stoppede op – og fortalte ham så, at jeg godt kunne lide ham. Han tog det rigtig pænt – og jeg tror også, han var lidt overrasket.
Vi skrev sammen, hvor han flirtede meget med mig og omvendt – men senere skrev han til mig, at han havde afsluttet et forhold for et stykke tid siden, og at han ikke var klar på at indlede et forhold til mig nu her.
Jeg skrev, at jeg selvfølgelig var ked af det, men at det var forståeligt – og han skrev tilbage, at det kunne være, vi fandt sammen senere.
I de efterfølgende år har jeg snakket meget med mine kristne veninder om ham og de følelser, jeg havde. Jeg gik med et håb om, at vi ville finde sammen på et tidspunkt. Der gik ca. tre år, hvor det boblede i maven bare ved tanken om ham. Det var en rar følelse – men samtidig var det lidt trist i betragtning af, at han ikke ville i et forhold.
Nu er det så fire år siden ... mine følelser er dæmpet lidt med tiden, og jeg er faldet lidt mere til ro.
Vi har haft nogle meget akavede måneder, men nu er vi tilbage til at være venner, der husker, hvad der tidligere er sket.
For at komme til sagen så føler jeg stadig et eller andet for ham, og jeg håber, vi på et tidspunkt finder sammen.
Men jeg ved ikke, hvordan jeg skal vise ham det, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal vise ham, at jeg stadig er interesseret i ham. Har I nogle forslag til, hvad jeg kan gøre?
Et eller andet sted er jeg vel også bange for, at han afviser mig en gang for alle.
Men han er bare en super sød ung mand, som jeg virkelig ønsker at have en fremtid med.
Har I nogle forslag til, hvad jeg kan gøre i den her situation?
Hilsen den tænksomme pige, 18 år

SVAR:
Kære Tænksomme Pige
Først og fremmest tak, fordi du skriver til os på AdamogEva.dk. Vi vil rigtig gerne forsøge at hjælpe, og somme tider er et helt frisk input lige præcis det, man har brug for til at komme videre. Jeg håber, jeg kan give dig sådan et input.
Forelsket i en idé
Det er skønt, at du er – og særligt har været – forelsket i denne søde unge mand. Forelskelse er rigtig rart. Forelskelse er dog ikke altid til at stole på. Nogle gange kan man gå hen og blive mere forelsket i ideen om en bestemt person frem for den virkelige person – især hvis man er forelsket over en lang periode, som du har været. Jeg håber, du i de fire år har brugt tid sammen med denne fyr, og at du har lært ham at kende på godt og ondt. For det er på den måde, du finder ud af, om forelskelsen virkelig handler om ham, eller om den mere handler om ideen om ham.
Fortæl ham det
Hvis du kan mærke, du stadig er forelsket i ham, så ser jeg ikke, der er meget andet at gøre end at tage mod til at fortælle ham det igen – det er du jo allerede lykkedes med én gang! Det ville være klart nemmere, hvis man kunne “vise” eller “signalere”, at man er forelsket – og det virker også somme tider – men det kan føre til uheldige misforståelser. Det er ikke sikkert, han tolker dine signaler, sådan som du mener dem. Du kan eventuelt give ham et hint, inden du fortæller det. Fx ved at invitere ham i biografen eller noget andet, I kan lave sammen. Så behøver det ikke komme ud af det blå.
Hvis du ikke har mod til at sige det ansigt til ansigt, kunne du eventuelt skrive det til ham, eller få en af dine veninder til at antyde det over for ham. Han har før taget godt imod det, så mon ikke han vil gøre det igen?
Det er tid for at komme videre
Det vigtigste argument for at fortælle ham, hvordan du har det, er at det giver dig mulighed for at komme videre. Du har hængt fast i denne forelskelse i fire år, og det synes jeg ikke, du skal fire år mere. Du skal finde ud af, hvad han føler, så I enten kan arbejde hen imod at blive kærester, eller så du kan lægge det hele bag dig og starte på en frisk.
Han har ret til sine følelser
Hvis du afslører dine følelser over for ham, er der naturligvis en risiko for, at han ikke gengælder dem. Det er ikke en sjov situation at stå i. Men sådan er det bare nogle gange. Han har jo ret til at have sine følelser, og hvis han skal respektere dine følelser, må du også respektere hans. Det skal ikke forhindre dig i at prøve. Og det skal ikke forhindre dig i at kaste dig ud i en forelskelse i en ny fyr en anden gang – hvis det kommer dertil.
Måske kan du få noget ud af at læse artiklerne Den eneste ene og Reality kontra virkelighed.
Held og lykke!
De bedste hilsner
Line