For tynd af natur - kan man få "mere krop" uden at blive for tyk?
Hej, jeg er en pige på 12 år. Jeg har ikke anoreksi eller andet, men bare "født lille/tynd". Jeg synes, det er meget irriterende at få af vide, at jeg bare er så tynd og "ej, hvor du heldig osv."
Jeg er mest ked af mine arme, som ligner pinde!
Kan man gøre noget, så jeg får lidt mere krop, men uden at blive tyk?
Hilsen pige 12 år

SVAR:
Kære 12-årige.
Det er irriterende at skille sig ud. Og det er irriterende at blive mødt af misforstået opmuntring, så man kaldes heldig for det, man bekymrer sig over…. For de forstår dig ikke.
Der sker store forandringer i puberteten
Du er 12 år, og måske vokser du meget hurtigt lige nu. Så kan kroppens proportioner blive forskubbet. Så vægten ikke følger med højden. Men det vil normalt komme over tid.
Min anbefaling er at følge de normale kostråd, - netop fordi målet er at få lidt mere krop, uden at blive tyk.
Det anbefales, at man spiser 3 hovedmåltider (morgenmad, frokost og aftensmad) og 3 mellemmåltider (formiddagsmad, eftermiddagsmad og natmad) hver dag. Vælg varieret, sund kost: Groft brød, grøntsager, frugt, og forskellige slags kød. Drop tanken om energi- og proteindrikke, med mindre din læge eller skolesundhedsplejerske anbefaler det.
Lys, luft og motion er godt for krop og sind, men jeg tænker ikke noget strengt træningsprogram. Bare at du ikke sidder stille hver dag det meste af tiden. Muskler giver kroppen fylde.
Og så må du tænke på, at du er i en alder, hvor opmærksomheden på dig selv og din krop skærpes. Det kan være svært med sindsro bare at acceptere den, man er. Men der kan være god visdom i at acceptere de vilkår, man nu engang har. Måske kunne du spørge dine forældre, hvordan deres kroppe udviklede sig, da de var i din alder? Måske havde de det på samme måde som dig, da de var 12? At du har arvet deres gener i forhold til vækst? Du kan bede dem vise billeder af, hvordan de så ud som 12-årige. Det vil kunne give dig anledning til en god samtale, hvor du får fortalt dine forældre om dine irritationer og bekymringer.
Du skriver intet om din højde og vægt. Ved du, om du følger de normale vægt- og højdekurver bare i den lave ende? Hvis du skal have andre anbefalinger end almindelig sund levevis, skal det være fordi din højde og vægt slet ikke passer med normalkurverne. Tal med skolesundhedsplejersken eller dine forældre om dette.
Du er ikke alene
Hvis du klikker lidt rundt på siden, vil du se, at der er mange, der netop i puberteten har det svært med deres krop og udvikling. Måske kan du have glæde af at læse svar til nogen af dem. Her er et par eksempler og du kan selv finde flere:
14 år og hader min krop! - Har I gode ideer, så jeg kan få det bedre?
Hvad gør jeg med acne, strækmærker, tydelige blodårer mv.?
Mange hilsener fra Margit
Margit Nørgaard
Skrevet af:
Margit Nørgaard
Sygeplejerske
adamogeva.dk