Første der har menstruation - hvordan undgå de andre ser det?
Hej. Jeg er 12år og er den første i min klasse, der har fået menstruation, og jeg vil ikke have nogen af dem opdager, jeg har det! Hjælp, hvad gør jeg?
pige, 12 år

SVAR:
Kære Pige på 12 år
At du er den første i klassen med menstruation, skal du ikke være helt sikker på. Der kunne være en anden pige, der har samme kvaler som dig, og aller helst vil skjule det. Egentlig vil jeg opfordre dig til at ændre dine tanker om det at have menstruation. Det er ikke en skam, noget der skal forties, nej det er et skridt på vej i den retning, som du er skabt til at gå VEJEN TIL AT VÆRE KVINDE.
Dengang mine piger fik menstruation, gjorde vi det til noget, der skulle fejres, et nyt skridt på en ny vej, det blev fejret med en middag sammen med Mor og Far. Det, der er vigtig for dig, er at lære at tage godt hånd om dig selv, medens du har det. God hygiejne, tilgængelig bind (få din Mor til at sørge for det i starten), og lad være med at tro, at alle og enhver helt sikkert både kan lugte det og se det.
Et andet lille fif skal være, at det også er en rigtig god ide at sætte et lille mærke i din kalender, når du har det, så kan du nemlig have en god fornemmelse af, hvornår du kan vente at få det igen. Ca hver 4. uge, dog kan der sagtens være uregelmæssigheder de første år. Køb evt en lille pung til lidt "proviant", som du kan have i din skoletaske eller jakkelomme, så du ikke bliver overrasket. Her hos AdamogEva, vil du også kunne finde god vejledning, hvis ikke du har en søster eller ældre veninde, du kan snakke med.
Læs også:
Den første menstruation
Pubertet - en ekstrem forvandling
Hilsen Jytte H. Nørgård, SocialogSundhedsass.