Føler mig grim og ufeminin – hvad gør jeg?
Hej adamogeva! Jeg er en pige, der er 14 år gammel. Jeg har vildt dårlig selvtillid og føler mig MEGET ufeminin, fordi jeg ikke har nogen bryster. Jeg har grædt over min krop et par gange, jeg hader min krop og jeg hader at være nøgen overfor mine veninder, fordi de har alle flotte kroppe.
Jeg bruger ikke BH, fordi jeg ikke tør spørge min mor. Jeg er bange for, at hun siger, at mine bryster ikke er store nok til en BH, det ville knuse mig fuldstændig. Jeg har fået min menstruation i december 2010, så jeg er bange for, at mine bryster ikke vokser særlig meget mere, fordi jeg har hørt, at de ikke vokser særlig meget efter menstruation. Min mor bruger 80b, så hun har normal størrelse for en kvinde. Hvad skal jeg gøre?
Anonym, 14 år

SVAR:
Kære anonyme !
Det er bare frygtelig svært at være 14 år og føle sig anderledes, så jeg kan godt forstå din frustration.
Puberteten er en vanskelig tid, fordi både kroppen og psyken forandrer sig, og det er svært at forstå de ting, der foregår med ens krop.
Udviklingen foregår meget forskellig
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at udviklingen af kroppen, og dermed også brysterne, er helt individuelt, og derfor ikke kan sammenlignes med andre, det sker helt i sit eget tempo, og vi kan ikke gøre noget for at forandre det. Det betyder, at dine veninder udvikler sig på hver sin måde og du på din, og det behøver ikke at være i det samme tempo. Det kan være et stort problem, fordi man lige præcis i puberteten er i en alder, hvor man ofte sammenligner sig selv meget med de andre, og har brug for at være som dem. Det er også det, du beskriver, når du skriver, at du ikke kan lide at bade sammen med dine veninder, fordi de har en meget flottere krop end din, men som sagt, så er I nu i en alder, hvor I kan være vidt forskellige steder i jeres udvikling.
Brysterne vil fortsat vokse
Angående udviklingen af brysterne, så stopper de ikke med at vokse, når du får menstruation, de fortsætter med at vokse, og kan gøre det helt frem til, du er 17 – 18 år. Udviklingen af vores krop styres af hormoner, og de lever deres eget liv. Nogen får menstruation, før de får bryster, og andre oplever at brysterne vokser, uden at de har fået menstruation. Det er helt individuelt, hvordan det foregår, så på den måde kan du være helt rolig.
Tal med nogen om det
Det er rigtig svært at gå med din fortvivlelse helt alene, og det er ikke noget, man lige snakker så meget med veninderne om, men jeg tror, det vil være godt for dig at snakke med en voksen om det. Som jeg læser dit brev, har du ikke mod på at snakke med din mor om det, og det er svært, fordi hun ofte er den, der kender dig og din krop bedst, men hvis du ikke har tillid til, at hun kan forstå dig, og bare vil afvise dit ønske, er det meget sårbart. Det kan måske være godt for dig at snakke med sundhedsplejersken på din skole, hun ved rigtig meget om puberteten, og hvad der sker i kroppen, og så kan hun også se dig, og snakke med dig om, hvad det betyder for din krop, udviklingen af kroppen hænger også meget sammen med, hvordan resten af kroppen er opbygget.
Fra barn til voksen
Som jeg skrev i starten, så er det ikke bare kroppen, der forandrer sig, også psyken bliver anderledes, så man kan have svært ved at genkende sig selv og sine følelser. Puberteten er en udvikling, hvor man går fra at være barn, til at blive en voksen kvinde, og det kan være svært at finde fodfæste i. Det ene øjeblik oplever man sig som et barn, og det næste som voksen, og de følelser kan gøre, at ens humør kan svinge fra at være glad, til pludselig at være helt fortvivlet, også det er normalt, selvom det kan være svært at opleve. Når humøret svinger på den måde, kan man få det sådan, at man kun kan se de ting, som er forkerte, og man er utilfreds med, og det kan fylde rigtig meget, så det kommer til at blive det eneste, man fokuserer på.
Når man ikke føler sig tilpas i sin egen krop, er der mange følelser, som er svære at håndtere, og som giver mange frustrationer, det kan være svært at gøre noget ved, fordi din krop er i så stor en forandring, som den er. Der sker virkelig meget med din krop endnu, og efterhånden som den udvikling bliver mere synlig, kommer også følelsen af at være kvinde og feminin, men som jeg skrev før, er det ikke en udvikling, vi har nogen kontrol over, eller kan fremskynde, du må bare vente på, at kroppen selv gør det. Derfor håber jeg, at du nu måske kan hvile lidt mere i at være, som du er lige nu, og måske flytte fokus fra kroppen, til andre ting, som kan gøre dig glad, og giver dig gode følelser og energi.
Læs også disse artikler:
Fra pige til kvinde
Pubertet - en ekstrem forvandling
Hvis du søger på ordet bryster, vil du også se, at der er mange, der har lidt af de samme bekymringer som dig. Her er et par eksempler og du kan selv finde flere:
Kan jeg risikere aldrig at få bryster?
Hvorfor er min krop ikke som andres?
Hav det godt
Hilsen Kirsten Christensen
Kirsten Kirk Christensen
Skrevet af:
Kirsten Kirk Christensen
Sygeplejerske, familieterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK