Føler jeg er grim – er det normalt?
Hej adamogeva, jeg er en dreng på 13 år, som synes, at jeg ikke er særlig pæn. Ved ikke helt hvorfor, men jeg har bare en følelse af, at jeg ikke er det, og jeg tænker meget over det. Men hver gang jeg kigger mig i spejlet, synes jeg, at jeg er grim, selvom jeg har haft en kæreste og ved, at der er nogle piger, der kan li mig.
Jeg ville bare vide, om det er helt naturligt, at synes/føle det?
Dreng, 13 år

SVAR:
Kære dreng på 13
Du er unik - noget helt særligt.
Mit korte svar på sit spørgsmål er: JA, det er helt naturligt at føle, som du gør. Kunne jeg lige nu se dig i øjnene, ville jeg fortælle dig, hvilken lækker dreng du er, og at dit udseende (som jeg ikke kender) ikke er afgørende. Det afgørende er, om du kan lide dig selv, som den du er. Du er unik - noget helt særligt.
Vær dig selv
Måske du har hørt om begreberne selvtillid og selvværd? Selvtillid og selvfølelse giver tilsammen selvværd. Dette selvværd kan være godt, mindre godt eller dårligt. Lige nu er dit selvværd måske ikke særlig godt?
Selvtillid handler om det, jeg er god til, med andre ord, det jeg kan (måske er du god til sport, kreativ, dygtig i skolen, god til at lytte, osv.) Selvtilliden er knyttet til nogle konkrete ting og er ofte nemmere at få end selvfølelsen … selvfølelsen handler nemlig om, hvem jeg er indeni. Det handler om at få lov til at være sig selv uden at skulle lave om på sig selv for at tilfredsstille andre. Et sundt selvværd handler om at vide, at jeg er god nok uanset, hvad der sker eller hvordan jeg ser ud, og derfor kan jeg bære nederlag og svære tider.
Hvis du vil være dig selv, skal du være ligeglad med, hvad andre tænker om dig. Du skal i stedet mærke efter, hvad du selv virkelig mener og tror inden i, og så gøre og sige det. Nu tænker du måske, at du ikke altid ved, hvad du i virkeligheden mener, men ni ud at ti gange så ved du præcis, hvad du selv mener. Og ellers må du prøve på at finde ud af det, ved at undersøge det nærmere.
Jeg har fundet lidt forskellige links til dig, som jeg tror du vil kunne bruge lidt af i din situation:
Er der nogen der kan li mig?
Hvem er jeg?
Hvad er jeg værd?
Fra dreng til mand
Du er smuk som du er!
Håber at du har mod på at se på dig selv fra en anden vinkel og skubbe udseende lidt i baggrunden, selvom det ikke er nemt.
Med kærlig hilsen
Vivian Heintze Dahl